• yena89

**Den stora feta LCHF-tråden**

Love is everything skrev 2011-07-14 11:25:21 följande:
    Hej hej! Skrattande

Är en periodare av LCHF.... Igår körde jag igång på RIKTIGT! Vågen visade 4 x-tra kilon på tre veckors semester.... Så nu är det inte 6 kilo att gå ner, utan 10 helt plötsligt! Blir riktigt deprimerad utav detta.... Mens till på köpet! Då är man inte så sockersugen va???? Skäms

Försöker skaffa barn (har PCO-S och tagit hormoner i 3 år) och har aldrig velat vara överdrivet stor innan jag blir gravid. Samtidigt gör alla hormoner och undersökningar och insättningar att man blir hungrig, grining och behöver vara stilla. Dålig cirkel alltihop. Men nu har jag baskemej bestämt mig! 45 min. rask promenad VARJE dag är mitt första mål.

Behöver lite hjälp med maten bara.... Vill inte räkna % osv, inte min grej. Hur ska man starta för att se jätteresultat? Utesluta ALLA mejeriprodukter? Är inte så förtjust i sallad, blir bara som att äta gräs(!) Går bättre med cocktailtomater, gurkskivor, paprikaringar osv. Lite plockmatsaktigt... Glad Ska man köra ex. 1 grillad kycklingfilé med grönsaker till lunch? Eller är det ok med bea eller kryddat smör till?

Tacksam för svar!!

/Annelie
    Vill du gå ner i vikt kommer du förmodligen vara illa tvungen att räkna. För räknar du i huvvet blir det oftast dubbelt så mkt kolhydrater du får i dig och då kan du gå upp istället.

Du själv behöver inte räkna nånting. Väg bara all mat du äter och skriv in det i minmat.net eller matdagboken.se (jag föredrar matdagboken, enkalre och bättre översikt men mindre snygg design) så räknar den ut hur mkt du har ätit.
    Du ska äta max 20g kolhydrater om dagn, ca 500g grönsaker med få kolhydrater (broccoli, vitkål, sallad, gurka). tomat är inte så bra och inte paprika heller, det blir bara små bitar om du vill äta sånt, annars blir det för mkt kolohydrater. max 2dl mejerier och 1-2g protein per kg kroppsvikt. Om det nu blir 100g protein tex så ska du inte bara äta 100g kött utan ca 500g utav kött, ägg mm.

Vill du ha det enkelt och snabbt så får du fakira.
    Då äter du bara protein och fett.
    Ägg, kött och någon sås eller kryddsmör. Såsen ska helst ha under 1gkolhydrater/100g. Erik lallerstedt's beasås är bra. Findus majonäsen tror jag har 2g/100g och tar du bara en liten klick på ägget så räcker det.
    Då slipper du iaf räkna.
  • yena89
    yena89 skrev 2011-07-14 15:19:16 följande:
    Du själv behöver inte räkna nånting. Väg bara all mat du äter och skriv in det i minmat.net eller matdagboken.se (jag föredrar matdagboken, enkalre och bättre översikt men mindre snygg design) så räknar den ut hur mkt du har ätit.
    Då slipper du iaf räkna.
    Jag föredrar minmat ska det stå :P
  • yena89
    Loreena skrev 2011-07-14 18:10:23 följande:
    Där är vi nog lite oense. Jag tycker att man i första hand ska följa kostråden på www.kostdoktorn.se. Om man sedan inte tycker att viktminskningen är otillräcklig/utebliven så kan man börja väga maten och vara mer nogräknad med kolhydraterna och försöka komma under 20 kolhydrater/dag eller köra GI-noll. Att skrämmas med att säga att man kan gå upp i vikt om man inte väger maten tycker inte jag är helt ok. Hela grejen med LCHF är ju att äta naturligt och lyssna på kroppen! Då ser jag en fara i att räkna för mycket. Om man räknar varje liten kolhydrat tror jag att det kan tippa över åt andra hållet istället - att kontrollbehovet kan komma och ta över...  Men det är min åsikt.
    Nej du får ju tycka så.
    men faktum är att många behöver hålla koll men ja, det finns några som klarar sig med bara 5/100-regeln.
    Framförallt i början och om man har mkt att tappa men ju längre det gått och om man bara har några kg att bli av med måste de flesta vara strikta.
    Jag skrämms inte alls, jag säger som det är. För många tror de kan äta som de vill och gå ner och så går de upp istället. Bättre att hon vet vad som händer om hon gör fel än att hon ger upp när hon inte får resultat?
    Sen kan många bli fanatiska och bryta ihop såfort dom råkar äta 22g, men det har ju knappast med o göra att de räknade, inte bara iaf.
  • yena89
    mamman i skogen skrev 2011-07-15 13:22:28 följande:
    Kokosfett är fantastiskt konsistensen är inte så annorlunda men det blir lite oljigt i kaffet.

Jag gör ägglatte med kokosfett och det blir ofta min frukost.. 
    Och så får man supermjuka läppar efter :D
  • yena89
    plopp76 skrev 2011-07-16 12:06:38 följande:
    Varför är man så himla dum ibland?
    För att man är människa :) Människan är dum haha.
    Har själv gjort så. sugen på pizza, bestället en, ångrar mig, och mår dåligt dagen efter :P Tror du inte jag gör om de endå :P
  • yena89
    Bordeaux skrev 2011-07-16 13:28:04 följande:
    Yena hur har det gått med magen? gravid eller inte? Jupp jag är nyfiken
    Tydligen inte gravid iaf men eftersom jag fortfarande har ont i livmodern och äggledarna varje dag så tyckte dom på UM att man borde kolla upp det så den 28e ska jag till Gyn.

Känns som att det kan va allt eller inget. Har tänkt på infektion, missfall, cancer, könssjukdom och massa annat :P
    Men nånting är det ju för det är inte normalt att känna så varje dag.

Äter dock fortfarande inte LCHF igen, men mest för jag inte har råd.
  • yena89
    helene306 skrev 2011-07-16 14:01:07 följande:
    Jag har smygläst den här tråden och länkade till Sveriges fetaste blogg. Nu blir jag bara trött. Och människan undrar varför hon är fet??
    bortom all hjälp....tragiskt...
    Jag är tjock men vill inte ändra nånting typ och så tro att hon ska bli smal om hon i princip bara äter socker (ketchup, glass, snabba kolhydrater)

Jag ser inget fel med kolhydrater och tror inte alla behöver äta LCHF, däremot tycker jag att alla ska skita i dessa vedervärdiga snabba kolhydraterna. För det är inte kolhydraterna i sig som gjort oss tjocka och sjuka, det är den raffinerade skiten och alla light-produkter.
  • yena89

Gaaah jag är så arg. Jag har fått nåt jävla kryp i soffan. Typ små små skalbaggar. Suger bort dom med dammsugare men dom kommer tillbaka. Ser massa svarta prickar så jag gissar att dom lägger ägg. Dom har börjat komma till sängen. Igår vart det en på gamle gubbens arm när han sov över igår...det är äckligt.
    Ska ringa och tala om det, för om soffan är bortom räddning är det fan dom som ska betala en ny!! Och såna sm små kryp har jag med sett...dom ser ut som typ löss, fast större...

• yena89
    JAndersson skrev 2011-07-16 20:46:01 följande:
    Pälsängrar?! Dem är vedervärda och grymt svåra att bli av med. Kolla på anticimex sida för bild om det är dem. Jag hoppas på, för din skull, att det INTE är dem!
    Nope det var inte dom :/
    Dom är liksom...platta och mörkbruna...och så har dom här sträck (fördjupningar) tvärs över...men grejen är att det är många lägenheter som har vägglöss....vet inte om dom syns...så att ha skadedjur förvånar mig inte..
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**