• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

vivi85 skrev 2012-05-07 06:39:29 följande:
    Kan någon svara på varför jag ej går ner i vikt? När jag detta har jag gått ner ca 2.4 kg första v.. Idag har jag håller på. På en v å vågen visar - 0,7 kg.

Är inte överviktig alls, förutom min bilring på magen..

Funderar på om jag käkat för mkt mjölkprodukter?
    1. Du har ingen övervikt, då går det segt och ibland vägrar kroppen släppa ifrån sig det sista för den tycker det ska va så.
    2. DU HAR GÅTT NER I VIKT:

Vad tror folk..att det är en mirakelkur där man får frossa i mat och går ner 5kg i veckan?

0,5-1,5kg i veckan är bra viktnedgång.
  • yena89
    Ellaria skrev 2012-05-07 20:22:18 följande:
    600 gram jordgubbar är ganska mycket. Enligt shapeup är det 46 kolhydrater.
    Och då skulle jag inte säga att det är riktigt illa. Att trycka i sig godis, chips, glass och skräpmat så man hamnar på 400g kolhydrater, DET är illa.
  • yena89
    LokesMammi skrev 2012-06-01 15:42:22 följande:
    Nu på semester blir det mkt KH, cider, öl o godis. Men rör iaf på mig typ varje dag o planka o situp. (förutom nu när vi varit i Hong Kong). Tänkte vara noga när jag kommer hem sen. Om man ska köra fakir, vad ska man tänka på då o äta utav? (om man inte tål ägg o fisk)
    Kött som du tål, såser du tål, smör och kanske lite broccoli eller gurka för att fräscha upp det.
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • yena89

tiiitti: du ska inte dra ner på fett. Räkar du på din mat? VÄG ALL MAT! Du ska hamna under 20g kollisar.nöär du lägger in det på tex matdagboken. Du måste äta fett. Äter du inte fett förbränner.du inte.fett. SÅ kolla först kolhydraterna, funkar inte det får du dra ner på kalorierna.

• yena89
    Boost skrev 2012-06-19 17:47:07 följande:
    Det där är ett falskt påstående som många hävdar, det är klart att fett förbränns även om man inte äter fett. Tycker det är fel att sprida felaktig information.
    Det sägs även att fettförbränningen ökar ju mer fett man äter, men då lagras även mer fett samtidigt, så det kvittar egentligen.

Så självklart ska du inte lägga till mer fett tiiitti om du mår dåligt av det, däremot borde du kontrollera hur mycket kalorier du får i dig.
    Äter du lite kolhydrater och lite fett blir kroppen istället inställd på svält. Då går man inte ner i vikt. Man måste äta tillräckligt med fett. Alternativt öka kolhydraterna i form av grönsaker och kanske en frukt om man nu mår illa av för mkt fett. Kankse runt 30-50g kollisar istället och lägga till lite träning.
  • yena89
    Mollly skrev 2012-07-02 17:51:14 följande:
    Det är visserligen inte bara det att jag inte gått ner något som gör att jag nog inte kommer fortsätta. Jag klarade inte av att träna ordentligt nu när jag inte åt mer regelbundet.
    Haha, tror du att kroppen gör en enorm omställning på 1,5 veckor??

Det kan ta flera månader för kroppen att ställa om sig!

Det är som när man slutar röka och så tänker man: "Näää, det var nog ingen bra idé...2 veckor har gått och jag mår jätte dålig,...det är nog bäst att jag fortsätter röka"...samma dumma logik.

Och vad trodde du? Att du skulle kunna springa maraton första dagen och rasa 10kg?

Det tog mig 7 månder innan jag kunde börja träna och blev pigg,

Sök på LCHF+träning på YouTube så får du se en föreläsning av Jonas B.

Ge upp efter 1,5 vecka..pft...

Var glad att du tappade 1kg (normal viktnedgång är 0,5-1kg i veckan så fattar inte vad ditt problem är), många går nämligen upp i början innan kroppen ställt om sig.
  • yena89
    Chicky01 skrev 2012-07-03 07:15:04 följande:
    Men Yena89,

Varför denna ton mot Molly? Hon skriver ju att hon egentligen inte är ute efter viktminskning men behöver strama upp kroppen m träning. Om LCHF gör henne trött och inte kan träna (vilket många har erfarenhet av att så är fallet) så motverkar ju detta just hennes individuella syfte. Tror vi inte behöver dumförklara ngn här. Molly har nog koll!
    Har man koll så ger man inte upp efter 1,5 veckor.
    Har man koll så vet man att om man inte vill gå ner i vikt och tränar mkt kan man äta mellan 50-100g kollisar beroende på hur mycket och vilken nivå man tränar på.
    Har man koll, så vet man att det tar tid, ibland väldigt lång tid, för kroppen att ställa om sig.

Förlåt om jag hade en elak ton men man blir så upprörd och ledsen när man gång på gång läser om folk som mår bra på LCHF men ger upp för att de inte går ner i vikt när de uppenbarligen gör fel, har en seg kropp och inte har tålamod. Hur många trådar finns det inte här på FL där folk klagar på att dom inte går ner i vikt och det visar sig att dom inte har läst på ordentligt?
    Ja, LCHF passar inte på alla, men man måste ju göra rätt och inte ge upp efter 1,5 vecka.

Mollly, om du bara fortsätter med LCHF, lägger till mer grönsaker och kanske liiiiite lite frukt, rotfrukter och potatis så kommer du nog orka träna ska du se.
    Låt annars kroppen ställa om sig först, låt den fokusera på maten i 1-3 månader och sen kan du lägga till träning.

Mår du annars bra på LCHF? Då skulle det väl vara dumt att sluta bara för att man är otålig? :)
  • yena89
    Mollly skrev 2012-07-03 08:05:48 följande:
    Men snälla nån. Känner du min kropp bättre än mig själv? Du behöver inte dumförklara mig för att jag inte vill hålla på mer än 1.5 vecka.  Om jag ska behöva vänta i 7 månader för att kunna träna så hårt som jag gjort innan, då är det absolut inte värt det.
    Jag sa aldrig att det kommer ta dig 7 månader. Eftersom du tränade innan kommer du vänja dig snabbare.
    Nu vet jag inte hur mycket kolhydrater du äter men vill du inte gå ner i vikt så kan du i princip äta fritt av det godkända och även en enstaka potatis, frukt och rotfrukt så då kommer din kropp orka mera träning så du kanske borde testa det innan du ger upp.
    Boost skrev 2012-07-03 08:54:10 följande:
    Att rekommendera uppehåll med träning 1-3 månader är inte direkt det mest vettiga.
    Träning tillsammans med en bra kost är ju bättre än en ren LCHF kost med noll träning.

Sen förstår jag inte varför du blir upprörd och ledsen bara för att Mollly känner att LCHF inte är något för henne. Gulligt att du tycker om LCHF så mycket, men låt det inte gå till överdrift bara.   
    Varför skulle det vara dumt att göra 1 månads uppehåll? Om kroppen gör en enorm omställning till fettdrift kan det vara bra att låta den fokusera på det först. Man blir inte sjuk av att inte träna i en månad och man kan ju fortfarande gå långa promenader.

Och jag blir inte ledsen för att folk inte äter LCHF utan jag blir ledsen när folk i så många trådar skriver "Jag mår så otroligt bra på LCHF men jag går inte ner i vikt så jag ska sluta med det" och så äter dom helt fel.
    Jag är förmodligen bland de minst extrema LCHFarna och rekommenderar aldrig LCHF om jag inte tror personen verkligen behöver det.
  • yena89

Rullebulle: Nä du har väl inte direkt rätt att uttala dig eftersom du åt helt fel. Som att säga att pulversoppor inte funkar när man samtidigt på kvällen moffar i chips o godis.

• yena89
    Livets Magi skrev 2012-12-02 23:41:39 följande:
    ja jag anser att jag vet vad jag pratar om när det gäller LCHF eftersom vi är på vårat 5:e år med LCHF nu, och sambon gick ner 25kg på 1år och står stadigt på sin målvikt sen dess(4år nu)
    Jaha, men innan sa du ju att tiden man ätit LCHF på inte bevisar nånting? Hur ska du ha det?

Dags att byta attityd kanske?
    Njuter du av att klanka ner på andra och få dom att känna sig dumma?
    Jag tror du är samma människa som vart i tråden tidigare, för du har samma äckliga attityd.
    Du har disciplin så du är SÅÅÅ mkt bättre än alla andra.
    Du har ätit LCHF i 5 år så du är SÅÅÅ mycket smartare än alla andra.
    Lite ödmjukhet kanske vore på sin plats? För du själv började utan kunskap för 5 år sen...eller...nej du visste väl allting redan då innan du började med LCHF antar jag?

Vet att 2 fel inte ger1 rätt men var tvungen...
  • yena89
    Livets Magi skrev 2012-12-03 13:41:30 följande:

nej jag gör faktiskt inte det ,eftersom det finns vissa regler att förhålla sig til när det gäller LCHF.

varav at hålla sig under 30g kolhydrater/dygn är den ena

och att bara handla varor med max 5g kolhydrat/100g vara är den andra.

att inte äta 5ggr/dag utan endast när man är hungrig,och ju mer fett man äter desto mer sällan behöver du äta. skulle tro att jag klarar mig till kl 21 ikväll på de 2koppar te med grädde jag drack nu.

har precis druckit frukost(ja nu kl 13.39) te med grädde,2st muggar. nu är jag mätt.

jag är 169lång och väger 58kg och ska ner till 54-55kg.
    Men hallå, jag trodde du hade ätit LCHF i 5 år hur kommer det sig då att du kommer med en massa bullshit?
    Och jag är säker nu, du är definitivt samma jobbiga människa som vart i tråden innan och skapat livliga diskussioner, bla THE KLADDKAKA!
  • yena89
    Livets Magi skrev 2012-12-03 14:01:48 följande:

jaha,så du anser inte att fett ,ägg och mörk choklad är LCHF?

du MÅSTE läsa på lite.

by the way så håller jag till på www.kostdoktorn.se och  annikadahlqvist.com och www.bjornferry.com
    Haha vad pratar du om?
    När sa jag att ägg, fett och mörk choklad inte är LCHF?
    Det jag säger är att du har fel gällande LCHF. Och att du är samma människa som varit i tråden innan och skapat diskussioner.
  • yena89
    Livets Magi skrev 2012-12-03 14:26:35 följande:

nej den regeln sätter man själv vilken gräns man vill sätta på antal kolhydrater,men vi har från dag 1 haft en gräns härhemma på max 30g kolhydrater,och vi märkte att det funkade,eftersom sambon gick ner 25kg i vikt.
    så vi har hållit 30g kolhydrater/dygn i 5år,och fråga mig inte varför just den siffan,men tror jag läste nånstans att man har som bäst fettförbränning därnånstans...

om en kladdkaka innehåller 50g kolhydrater totalt och man är 4st och delar på den ,innebär det ju 12,5g kolhydrat/person,och sådeles har ju personen ju 17,5g kolhydrat kvar den dagen(en lördag)
    Du sa att man inte får äta mer än 30g kolhydrater per dag, kan du bestämma dig nångång? Kul att det funkar för dig men alla har inte den gränsen.
    stjierna skrev 2012-12-03 14:31:06 följande:
    Jag vill nästan leta upp kladdkaks-storyn... ;)
    Den var rätt rolig faktsikt men blir nog svårt att hitta skulle jag tro.
    ellen2008 skrev 2012-12-03 14:35:58 följande:
    sök i tråden på Prinsessanz så kommer en hel följetång om kladdkaka och många andra påhopp.... kanske någon som känner igen sig??

Justja! Så hette hon, tack :P

• yena89

Jag använder pofiber när jag gör Schnitzel och det smakar nästan som vanlig panering. Jag bjöd på det en gång och ingen märkte att det inte var vanlig panering. Brukar ha salt och vitpeppar på köttet, sen vända i ägg och sen i pofiber.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**