• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-04-23 09:04:02 följande:
    Ang fogarna så kan jag ted inte kratta, räfsa, köra kundvagn och andra moment där man rör bäckenet snett. Då får jag ont direkt. Gräva är en annan sån där grej som absolut inte går utan att jag har ont dagen efter.
    Ted? Ja så heter min stora pojk ja... hur fick jag in hans namn där då? vad var det tänkt att jag skulle skriva egentligen? Jo T.e.x. troligtvis... 

Alltså seriöst, jag borde kanske ringa jourcentralen innan det blir så illa att jag inte kan ta mig dit.... 
  • jeng
    mamman i skogen skrev 2011-04-23 09:09:30 följande:
    hittade inte igen den men en annan artikel om "smör"  snacka om att förvirra tänk om de kunde fatta att ska man äta så ska man välja bregott eller smör haha

www.aftonbladet.se/vikt/article12905206.ab
    HAHAHAHAHA!!! Ser ni att dom har ändrat rubriken???
    Förut stod det "Välj rätt smör" bara, så dom lär väl ha fått in många klagomål på att om dom skriver så så ska dom ju knappast ha in margariner i jämförelsen! 
  • jeng

Trotsar allergi, bihålor som gör snoront (hahaha) och dagens höga halt av björkpollen, för en tur till ICA MAXI där jag ska handla för värdecheckar haha. Allt för att inte höja månadens matbudget (även om jag säkert lär handla för mer än checkarna) och sen till systemet för att fylla på vinförrådet, och sist men inte minst till apoteket, för det var av extrem vikt att jag köpte ögondroppar till mina kliande ögon för att bli kvitt (???) bihåleskiten. Ja, det var iaf det tipset jag fick av sjukvårdsrådgivningen när jag ringde om bihålorna...

Alla verkar laga påskmiddag, jag fattar inte grejen.... Jag har inte ens ägg hemma... Jag missar kanske nåt jätteviktigt!!    

Och ja, nu har maken åkt till USA..... 

• jeng

Hemma från shoppingrundan med en omgång HELA frön. Ska göra frökex omgående!

Kom som väntat också hem med en del annat, tyckte inte jag hittade nånting i icas reklamblad, men de hade mycket mer i butiken. Det var säkert en hel del av rabatter på icakortet som jag gillade! Det var typiska såna där varor som vi köper mycket av, påläggskött, oliver, rödlök, kyckling mm. Det är ju faktiskt en månad nästa månad med, då jag också ska hålla mig så nära 5000 kr som möjligt, så om nu kycklingen är billig kan jag ju lika gärna passa på nu. 

Höll dock på att få panik när det var HELT TOMT i Lindor Lindt hyllan!! *morr* Sprang runt runt och hittade till sist ett annat ställe dom hade skyltat Lindt på också, och där stod 5 små stackars påsar kvar av dom svarta. Köpte mina 2 för 55 kr så nu ska jag synda! Blev så gladdå jag hittade dom där att jag helt glömde bort att jag skulle köpa lindts 90% kaka också eftersom det inte finns i nån av de andra butikerna. jaja...  

• jeng

Frökexen ser fina ut iaf Mer som de där dyra i butiken. Men OJ vad physillumfröna svällde snabbt, fick ha i lite vatten i receptet för att ens kunna klicka ut det :-P

• jeng
    mamman i skogen skrev 2011-04-23 14:14:50 följande:
    Grannen kom över och pratade när jag lunchade för mig själv i solen...(blev barnfri och karlfri) hon tittade storögt på min gourmet lunch..haha hade gjort stavar av gårdagens grillade fläskfile som jag doppade rakt ner i sista bean i förpackningen och några grillade sparrisar hade jag också lyckats få med i min plastbytta...De förstår verkligen inte vad vi äter ..ganska kul att kunna "läsa" hennes tankar om att mina ådror kommer fettas igen och jag kommer lägga på mig massa kilon lagon till badsäsonge..(hon är träningsnakoman och smal som en sticka..) Kul att man kan roaeller chocka ngn iallfall..
    hihihi
  • jeng
    yena89 skrev 2011-04-23 14:30:16 följande:
    Det finns det ju inte heller så det är väl bra att dom säger så. Det dom däremot inte gör är att nämna att det finns många långtidsstudier där folk fick bättre resultat med en lågkolhydratskost än med än lågfettskost :)
    jo precis. man måste ju inte äta LCHF för att välja en naturlig produkt istället för nån kemikalisk sörja. sen kan man ju säga vad man vill om en HÖGFETTSkost som ju LCHF är. men inte fan behöver man äta högfettskost bara för att man väljer smör istället för margarin. Det blir så löjligt...
  • jeng
    Teskedsmamman skrev 2011-04-23 14:32:40 följande:
    Inte mer än innan, så fort jag går mycket eller håller på mycket hemma så känner jag av dem, men nu har de verkligen gjort ONT!! Från att i 8 mån ha varit en 2,5:a på smärtskalan, efter ansträngning så blev det en 8:a och jag funderade på att medicinera bort värken.... Men nu har det släppt igen....
    Du kan ha gjort nån snabb rörelse, vridit till eller så. Utan att du märker det egentlgen för det börjar inte göra ont då, utan det kommer senare sen. 
  • jeng
    yena89 skrev 2011-04-23 14:42:18 följande:
    Nej men precis. Tror folk tänker fel när dom ser att kosten består av ca dryga 70-75E% fett och då tror dom det är 70-75% fett och att vi då dricker grädde och slevar i oss smör :P
    Men det krävs ju inte mer än att steka i lite smör, använda grädde i såsen och ha en klick bea på köttet och äta några ägg så är man uppe i dom där 75E% :P

Så visst är det en högfettkost, men tror folk kan tolka det lite fel när dom inte har kunskap. Men vi är ju bara människor, ska alltid veta bäst, framförallt om saker vi inte vet ett skit om :P
    jamen precis. LCHF är ju högfettskost, Det är ju i princip GI fas 1 och 2 också, men det hakar inte folk upp sig på lika mycket! För GI:are sitter inte och dricker smör typ :-P

Folk kan ju inte allmän näringslära heller, så dom kan ju inte tänka själva! Hur många äter verkligen de 10-15E% fett som rekommenderas normalt? Jag tror många ligger mycket högre. Alltså om man är "normal". Självklart finns dom där riktiga fetthatarna som säkert håller sig där nere. jaja... 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**