• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Bordeaux skrev 2011-04-15 08:42:40 följande:
    Jag behöver hjälp, jag äter ca 200g fett, 30g proteiner och 6g kolisar. Min vikt står still troligtvis för allt fusk förra helgen och att mensen närmar sig. Men jag vill ändå att vikten ska ner, borde jag då äka proteinerna? Jag har jättesvårt att öka proteinerna utan att öka fettet och/eller kolisarna.
    Håller med thepointofitall här i tidigare svar.
    absolut minst 1 gram protein per kg kroppsvikt (normalvikt - obs inte drömvikt!! haha) medan jag brukar rekommendera 1.5 gram per kg och själv äter jag ibland mer än så.

Det handlar inte bara om att ösa på med så mycket fett man kan, utan man brukar tala om en fördelning på ca 75E% fett, 20-25E% protein och 0-5E% kolhydrater. Du ligger helt galet i fördelning just nu! Fettet är bra, men för mycket fett ger för mycket kalorier trots allt, och kan absolut hindra viktnedgången. överdrivet mycket fett tror jag inte heller är optimalt för hälsan, precis som inget i för hög dos är bra. för lite protein gör att om du väl går ner i vikt så är det med stor sannolikhet muskeltapp, och du har inte tillräckligt med protein för att bygga upp och laga kroppen om något händer.

till 90 gram protein, ska du äta ca 120-130 gram fett för rätt fördelning. 

Det du skrev här ovan ger den här fördelningen:
    Totalt antal kalorier: 120 + 1800 + 24 = 1944
    E% protein 6%
    E% fett 93%
    E% kolh 1%

Att öka proteinet utan att öka fett är ju jättelätt. mer fisk, kyckling, fläskfile osv. även fett kött hjälper ju till att öka proteinet men ökar ju fettet också. det jag undrar är mer hur du lyckas få i dig 200 gram fett utan att få i dig protein och kolhydrater. äter du smör med sked??

LCHF handlar inte om att ÖSA på obegränsat med fett, utan att välja rätt fett och rätt sorts produkter.  
  • jeng
    Faile skrev 2011-04-15 09:15:40 följande:
    Vad ni skriver, måste läsa ikapp sen men nu ut i solen med barnen en stund. Var bara tvungen att få skrika det rakt ut,
    FÖRSTA DELMÅLET NÅTT Solig 

Vågen visar -10,5 vilket betyder att jag med LCHF har gått ner 8,5kg på 2,5 månad. Sinnesjukt vad bra det känns!
    Stort grattis!!!!
  • jeng
    Bordeaux skrev 2011-04-15 09:04:47 följande:
    Jag brukat få i mig 1-2ägglattar och några babybel som jag inte skriver upp i matdagboken pga lathet och en och annan picnic-korv som de heter härnere är ungefär som svenska ölkorvar, de skriver jag heller inte upp. Men så mycket extra proteiner antar jag att de inte är i mina korvar och ostar.
    Just nu är jag inne i en att-komma-på-maten-och-laga-till-den är det tråkigaste och jobbigaste som finns.
    Men jag ska försöka få i mig någon köttbit om dagen.

Vilket kött innehåller mest proteiner?
    nöt, fläsk, häst, kalkon, struts, kyckling eller lax?
    Skriver du inte upp dina ägglattar menar du? För då ligger du ju isåfall på en helt annan nivå...

det mesta kött/fisk/ägg osc innehåller ca 20% protein. 90 gram protein är ca 450 gram kött/fisk/ägg alltså. 
  • jeng
    79Anna skrev 2011-04-15 09:24:28 följande:
    Någon som har en fysiskt krävande jobb?

Jag jobbar som förskollärare och vet inte om jag kommer klara av att äta enligt LCHF när jag börjar jobba

Har ni gått ner i vikt så mycket som ni hoppats?
    Börja på en torsdag eller fredag. Då bör du få de värsta besvären under helgen! När du väl är igång så ska du inte ha några som helst problem med ett fysiskt jobb, utan det är just under omställningsperioden som både det ena och det andra händer med kroppen,
  • jeng
    Bordeaux skrev 2011-04-15 09:28:13 följande:
    Ägglattarna är det jag skriver upp, hoppar babybelen och "ölkorvarna" för det känns så lite och så finns de inte i min lista på matdagboken. Lat? Javisst
    men då äter du inget annat kött än nån ölkorv per dag?

Ett bra sätt när man inte har lust att laga mat är att ta en stor plåt och köra kycklingfileer eller en köttfärslimpa eller fläskkotletter i ugnen. Då har man så att man klarar sig i 2-3 dagar sen! perfekt, för jag är inte heller den där typen som alltid orkar planera eller laga mat! även om jag älskar det, så just nu har jag bara inte orken eller lust att stå där.
    Nallebjörnis skrev 2011-04-15 09:28:52 följande:
    Ok är de nåt spec kokosfett eller det man köper när man gjorde ischpklad som liten??
    Helst ska du köpa på hälsokosten (finns på vissa ica också) Tex Cocosa är populärt, finns med kokossmak eller neutralt. men det är ganska dyrt! Det silvria i butiken är härdat och gud vet vad, men jag köper oftast det ändå av ren dumhet.
  • jeng
    Nallebjörnis skrev 2011-04-15 09:40:03 följande:
    Jaha då bär det av till vc och få svar på alla 10 rör blod ja tog för 2 veckor sen.... *nervös*
    Lycka till!!!!
  • jeng
    Bordeaux skrev 2011-04-15 09:40:57 följande:
    När maken är hemma blir det riktigt kött istort sett varjedag. Men denna vecka har han inte varit hemma så mycket och då passar jag på att slarva och fördärva kroppen för att jag är lat. Men nu får det nog bli hemmgjord hollandaisesås, färsk sparris och kalkon i lager här hemma. Coop har rea på sparris och kalkon nämligen
    Åhh coop måste kollas upp! jag har ju 1200 kr kvar att handla mat för den här månaden eller nåt!! (ni vet min utmaning!)
  • jeng
    Bordeaux skrev 2011-04-15 10:05:19 följande:
    Jag bor ju i Schweiz, inte helt säkert att Svenska coop har samma reor. 1kg färsk grön sparris ca 40kr, det gillar vi
    Jaha, så långt tänkte jag inte såklart Måste ändå kolla upp veckans erbjudanden för jag måste fylla på förrådet väl för de sista pengarna
  • jeng

Jag har precis fått värsta energikicken!! Jättestolt över mig själv!
    Har inte haft allergibesvär (pollen alltså) på ett tag nu, och tänkte att jag måste prova att röra på mig! Så jag tog med mig Anna Skipper i datorn och ställde mig på löpbandet! Tog 7km/h lagom snabbt för att jogga istället för gå, men ädnå ganska sakta, och JAG KLARADE MINA 2 KM!!!! Är så glad!!!! 

• jeng

De besvär som jag har från IBS är en totalt oförutsägbar mage. Den jobbar ojämnt på nåt vis. Förr var jag väldigt ofta lös, reagerade på väldigt mycket mat. Efter barnen har jag problem med systemet så nu är jag mer blandad. Absolut oftast förstoppad, men ibland så har jag bara en jättepropp och sen efter den så är jag jättelös istället. Jag har magknip, kramp, illamående när det rör sig i tarmarna och innan jag behöver gå på toa, det går över efteråt (om jag får gå ordentligt). jag får ofta den här hjärtattackskrampen, rejäl kramp på vänster sida av bröstet, ihop med yrsel och illamående (och man blir ju självklart orolig) men det är inte hjärtat utan brukar hänga ihop med magen och ibland med panikattacker som ger ett liknande symptom. Man har ju sett det rätt mycket på tv, folk som åker in med misstänkt hjärtattack och fr veta att det bara var dålig matsmältning/förstoppning. Jag har ju alltså varit och kollat hjärtat flera omgångar, och det är inget fel där!

De andra besvären jag har, magkatarren, det sitter ju högre upp i systemet. Det ger mig ont mer i övre delen av magen, bröstbenet (mitt fram) och sen är det ju självklart halsbrännan osv som symptom, illamående och såna bitar. 

Det jag hittade om IBS och dyspepsi är att det är lite samma sak, men i olika delar av systemet. IBS så är det tarmsystemet som reagerar på stress, viss mat och andra saker. Medan dyspepsi (magkatarren) så är det magsäcken redan, och tolvfingertarmen som reagerar på stress, mat osv.

Jag kan ju inte själv vet vad det är jag faktiskt har. Men jag måste utgå från nånting och prova mig fram! Det är ju inga farliga ändringar man gör genom att lägga om kosten och dra ner på stress osv. Jag har 2 månader kvar till semestern nu och det vore jätteskönt om man satt i en annan sits då både fysiskt och psykiskt! jag har ingen lust att vänta på alla jäkla remisser och provsvar hit och dit som kan ta flera år bara för att mina problem inte är tillräckligt allvarliga!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**