ia86 skrev 2012-05-13 20:21:50 följande:
Ja det där med mackorna var ett undantag, vi var så sjuuukt sugna på ostmackor jag och sambon :) Det är det där med fettet jag tycker är svårt... hur vet man hur myckt man ska äta? Vissa verkar äta smör och grädde mest hela tiden medan andra verkar göra det mer sparsamt.. Exempel på middagar jag ätit under veckan har varit;
stekt lax med ostgratinerad broccoli
omelett i ugn med fetaost, tomater och vitlöksstekta champinjoner
räksallad med olika grönsaker, avocado och vitlökssås
(äter fisk och skaldjur, annars veg)
Vissa saker innehåller ju mer fett än andra, så det är svårt att säga bara sådär.
Använd
matdagboken.se några dagar så får du ett hum om det du äter ser ut energimässigt. Jag tror många äter för mycket fett egentligen för man lassar på extra varje måltid och mellan måltider när det egentligen inte behövs.
Min dagsmeny tex ser ut så här,
1 Makrillburk
1-2 lchfmackor ( 3 kolisar per skiva ) med smör och skinka
2 kokta ägg med kaviar
1 Kycklinglår med grönsaker i ugn och ca 2 msk sås till, typ bea.
Däremellan dricker jag ca 3-4 koppar kaffe med en tsk kokosfett i.
Fördelningen blir då ca: fett 68% protein 25% och kolhydrater 7%
Byter man ut kokosfettet mot tex ca 3 msk riven ost ( motsvarar 3-4 ostskivor ) så blir det samma fördelning. Och jag lassar, som du ser, inte på fett, utan det blir ganska naturligt en lagom hög procent fett endast genom att använda fullfeta produkter. Smör, fet bea, fetaste osten osv.
Så kolla matdagboken så ser du om du ligger bra, så slipper du trycka i dig massa extra fett kanske i onödan. Maten ska vara god och mättande och man ska äta när man är hungrig