FridaGBG skrev 2012-01-21 19:25:12 följande:
Nu har jag ätit Cambridgekuren i fyra veckor och gått ner tio kilo. Min plan är att så småningom äta LCHF kost. Hur hade ni gjort om ni vore jag, fortsätt ett tag till med Cambridge eller sakta glidit över till LCHF nu? Jag är så rädd för att inte gå ner i vikt och kanske börja gå upp. Hur tror ni kroppen reagerar på LCHF efter en sån här kur, någon med erfarenhet?
Personligen ätit riktig mat istället för en svältkur som som faktiskt är vad coppdiet är.
Det finns lite problematik med att svälta kroppen för camebridge och liknande bolag är detta vad som gör dem så framgångsrika för deras kunder kommer att återkomma.
När du radikalt minskar intaget av mat så kommer din skäldkörtel att säga OMG det är svält på gång och dra ner "varvantalet" på förbränningen den skyddar kroppen skulle man kunna säga. En jojobantare är en typiskt svältkurare som tillför för lite mat och sedan när man tappat lite återgår man till att äta mer mat igen och kilona börjar komma tillbaks och inte sällan fler därtill. Man blir då tvungen att återigen återgå till soppor viktväktarna kalorirestriktion etc denna gång blir det lite svårare att släppa taget om extrakilona och man får kämpa för att gå ner sedan gör man samma sak igen börjar äta går upp får börja om osv osv.
Det fina med LCHF är att du inte har kalorirestriktion det är en viktnormaliserande kost där kroppen själv angriper problemet sköldkörteln får aldrig känslan av att det är brist på mat och jobbar på som den är skapt för blodsockret är stabilt vilket gör att insulin inte lagrar fett och din känsla är mätt och belåten utan behov att stoppa i dig ngt om du inte är hungrig.
Tyvärr har många jojobantat och har en otrygg kropp kroppen är förvirrad och det kan ta lång tid att ställa om till normalläge och då uteblir viktnedgång initialt när man lägger om till LCHF man kan behöva flera månader innan ngt händer. De flesta orkar inte vänta eller lir panikslagna när inget händer och slutar med LCHF och personlige tror jag att det är de människorna som ofta säger LCHF funkar inte på mig för att de inte förstår hur LCHF fungerar.
Så kort sagt valet är ditt kan du tänka dig att äta riktig mat och på så sätt skaffa dig en trygg kropp som kommer släppa vikt genom att du äter dig mätt och berättar att det inte finns ngn risk för svält eller känner du att LCHF kanske inte är ditt förstahandsval utan du vill prova att tappa dina kilon med pulver men kanske på bekostna av att du hamnar i cirkeln att du kommer bli en återkommande kund som kommer ha svårt att ha ett bra förhållningssätt till mat.
Jag säger inte att du måste äta enligt LCHF men nyckeln är ofta lågkolhydratskost för att bli viktstabil då en av de stora nycklarna mot övervikt är att hålla blodsockret stabilt och inte få ett insulinpåslag som signalerar till kroppen att lagra fett, LCHF är en mycket fungerande lösning för de flesta.
Ett tips är att titta på kartongen och innehållsförteckningen på dina soppor du kommer se en stor del med tilsatser i dem sötningsmedel i form av aspartam tex soja etc. Allt detta är en coqtail som för kroppen är onaturlig. Sötningsmedel håller ditt sötsug igång och påverkar ditt blodsocker du lurar din hjärna och kan trigga igång ett sug.
Cambridge precis som LCHF försätter kroppen i ketos och det är då du får den rena fettdriften men skillnaden är att på LCHF äter du mat som vi är designade för att göra.
Som du förstår är jag helt och hållet emot soppdieter men det funkar för många och många kan även "kura" och sedan utan problem gå över påLCHF. Jag ger dig bara information om hur kroppen fungerar och sedan får du komma till ett avgörande.