• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Måste bara säga, ibland blir jag så trött på LCHFare. Kan förstå att utomstående tycker det är som en sekt, tyckte samma sak innan jag läste på ordentligt.
     Skrev på kostdoktorn att kolhydrater är helt ok sålänge man väljer bra kolhydrater och att många mår bra av tallriksmodellen/GI och då var dom på mig som hungriga vargar, kastade om orden i munnen på en och tjötade och hade sig ALLA kolhydrater är minnann dåliga och man blir sjuk av det...ne...ibland vill man verkligen lägga ner kosten bara för att slippa all skit man får ta ibland, som att få konstiga blickar av servitrisen som tror man är dum i huvvet när man beställer en kaffe med mycket vispgrädde och ingen kaka eller nåt till...

förlåt...ville bara skriva av mig, behöver inge svar :/

• yena89
    Linda1976 skrev 2011-02-22 06:57:04 följande:
    Jag förstår dig! Men du SKIT I OMGIVNINGEN på denna punkten! Jag drömmer om en värld där ALLA läst Matrevolutionen.
    Just vad omgivningen tycker kan jag stå ut med, jag mår bra och går till skillnad från dem ner i vikt. Känslan att sitta på fiket med en kaffe man vet hjälper en gå ner i vikt istället för som dom sitta med räkmacka eller tårtbit, det ger mig tillräcklig med oövervinnlighets-känsla att jag står ut med servitrisens blick.
    Det är just LCHFsekten jag är irriterad på. Framförallt på kostdoktorn. Och även vissa här. Vill man itne testa LCHF då är man minnsann okunnig. Äter man kolhydrater då blir man sjkuk och tjock. Att eprsonen i fråga är frisk och normalviktig och har hittat sin livsstil det skiter dom i, LCHF är minnsann det bästa och alla ska testa det. Eller att det precis som med fett finns bra och dåliga kolhydrater, det ser man inte heller.
    Inte har dom några bra studier heller.

Att rekommendera det till en diabetiker eller en 100kg tung kvinna som försökt allt och inte lyckats är en helt annan sak, då ska man rekommendera LCHF för då är hennes kropp kanske så sönder bantat att ignet annat funkar.

BLÄ! x)
  • yena89

Dietister är full of shit!!
    Läser också till sjuksköterska och dom kan förvänta sig en rejäl diskussion med mig :P

Man äter inte mer protein med LCHF. en vanlig missuppfattning, man äter som man ska, altlså 1-2g per kg kroppsvikt :)

Jag mådde piss när jag började. Men det går över efter nån vecka, sen mår man toppen :)

• yena89
    Prinsessanz skrev 2011-03-05 10:31:09 följande:
    vi funderar lite på det där om det stämmer att kropen stannar..
    sambon har gått från 80kg til 65kg och han är riktigt smal nu,men om man kolar på BMI så ligger han inom normal.
    jag har gått från 60kg til 56kg...
    MEN vi har inga höfter kvar,vad ska byxerna hänga på???
    Vadå funderar på om det stämmer att den stannar av?
    Ju mindre man väger desto svårare att gå ner och fler "platåer", det är oavsett diet.
    Prinsessanz skrev 2011-03-05 10:28:23 följande:
    lök innehåller 6g kolhydrater,här är det bara jag som äter det,och det är sällan!
    Soya innehåller också en massa kolhydrater, typ 30+, skippar du det då eller?
    Det handlar inte så mkt om hur mkt kolhydrater saker innehåller utan hur mkt man tar av dom.
    Använder man mycket av nåt i en maträtt tar man ju sånt med lite kolhydrater, men hur ofta är det man använder 100g lök liksom?
  • yena89
    Prinsessanz skrev 2011-03-05 10:23:03 följande:
    OLW låter som tillsater i mina öron...
    Och? Tillsatser är inte förbjudna utan nånting man ska akta sig för bara. Det är nästintill omöjligt att köpa saker utan tillsatser nuförtiden. Allting har ju minst nåt E-nummer. Jag använder aromat och buljong som jag vet innehåller glutamat för jag tycker det är gott. Just såna val är upp till var och en som äter LCHF, det är ingen regel.
  • yena89
    Prinsessanz skrev 2011-03-05 09:50:07 följande:
    här har du en lista på vetenskapliga studier om LCHF...varsågod.

blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=lis...
    Har du kollat på studierna? Eller bara på Annikas tolkning? För Både Kostdoktorn och Annika tar ut det som passar och skippar det som inte passar. Sen är INGEN av studierna LCHF utan mera lägre kolhydratsintag runt 30-40E%.

Hur vi än vrider och vänder på det finns det inga välgenomförda långttidsstudier på just LCHF alltså 5-15E% kolhydrater är bra, eller dålig för den delen.

Enda "beviset" som finns är att LCHF funkar som viktnedgångsmetod, som metod för diabetiker. Men det finns inga långsiktiga vetenskapliga studier. Dom som ätit så i 20-30 år räknas inte som vetenskapliga bevis. Finns folk som käkat skräpmat i 40 år och har en hälsosam kropp, inte betyder det att skräpmat är nyttigt?
  • yena89
    Prinsessanz skrev 2011-03-05 11:24:17 följande:
    men karlshamnstudien är en långsiktig?
    Karlshamnstudien är INTE LCHF, den är lågkolhydratskost. Sen heller inte smma höga fettintag, "endast" 50E% fett och så normalt med protein. Det framgår inte heller vilket fett som äts.
    Den visar inte att en kost på 5E% är bra i längden.
    Samt att 4 år är långt, men det räcker inte. Det hinner inte försämras mkt i kroppen på 4 år. Det kan ju ta upp tilll 10 år innan man ser negativa effekter.

Ne KH-studien visar bara att det är bra att skära ner kolhydraterna och det kan vara en bra väg att gå. Men just LCHF, med 5-10E% har inte kunnit bevisas än.
  • yena89

Samt att studien var menad för viktnedgång och diabetiker. Man kollade alltså inga värden förutom de man letade efter i studien. Man får inte veta vilket kolesterol och annat personerna hade.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**