**Den stora feta LCHF-tråden**
Love is everything skrev 2011-07-14 11:25:21 följande:
Hej hej! 
Är en periodare av LCHF.... Igår körde jag igång på RIKTIGT! Vågen visade 4 x-tra kilon på tre veckors semester.... Så nu är det inte 6 kilo att gå ner, utan 10 helt plötsligt! Blir riktigt deprimerad utav detta.... Mens till på köpet! Då är man inte så sockersugen va????

Försöker skaffa barn (har PCO-S och tagit hormoner i 3 år) och har aldrig velat vara överdrivet stor innan jag blir gravid. Samtidigt gör alla hormoner och undersökningar och insättningar att man blir hungrig, grining och behöver vara stilla. Dålig cirkel alltihop. Men nu har jag baskemej bestämt mig! 45 min. rask promenad VARJE dag är mitt första mål.
Behöver lite hjälp med maten bara.... Vill inte räkna % osv, inte min grej. Hur ska man starta för att se jätteresultat? Utesluta ALLA mejeriprodukter? Är inte så förtjust i sallad, blir bara som att äta gräs(!) Går bättre med cocktailtomater, gurkskivor, paprikaringar osv. Lite plockmatsaktigt...

Tacksam för svar!!
/Annelie
Du själv behöver inte räkna nånting. Väg bara all mat du äter och skriv in det i minmat.net eller matdagboken.se (jag föredrar matdagboken, enkalre och bättre översikt men mindre snygg design) så räknar den ut hur mkt du har ätit.
Du ska äta max 20g kolhydrater om dagn, ca 500g grönsaker med få kolhydrater (broccoli, vitkål, sallad, gurka). tomat är inte så bra och inte paprika heller, det blir bara små bitar om du vill äta sånt, annars blir det för mkt kolohydrater. max 2dl mejerier och 1-2g protein per kg kroppsvikt. Om det nu blir 100g protein tex så ska du inte bara äta 100g kött utan ca 500g utav kött, ägg mm.
Vill du ha det enkelt och snabbt så får du fakira.
Då äter du bara protein och fett.
Ägg, kött och någon sås eller kryddsmör. Såsen ska helst ha under 1gkolhydrater/100g. Erik lallerstedt's beasås är bra. Findus majonäsen tror jag har 2g/100g och tar du bara en liten klick på ägget så räcker det.
Då slipper du iaf räkna.