Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Boost skrev 2012-07-21 21:21:28 följande:
    Tycker det är lite charmigt med denna fråga som förvånadsvärt nog kommer upp ganska ofta :)

Naturligtvis går det inte att äta hur mycket som helst, det handlar fortfarande om in och ut, ingen mirakelkur. 
    Men metabolismen är mer komplicerad än bara kcal in - kcal ut. Äter man inte kolhydrater kan man äta fler kcal per dag utan att gå upp i vikt. Dock kan man ju inte moffa i sig helt obegränsat.
  • Martina 76

Funderar på om jag ska köra stenhårt en månad efter semestern - 1000-1500 kcal per dag i en månads tid i kombination med hård träning. Mycket fett, minimalt med kolisar. Vill få bort de sista 5 kg med fett och inser att det krävs drastiska åtgärder. Vad tror ni? Pallar man en månad och räcker tiden för att åstadkomma resultat?

• Martina 76
    Happymom skrev 2012-07-24 16:17:29 följande:
    Nu har jag inte hängt här på någon vecka. Har gett min kropp lite halvpaus. Dvs jag har inte varit sträng med min LCHF kost, utan har tillåtit mig en del potatis, t.o.m några hekton smågodis en kväll.

Detta pga att jag trots min övervikt inte gått ner och det verkar bero mycket på vätska i kroppen. Jag fattar inte vad det beror på eftersom LCHF kost rimligtvis borde hjälpa, but no.

Så jag tänkte att jag ger kroppen en paus. 

Är det någon som har tips mot att bli av med vätskeansamlingar i kroppen?       
    Ge kroppen en paus från vad? Nu beror det väl på hur man ser på LCHF, men att ge kroppen en "paus" från LCHF och äta smågodis och potatis låter inte som något bra beslut. Det kan omöjligt komma några positiva effekter av det. LCHF är en livsstil och inte en diet. Lågkolhydratskost är bra för alla ur alla möjliga aspekter. Ger du din kropp tid så kommer du att tappa i vikt. Men det är ingen mirakelkur där kilona ramlar av på nolltid. Har man dessutom en "misshandlad" kropp som fått lite fett under en längre tid kan det ta ett tag innan den hittar sin jämvikt igen.

Jag menar inte att skälla, men jag blir så upprörd när folk förväntar sig snabba resultat och ser LCHF som en "kur". Din kropp behöver ingen paus från LCHF och bli gödd med smågodis. INGEN kropp behöver smågodis. Ingen kropp behöver kolhydrater. 
  • Martina 76
    Happymom skrev 2012-07-24 23:05:25 följande:
    Lyckades radera mitt svar till dig Men kortfattat så tänkte jag chocka kroppen...

Jag har ätit LCHF strängt för att minska i vikt. Som livsstil tillåts högre intag av kolhydrater en gång i veckan. Potatis anses vara en bra källa till sådana, smågodis mindre bra..

Konstigt att du inte tappar i vikt när du har kört såpass länge. Har du inga andra saker du kan använda som motivatorer? Mår du bättre än tidigare? Har du bättre ork? Några andra positiva hälsoeffekter?

Jag tänkte testa fettfasta i en månad - det om något borde chocka kroppen!  
  • Martina 76
    Postis skrev 2012-07-25 09:39:06 följande:
    Med tanke på hur hårt du tränar så tycker jag inte att det låter helt sunt med så lågt kaloriintag. Du får väl testa och se hur det känns, men var observant på kroppens signaler om den börjar kännas sliten eller orkeslös.
    Något måste ju göras. Jag har stått på samma vikt i flera år nu och vill bli av med det sista. Men jag ska lyssna ordentligt på kroppen. Jag tror själv att kroppen kan må bra av kortare perioder av svält, men en månad är rätt länge...
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-07-25 18:10:59 följande:
    Martina76,
    Long time no see Trodde inte att du hängde här i tråden längre.

Så hur går det? Står still, upp eller ner? Jag har hållit mig på 64 kg tills för tre veckor sen. Har ätit lite för mycket och fuskat lite grann någon dag här och där, så jag har gått upp 2 kg. Men jag tränar som vanligt ca 5 dagar i veckan.

Kör du fortfarande Warrior diet? Jag planerar att göra mig av med dessa två kilo (och helst ytterligare två kilo) om 2,5 vecka. Då kör jag PW. Det har ju funkat bra förut för mig.     
    Jag fick nya arbetsuppgifter under våren och det är sjuuuukt hektiskt på jobbet så jag har inte haft tid att hänga här på arbetstid - that's why!

Jag står still på 69 kg. Ibland något upp, ibland något ner, men inga större förändringar. Jag har lagt på mig muskelmassa och känner mig f-n stark som en oxe men jag vill få bort några kg fett känner jag.

Jag kör mer eller mindre warrior. Tycker det är rätt bekvämt att slippa äta hela tiden så det passar mig fint. Var i Turkiet på all inclusive och käkade 3 ggr per dag - tyckte inte jag gjorde något annat än att äta hela tiden!

Jag och min...ja, vad f-n säger man när han är över 40 - gubbvän?! ska köra stenhårt i september har vi bestämt. Nu under sommaren blir det för plågsamt att låta bli rödvinet. En strikt månad med noll kolisar, energiunderskott och hård träning - då jäklar!!!!  
  • Martina 76
    Ninis skrev 2012-07-25 18:30:45 följande:
    Martina76,
    Ja, jag kan inte hålla mig från rosévinet när det är fina, soliga kvällar Och då är det ju lite svårt att minska i vikt, så jag ska oxå köra stenhårt om ca 3 veckor. Även om jag kör hårt nu oxå, men skärper man sig inte med mat/dryck så spelar det ingen roll hur mycket man tränar, vågen står still ändå.

Min kropp har återhämtat sig rätt väl efter kollapsen och jag är lika stark som innan, om inte starkare. Och konditionen är på topp den med     
    Låter härligt!!!

Här går det sisådär med träningen. Varannan vecka har jag ju pojkarna och i och med att jag inte jobbar blir det inte lunchträningar. Och varannan vecka flänger jag och far - nästa vecka blir det Berlin och Köpenhamn. Känner mig rätt nöjd just nu med att inte öka i vikt!  
  • Martina 76
    Boost skrev 2012-07-25 19:33:36 följande:
    Tycker det låter som en väldigt rolig utmaning. Det är skoj att testa sig själv och att ha något att sträva mot, tycker jag iaf :)
    Hur mycket kalorier får du i dig idag ungefär? Jag äter inte speciellt mycket men klarar hård träning på det ändå, sålänge jag får i mig en del fett.
    Jag tror att detta med att man "måste" få i sig 2000 kcal per dag också är något som slv har skapat. Det är en myt!!! Förr i världen, och nu menar jag för kanske 10.000 år sedan, så fick man inte sitt dagliga behov tillgodosett. Ibland frossade man på det byte man fällt och ibland gick man hungrig. Det är så vi är gjorda att leva. En månads halvsvält måste vara naturligt för oss. Jag ska iaf testa. Jag behöver sätta upp ramar och ett mål för att bli motiverad. Och jag gillar att plåga mig själv och se vad jag pallar med!

Idag varierar mitt intag väldigt mycket. På semestern blir det mer än annars. Till vardags kanske 1500 kcal ca per dag. Helgerna lite mer, kanske 2000 kcal. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**