• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Beckaa skrev 2011-07-07 17:45:40 följande:
    Åt mer fett i början, men eftersom det inte hände något förutom första veckan och sedan ökade jag i vikt igen så drog jag ner på det efterhand. Jag har 4 kilon att bli av med, men kan nöja mig med 2.
    yena89 skrev 2011-07-07 17:14:01 följande:
    förbränningen styrs hormonell och LCHF gör att förbränningen ökar då det är en hormonell diet.
    Med kolhyrdater var jag tvungen att äta jätte lite för att gå ner i vikt (typ1000kcal) men då var jag tvungen att motionera mycket också, dömd att misslyckas med andra ord och inte en jävel ska komma och säga att jag inte hade nå disciplin :P
    Med LCHF kunde jag äta upp till 3000 kcal i början och ändå gå ner. Sen sjönk jag ju till runt 1500 när hungerkänslorna hade ställt om sig.

Du har inget att förlora på att öka på fettet egentligen, går du upp i vikt lär du märka det snabbt så du hinner ju inte gå upp 5kg precis.

Jag tycker du ska öka på fettet! Men håll dig under 20g kolhydrtaer om dagen då.
    Fast jag har redan gått upp drygt 0,5 kg sedan viktnedgången första veckan och eftersom det är omöjligt att bli av med det så är jag inte jättesugen på att prova, men jag hör vad ni säger, jag ska lägga till mer fett och se, men jag misstänker att det kommer resultera i ytterligare viktuppgång :(
    Har du alltså 4kg att bli av med till ungefärlig normalvikt?
    Är du normalviktig nu?
    DÅ kan det med stor säkerhet vara så att kroppen tycker du ska väga såhär mkt nu och då får du öka på motionen kanske, vara striktare med kolhydrater (alltså nolla dom) eller köra den sista utvägen :P Kalorireducerat:
    80g protein, 80g fett och 20g kolhydrater.
  • yena89
    Beckaa skrev 2011-07-07 18:58:40 följande:
    Jag är normalviktig, men 4 kilo tyngre än innan sjukdomen. Det känns som att jag redan kör kalorireducerat men det hjälper inte det heller. Jag hoppas dock att kunna komma igång med löpningen igen, fick problem med orken när kolhydraterna uteslöts och nu är jag dunderförkyld.
    helene306 skrev 2011-07-07 18:24:24 följande:
    Tänk även på att det kan ta TID! Det är ingen mirakelkur. Jag har gått ner och gått upp hela tiden sen jag började om förra sommaren. Stått still därimellan. Jag äter knappt mejeri, äter mest kött och fett, ibland lite grönsaker. Har fett i kaffet men jag står still. Hoppar vågen ner så rör den sig upp ganska omgående. Du har levt kalorisnålt och din kropp svarar med att gå ner för att sen gå upp. Det är inget ovanligt och får den inte fett är det klart att den sparar på sina reserver.
    Du har dessutom inte många kilon att gå ner, då kan det gå trögt. Har du funderat på fakir? Även om du kör enligt kalori, se till att få i dig genom fettet, det är det som mättar.
    Ja, det är väl kanske så. Jag ska öka på med fettet och se vad det gör. Men det känns så hopplöst när ingenting händer då jag inte riktigt märker av några andra hälsovinster av att äta som jag gör.
    hur länge hade du ätit? tog mig 7 månader innan jag kunde träna.
    helene306 skrev 2011-07-07 20:10:04 följande:
    Men hördödu. Du äter ju typ ingenting. Ät bra annars kommer jag och jagar dig med blåslampa Hjärta
    Jag vet Skäms men på jobbet tänker jag itne på det. jag tar en cig gpå morgonen, sen e vi upptagna med alla patienter, sen e de fika o då tar jag nåt grovt knäcke med nåt pålägg....sen hinner jag inte tänka på mat då heller tills man ska hem. och hemma nästan v'grar jag äta mat förutom då ris o nudlar...har börjat falla tillbaka lite smått i anorexia-beteendet :(
  • yena89
    helene306 skrev 2011-07-07 22:15:05 följande:
    Men du ... Kan du skippa ciggen på morgonen? Äta mat istället? Varför vägrar du äta mat? Kan du inte åtminstonde slänga ner lite smör i ris/nudlarna? Om du nu ska vägra äta menar jag? Hur ska vi få dig på spår igen? Något anorexia-skit vill jag inte veta av!
    jag får inte i mig nån mat på morgonen :/
    för jag ser att jag går ner i vikt av detta så vill jag ju inte äta mer :(
    Men när jag fått mer pengar ska jag köta LCHF igen, det går ju att få det billigt! bara man inte är så kräsen.
    Köer tex bara extragula ägg när jag kan få dubbelt så mkt för halva priset om jag tar vanliga ägg :P
  • yena89
    Denebola skrev 2011-07-07 22:35:25 följande:
    Inte jag heller! Vad är det som känns fel Yena? Att du inte har råd med annan mat, att du inte är sugen, att något är jobbigt i ditt liv (hur har det gått med besök hos UM?)? 
    Aatt jag inte har råd ja... eller, jag prioriterar tex möblerna istället. Jag är en sån som måste ha fint runt sig annars mår jag itne bra. Det behöer ju itne va lyx men jag kan inte leva med en ful soffa eller en äcklig matta utan jag måste trivas hemma, så jag väljer att lägga pengar på möbler istället och spara in på maten. Och ne, nån aptit har jag itne heller direkt och det är ju så mkt enklare att bara äta som nu istället för o hela tiden tänka på vad man stoppar i sig.
    Och ja, saker och ting är väl lite krångliga just nu med lite allt möjligt.
    Jag har fått gyn-tid om 3 veckor för dom tyckte att nånting inte verkar stå rätt till. Jag har fått mens nu men fortsätter att ha mensvärk och ägglossningsvärk ibland.
    Känns som att det kan vara allt från infektion, cystor som spricker, tumör, cancer, missfall, sexuell sjukdom...ja listan kan ju göras oändlig. Men jag försöker att inte tänka så mkt på det tills det är dags för undersökning.

Men mest är det väl att jag ser att jag går ner i vikt, eller åtminstone inte upp så....
  • yena89
    Denebola skrev 2011-07-07 22:48:10 följande:
    Jag förstår att det är många tankar, men det är nog klokt att inte fundera för mycket innan din undersökning.

Det är också bra att du åtminstone är medveten om dina ätstörningstendenser, så länge du inte hamnar i förnekelse så är huvudet fortfarande ovan ytan så att säga. Men tänk på att det kan vara muskler du tappar, att du skadar kroppen på så sätt. Kram till dig!
    nej jag vet ju om hur det ligger till, det är ett medvetet (dåligt) val jag gör.
    Beckaa skrev 2011-07-07 22:49:11 följande:
    Onej! Jag har bara hållt på i 6 veckor. Det där lät oroväckande. Å andra sidan tränar jag rodd nu och det fungerar, men löpningen ligger på hyllan. Hade hoppats att kunna komma igång med det också, men får väl börja med styrka och prova mig fram..
    Självklart kan du träna om du klarar det men såfort  kroppen säger emot får du tagga ner lite.
    helene306 skrev 2011-07-07 22:52:33 följande:
    Ok, men skippa ciggen åtminstonde då. Den gör inga underverk för din kropp. Förstår att du blir glad av att gå ner när du inte äter men du vet ju själv hur fel det är på många olika sätt. Du svälter dig och får en otrygg kropp. Jag ska inte klanka på dig, du kan det här. Vill du inte skriva här finns det inboxar Bra att du ska tillbaka till lchf när du har pengar! Lovar du det?
    Jag känner att jag redan röker mindre än jag vill, men ska fösöka att skippa den vissa dagar.
    Jag lovar, att när ekonomin funkar igen ska jag börja igen, för jag mådde ju bra av det.
    Problemet är att det är först i augusti jag får stora pengar och dom måste sparas till hyra och annat för jag kanske inte får nån större inkomst under september och oktober :(
  • yena89
    Mitka79 skrev 2011-07-07 23:45:31 följande:
    Vill ni som kan hjälpa lite?
    Nu ha jag fyllt i min mat på matdagboken.

Blev såhär:

Protein: 19%
    Fett: 75.31%
    Kolhydr: 5.68%

Verkar detta ok??  ska det vara mer eller mindre av ngt? jättetacksam f svar
    skriv vad du åt i gram i stället. man ska ju hålla sig under 5E% men eftersom jag inte vet hur mkt du åt kan man inte avgöra om det är bra eller inte. det verkar dock inte jätte dåligt iaf.
  • yena89
    Mitka79 skrev 2011-07-08 00:04:31 följande:
    Förresten kebabsås som man får på pizzeria, ngn som vet hur bra /dålig den är? Ska nog äta sallad där i helgen.
    Kan man äta kebabkött eller ska jag hellre ta kyckling?
    det är ju olika från pizzeria till pizzeria. den verkar dock aldrig smaka särskilt söt så jag tror den är OK att äta ibland.
    ta hellre kyckling. kebaben är oftast pressad kött där dom hällt i ett o annat konstigt...om det inte är en äkta kebab då. ta beasås till kycklingen å så kanske du håller till mätt mera-
  • yena89
    Van01 skrev 2011-07-08 11:14:40 följande:
    Yena89- när du säger att det tog 7 mån för att orka träna undrar jag om du brukade träna innan lchf också. Jag har tränat de första veckorna men den här veckan har jag inte mått bra och varit så trött att det har inte blivit någon träning.
    Jag var ingen större tränare det kunde va allt från 0-3 gånger i veckan. promenader till skolan och lite på crosstrainern så jag var ju ingen latis iaf :)
    Men om man tränat mkt innan kan det mkt väl vara så att kroppen vänjer sig snabbare.
    för vardagsträning fungerar lchf men jag tycker att ju mer man vill prestera desto mer kolhyrdtaer kan man lägga till.

Kroppen sa iaf ifrån direkt när jag försökte träna så jag sket i det och fokuserade på kosten. sen när vikten stod stilla igen testade jag pilates igen och tränad 1,5 timme och återhämtade mig på 5 minuter. Själva träningen var ju lika jobbig, alltså man fick ju ta i men kroppen sa inte emot iaf.
    så lyssna på din kropp och träna i den mån den vill :)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**