• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

JAndersson skrev 2011-07-16 21:05:24 följande:
    Då blir det anticimex och ringa till då! För dem kan man väl få bort med dem?! *Dålig koll på vägglöss*
    Jag tänker iaf fan inte betala nånting. Får dom inte bort dom får dom betala för ny säng och soffa och allt.
    Men det är mer än vägglöss....dom baggarna är inte löss...dom är för mörka för det :/
    Ska ringa måndag de första jag gör :)
  • yena89
    Van01 skrev 2011-07-17 10:46:44 följande:
    Jag är lite nyfiken på hur mycket har ni gått ner? Hur lång tid har det gått? och hur mycket vill ni väga? Jag själv i 1,63 lång har kört i 5 veckor gått ner 5 kg och vill väga 62 ( 15 kg kvar)
    Första månaden gick jag ner 10kg. över hela LCHF perioden gick jag ner 15kg. Nu har jag uppehåll men vill komma igång igen snart...gått upp i vikt igen om än inte till den ursprungliga vikten och har än lyckats hålla mig under 100 :)
  • yena89
    Van01 skrev 2011-07-17 17:39:47 följande:
    Loreena- vad kul att du har nått ditt mål. Hur ofta äter du frukt? Och vilka? Jag själv tycker att man ska äta frukt om man inte behöver gå ner i vikt.
    SKA äta frukt? :) Förklara gärna varför, eftersom frukt inte innehåller något essentiellt :)
  • yena89
    Bordeaux skrev 2011-07-17 14:20:04 följande:
    Vad tråkigt och vi får hoppas att det är något ofarligt du fått. Hur går det på jobbet ?
    Tack det hoppas jag också :) Idag hade jag väldigt ont på höger sida så det är ju lite jobbigt att behöva ha det så :(

På jobbet går det dunderbra ^^ Alla är superfina och snälla och hjälper till när man inte råkar veta hur man ska göra :)
    Har även blivit bra vän med en tjej som jobbar där som går i den klassen jag ska hoppa in i till våren, hon bor nästan granne med mig så det är kul :)
  • yena89

Måste fråga,
    tror ni man kan äta LCHF med 1000kr i månaden?
    Tänkte om man köper billig kyckling i storpack när det är extrapris, gör sig en kryddsmör av en byta bregott, och har ägg till och grönsallad och broccoli?
    Majonäs för lite smak...snålt med mejerier och sånt. Inga av Eriks såser, det blir för dyrt...Rydberg har ju en beasås i flaska med 0,5g kolhydrater...kan ju köpa en sån...känns som det går åt mindre om man bara kan kringla över än om man ska ta en sked, blir ju lätt en stoooor sked sås då..

ägg är väl största problemet. Kan äta mkt ägg men måste ha gyllengula ägg från ICA, ska jag steka ägg kan jag inte ha såna billiga burhöns-ägg :(

• yena89
    linelullan skrev 2011-07-17 19:34:40 följande:
    Jag har säkert 1000 frågor angående LCHF eftersom att jag är väldigt ny på detta.. hehe.. man vill ju inte göra fel.
    jag har läst väldigt mycket om det men jag har inte hittat någonstans där det står om man får äta korv.

Jag vet att med t.ex GI så får man äta korv, men man måste välja korv med väldigt hög kötthalt.
    Vi brukar äta korv med en kötthalt på 82%. Är det okej med LCHF? 
    Korv är väl inte sådär jätta bra för LCHF...framförallt svensk korv som proppas med både det ena och det andra. Varför ska man ha socker i korv?!?!?!

Köp tysk korv på LIDL istället. Men kolla så det verkligen är tysk korv och inte nån svensk. Kolla ävern på baksidan, hittar du ingen näringsdeklaration, köp inte korven.

Även om korven har hög kötthalt kan den innehålla mkt skit. Finns en deli-falukorv med mer kolhydrater än en vanlig med mindre kötthalt så.

Men nåndag i veckan kan du äta korv :) Det ska dock inte vara en varjedag-mat :P
  • yena89
    mrsIce skrev 2011-07-17 20:11:31 följande:
    Yena: med mkt planering så klarar du säkert av att köra lchf på 1000 kr/mån. Men då behövs det verkligen storhandla och hitta extrapriser, men jag tycker du ska testa! Funkar det inte så funkar det inte, jag tycker man äter mindre på lchf så hemma hos oss går det mindre mat och därmed lägre kostnader.
    Problemet är väl bara att maten är så god så jag äter gärna för mkt haha Oskyldig Får ösa på med smör och ostrullar...brukar funka...två ostrullar och jag är proppmätt haha..Och så får jag sluta äta på jobbet ja :P grönsaker med kött och smör kan man ju ta när det serveras :P

Men jag ska försöka...När gubben har lagat sin bil ska ja tvinga han o köra mig bort till ICA Maxi eller Coop :)
  • yena89
    Van01 skrev 2011-07-17 20:12:28 följande:
    Yena- jag tänker äta frukt sen för att jag älskar det, och min mage också :) Så varför inte testa, men jag tänker äta de som har typ max 10 kolhydrater. Men, men det blir först om några månader, inga avsteg innan jag har nått mitt mål.
    Jag gillar också frukt men då mest grapefrukt, vindruver och melon :) Men äter man strikt ska man ju såklart inte äta det.
    Sen för hälsan kan man unna sig frukt om man vill, men det är inte SKA här inte :) Det är ju trots allt en del fruktos (värsta kolhydraten) så 1-2 om dagen räcker :)
  • yena89
    jeng skrev 2011-07-17 20:29:38 följande:
    Yena söta gumman!! 1000 kr känns snålt (du känner ju till vår matkassa....), men det går säkert! Jag tänker att broccoli och andra grönsaker finns på storköpspåsar billigt, kycklingfile som du säger, och att köpa på sig skinkstek eller annat när det är extrapris! Du klarar det säkert!! Om inte annat så blir det säkert en mycket bättre kost för din kropp än den du äter just nu!! (Sa hon som är i exakt samma läge.....)
    Finaste Jucea :D
    Jaa, allt känns bättre än nudlar o ris just nu.
    Som du säger. Euroshoper broccoli påsar...kyckling, 2kg för 99kr... kotletter när det är billigt...jag tror det går. kanske till o med har råd med 2500 om jag bara tar en tatuering nu och köper möblerna nästa månad :)
    Beckaa skrev 2011-07-17 22:06:32 följande:
    jag har lite kluven och samtidigt smått trött på det här. Jag väger nu ett kilo MER än när jag började med LCHF för två månader sedan. Först gick jag ner drygt ett kilo men sedan vände det och jag ligger på två kilo plus från bottennoteringen. I och för sig kan jag inte se riktigt vart det satt sig, men det tar emot när vågen visar ytterligare kilon från matchvikten.

Och jag VET att jag inte skenar iväg med kolhydrater så problemet ligger inte i att jag äter fel.

Dock har jag kommit igång med träningen och känner mig fastare än jag gjort ett tag. Dock är det omöjligtvis två kilo muskler jag lagt på mig. (det håller måttbandet med om)

frustrerande och jag funderar återigen om det här verkligen är lösningen på mitt problem. Å andra sidan mår jag hyffsat av det men jag vill ju gärna se resultat också..

*gnäller lite*
    1. Du väger ETT kg mer. Antingen har du gått upp ett kg eller så visade vågen det bara. Vikten varierar mkt under daken och under veckan.

2. Hur vet du att du inte skenar iväg? Har du vägt och räknat några dagar?

3. Träning. Du bygger muskler. muskler väger mer än fett så det kan visst vara msukler. Visar måttbandet extra cm?

4.Hur mkt vikt har du att gå ner?
  • yena89
    linelullan skrev 2011-07-17 21:54:42 följande:
    Jag tänkte mest som mellanmål eller efter typ träning.
    Äter ägg till frukost och har gjort det väldigt länge. Det mättar bra och man står sig på det länge. :)
    Vill du gå ner i vikt bör du hålla dig till under 2dl mejerier om dagen.
    Att starta dagen med kolhydrater är inte bra så det är toppen att du äter ägg :)
    Ett bättre alternativ till mellanmål är ostrullar. en skiva ost med smör på och sen rulla ihop. Jag har lite svårt för dom så jag brukade ta lite färskost istället med liite smör.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**