• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Annanym skrev 2011-06-30 10:36:31 följande:
    Men Yena, det var väl inte så konstigt om din chef reagerade? Hon är arbetsgivare, du är där för att jobba. Att utebli sådär utan att höra av sig kallas olovlig frånvaro. Sen håller jag helt med dig om att ens chef inte behöver vara otrevlig för det, det kanske handlar om hennes oerfarenhet som ledare eller så är hon bara en trist typ, men att ta ansvar ingår faktiskt i att ta ett jobb.
    Ja men det är ju det jag säger. Jag accepterar att hon säger till och jag vet att det var fell att däcka på toan. Det jag reagerade på var att hon var otroligt nedvärderande och nästan elak.
  • yena89
    Duntoffla skrev 2011-06-30 14:05:46 följande:
    Ni som använt sukrin eller sötin, hur lägger ni in det i matdagboken mfl? Det står på sukrin att det är 100g sockeralkoholer är det alltså 100 g kolisar per hundra gram? Fast det står också 0 gram kolhydrater. Blir lite snurrig. Eller lägger jag in 0 gram på kolhydrater? (sockeralkoholerna bildar inte kcal? ) *snurrig*
    Sukrin ska visst inte ha noll påverkan på blodsockret har jag läst. SÅ det är inte fritt fram med det. Den kemiska varianten som är mindre bra har däremot ingen påverkan på blodsockret. Bara så du vet :)
  • yena89
    blondtjej skrev 2011-06-30 17:20:15 följande:
    Jag är orolig för att jag inte äter rätt eller så. Kollar så jag inte stoppar i mig mer än 5g/100g i kolisar, men mer än så har jag inte någon koll på. Trodde det skulle bli superlätt det här, men man blir ju nojig och osäker av all info i tråden. Tycker inte att jag känner mig sådär mätt som många andra. Typ "äter bara frukost och middag". Kanske får jag inte i mig tillräckligt med fett?

Åt 2 kokta ägg med en klick smör och örtsalt till frukost. En timme senare en kopp kaffe med lite grädde. Tog knappt en halv näve cashewnötter (naturella och onyttiga jag vet, men var "tvungen"). Smakade även på jordnötssmöret jag köpte innan (en halv tsk). Sen kände jag ändå mig hungrig och åt 3 bitar fläskfiléer som blev över från igår. Det var fetaost, creme fraise och lite grädde i såsen.

Ikväll blir det lite kassler med broccoligratäng gjord på ägg, fet riven ost, grädde och lite smör. Här är receptet för den som är intresserad: www.lchf-recept.se/broccoligratang-med-kassle.../
    Dricker enbart kaffe och vatten på dagarna.

Har börjat med LCHF i måndags och har varje dag fuskat tills idag (okej nötterna..). Igår blev det ett par bitar melon och bröd på dinkelmjöl hos mamma. I måndags åt jag vanlig frukost med macka och juice och i tisdags var jag på kalas = tårta...
    Nu är det stenhårt, men är så kass på att veta hur mycket jag ska äta och ta av. Det är väl det som är mitt stora problem annars med eller så... 
    Det är inte enkelt i början. Många gör fel och ger upp tyvärr is tället för att läsa på och göra rätt.
    LCHF är ingen mirakelkur där man går ner 20kg utan att anstränga sig, men det är för många enklare än kalorisnåla metoder.

Tycker du ska väga och skriva in allt i minmat.net så vet du exakt hur mkt du stoppar i dig.
    Det behöver du bara göra i början så du börjar få en känsla för mängderna, sen lär man sig ganska snabbt att räkna rätt i huvudet, för i början glömmer man en massa och hamnar på 50g istället för 20 :)
  • yena89
    OnMyWay skrev 2011-06-30 18:32:42 följande:
    Hur funkar det här med lchf å träning. Viss borde man gå ner snabbare om man kombinerar det med träning?
    Prata med en tjej idag och hon påstod att träning ie gör någon nytta på lchf kost.. Någon som vet??
    Träning är ALLTID bra. Människan är byggd för att röra sig. Men det är inte (som många påstår) den största faktorn när det gäller viktminskning. Det är kosten som är det.

Att kombinera träning och LCHF funkar super bara man låter kroppen ställa om sig till fettdrift och det kan ta upp till 6-7 månader.
    Så fokusera på kosten först och ta träningen sen. Det räcker med dagliga promenader.

Sen kan man dock inte topprestera med LCHF, framförallt inte den strikta varianten. Ju hårdare du tränar desto mer kolhydrater kan du behöva.
  • yena89
    blondtjej skrev 2011-06-30 19:36:41 följande:
    Skrev precis i mitt svar till en annan tjej med attt det inte funkar så bra med att skriva upp saker för mig. Glömde att du skrev det! Tror det har med att göra att jag dietat med shakes innan och låser mig totalt vid kalorier och mådde inte bra vid det tänkandet. Så jag tror inte jag kan fixa med det just nu. Därför behöver jag hjälp här Tänker på mängden mat jag stoppar i mig och då borde det ju inte skjuta iväg allt för mycket? 
    hmmm ok...vi kan köra några grova gränser här nu då...fritt med fett. och då ska det vara RENT fett, alltså smör, olja och kokosfett INTE fett i form av grädde, os, nötter och annat som även innehåller kolhydrtaer,
    MAX 2dl mejerier om dagen.
    Köp Erik Lallerstedts beasås, den har minimalt med kohydrater och är supergod så slipper du få i dig kolhydrater gneom för mkt gräddsåser. 300-400g kött,fisk, ägg, alltså protein. Du får äta valfritt med ägg.
    Grönsaker är lite kluriga. Håll dig för det mesta till vanlig grönsallad. Några broccolibuketter till maten går också bra. Där får du nog kolla upp kolhydratsinnehållet och använda sunt förnuft men 400-500g grönsaker brukar var OK av de med lågt kolhydratsinnehåll (vitkål, blomkål, broccoli, sallad, gurka mm)
  • yena89
    OnMyWay skrev 2011-06-30 20:09:51 följande:
    Jag har ju kört lchf ett år nu och gått ner 30kg men har 5 envisa kilon kvar. dom vill jag ha bort innan bukplastiken. sen tycker jag att det är kul att träna, men vikten står still. Kan ju iof va så att jag bygger muskler som någon skrev. tack för svar endå
    har man "bara" 5kg kvar tycker jag man bör titta på hur man mår och känner sig istället. Är det bara kilon du (hjärnan) vill få bort eller är du verkligen inte nöjd med hur kroppen ser ut? För är jag nöjd med kroppen skiter jag i om jag väger 65 eller 70. Sen om man tränar får man räkna till nåt extra kg för musklerna ja.

Så är du nöjd med kroppen och hälsan annars tycker jag du bor strunta i vågen ;)
  • yena89
    blondtjej skrev 2011-06-30 21:59:57 följande:
    Yena89: Tack så hemskt mycket! Precis de tipsen jag behövde! Dock älskar jag ju äggröra, så kanske kan ha grädde där? Får väl testa kokosfett i kaffet eller helt svart då? Vad för märke ska jag välja, tyckte jag läste om en diskussion här eller nånannanstans? Jag har som mål att tappa 8kg och har svårt att gå ner i vikt (sjukdom) så måste köra strikt för att inte ge upp. Många som äter mer fett å mindre kolissr som jag känner mår så mycket bättre och de är väl det jag också vill i längden!
    Absolut kan du ha i 4-5 matskedar grädde om du vill :) koksfett i kaffet är gott tycker jag men jag var tvungen att ha lite grädde i också. Annars är äggmjölk otroligt gott om man gör den till en varm choklad :)
    Jag har köpt René voltairs Raw kokosolja tror jag den ehter. Annars finns cocosa på hälsokosten men det är svindyrt, men en större burk :P
    8kg är ju inte jätte mkt så var beredd på att det kan ta tid att gå ner dessa kg :)
  • yena89
    Mitka79 skrev 2011-06-30 23:09:19 följande:
    vilken bra tråd, här komer jag läsa säkert varje dag;)
    Min 3e dag med lchf. Går bra faktiskt! Men tror att jag ligger lite mer i kolhydrater än man "borde".
    Har inte lyckats skriva in mej på matdagboken ÄN... men ska. Räknar lite lätt i huvet än så länge...
    Får i mej mkt ost ha jag märkt, o ostälskare som jag är inget mej emot, men undra om det är bra...

Måste säga att det är en väldigt god mat man får äta;)
    Vissa reagerar på proteinet i osten, att det hämmar viktnedgången men sålänge du går ner i vikt är det inga problem :)
    Mitka79 skrev 2011-06-30 23:11:15 följande:
    Oh just ja, har alltid ätit Väldigt mkt kolhydrater, älskar potatis i massor, likaså bröd. Så även om jag kanske inte gör helt rätt än så måste det väl hända ngt med kroppen när jag tagit bort de enorma kolh-intagen som jag hade??
    Ofta kan det bli trvärtom. Visserligen har vissa tur ochden enorma kostförändringen gör att man går ner i vikt men har man ätit mkt kolhydrater innan kan det ta tid för kroppen att fatta vad som händer :)
  • yena89
    Mitka79 skrev 2011-07-01 00:16:30 följande:
    är de därför man ska undvika mjölkprodukterna ? men vad äter man istället isf? och 2 dl mejerier om dan, alltså mjölkprod?  äter nog för mkt mjölkprodukter då... turkisk yoghurt, ost, fetaost... inte i mängder, men 1dl yogh. lite feta o nägra skivor ost... fast de kanske blir 2dl...usch nu blev de krånglit igen... vill ju ha resultat lite för fort tror jag ;)) o vill ju inte göra fel;)
    Vill man ner i vikt bör man ju skippa yoghurt och välja cf med grädde eller nåt istället för att öka fettmängden och mättnaden, yoghurt med frön och bär kan man äta när man nått sin vikt. Till kött kan du ha Lallerstedts beasås.

LCHF är ingen mirakelkur där man tappar 10kg över natten. man kan förvänta sig en viktnedgång på 0,5-1kg i veckan och då är det hälsosamt. Det är inte bra att tappa för mkt vikt. Men nu mer övervikt man har desto mer tappar man.
  • yena89
    Annanym skrev 2011-07-01 08:13:32 följande:

Kan du inte snacka med ordinarie chefen när hon kommer tillbaka då? För schysst måste man ju vara oavsett om man är chef eller medarbetare. Hon kanske har som taktik att "trycka till" folk lite för att själv känna sig bättre? (Hur många gånger har man inte stött på såna?)

Jag vet inte hur han skulle reagera men har en känsla av att han iaf skulle ge konstruktiv kritik och säga åt mig att det var fel och att det inte bör hända igen men med en vänlig ton.
    Men jag orkar faktiskt inte bry mig om detta. Känner att jag måste släppa det. Med deprission och ångest i bakgrunden 'är det inte bra att hänga upp sig vid såna saker :)
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**