• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • feministbrud
    giftfri skrev 2011-03-12 21:20:48 följande:
    Hur fick du in könsroller i en definition av döda ting nu då?
    Är det verkligen så svårt att förstå, att vissa kläder å attribut finns för att förstärka en könstillhörighet, att dom sakerna åxå har namn för att vi ska kunna identifiera å tolka rät å lätt?
    Tar du på dig den typen av kläder så går du åxå in i en specielll könsroll, yrkesroll eller en tillhörighet, så hur du än vänder å vrider på det, så kommer vissa saker alltid att förknippas med ett visst kön, en viss yrkesgrupp, en visss sport o.s.v, så lägg ner fånigheterna å inse fakta...
    Jag menar att du skrev att du tyckte att det är vitkgit med ords betydelse, samtidigt som du slänger dig med ordet könsroll som du inte vet vad det betyder. Detta inlägg bekräftar det.
  • Yildirim
    Veladis skrev 2011-03-12 22:26:16 följande:
    Ta Swingflys son i Melodifestivalen t ex. Inte testar han könsroller. Han bara kladdar lite med ett läppglans han råkat få tag på.
    Och? Han gjorde det på skämt? PÅ LEK snälla du...

Inte precis så jag skulle låta mitt barn kleta på sig läppglans och ögonskugga när den ska till dagis tex....
  • Lilith Dark
    Yildirim skrev 2011-03-13 15:03:29 följande:

Inte precis så jag skulle låta mitt barn kleta på sig läppglans och ögonskugga när den ska till dagis tex....
    Så det är helt ok att pojkar har klänning om de leker och klär ut sig, men inte om de har det till vardags för att de känner sig fina och gillar klänning? Hej dubbelmoral
  • Veladis
    Yildirim skrev 2011-03-13 15:03:29 följande:

Ett barn i förskoleåldern gör i princip allt på lek. Leken är deras sätt att lära känna världen.
  • mia hill

Mycket intressant diskussion detta:) Det handlar ju om vad vi vuxna är invanda i, vad som är kvinnligt/manligt för oss. Det är väl just i förskolan man kan få ha vilka kläder man vill och testa de olika könsrollerna utan att det igentligen har något med manligt och kvinnligt att göra, tycker det var modigt av den mamman att låta sitt barn ha på sig det han villeSkrattande detta är saker vi diskuterar i förskolan. (jag är förskollärare)

• Yildirim
    Lilith Dark skrev 2011-03-13 15:06:10 följande:
    Så det är helt ok att pojkar har klänning om de leker och klär ut sig, men inte om de har det till vardags för att de känner sig fina och gillar klänning? Hej dubbelmoral
    Tycker inte du att det är gaaaanska stor skillnad på att på skoj smeta lite läppglans på läpparna i tv och att springa runt i klänning?

Min son kommer slippa ha klänning på sig iaf.... smetar han på sig  läppglans så skrattar vi åt det ens stund sen torkar jag bort de.

Men man behöver inte se ut som en transvestit på dagis.
  • Lilith Dark
    Yildirim skrev 2011-03-13 16:09:31 följande:
    Tycker inte du att det är gaaaanska stor skillnad på att på skoj smeta lite läppglans på läpparna i tv och att springa runt i klänning?

Min son kommer slippa ha klänning på sig iaf.... smetar han på sig  läppglans så skrattar vi åt det ens stund sen torkar jag bort de.

Nja, jag kan tänka mig bra mycket värre saker än att en pojke har klännig på sig. Fyraåriga flickor med tröjor som slutar vid naveln. 11åriga flickor med lågt skurna jeans och stringtrosor som syns. Små flickor med jeans så tajta att de inte kan springa, klättra i träd utan måste leka stillasittande lekar trots att de kanske hellre vill spela fotboll. Så jo, jag kan tänka mig bra mycket värre saker än en liten pojke i klänning.
  • Yildirim
    Lilith Dark skrev 2011-03-13 16:13:30 följande:
    Nja, jag kan tänka mig bra mycket värre saker än att en pojke har klännig på sig. Fyraåriga flickor med tröjor som slutar vid naveln. 11åriga flickor med lågt skurna jeans och stringtrosor som syns. Små flickor med jeans så tajta att de inte kan springa, klättra i träd utan måste leka stillasittande lekar trots att de kanske hellre vill spela fotboll. Så jo, jag kan tänka mig bra mycket värre saker än en liten pojke i klänning.
    Det är givetvis också sjukt, men det betyder inte att man måste låta pojkar springa runt i klänning...
  • Veladis
    Yildirim skrev 2011-03-13 16:09:31 följande:

Enligt ditt och andras resonemang om att barn blir retade tills de blir tonåringar, får men för livet etc,  borde det väl vara bättre att bryta könsnormer på förskolan än i direktsänd TV...
  • Lilith Dark
    Yildirim skrev 2011-03-13 16:16:56 följande:
    Det är givetvis också sjukt, men det betyder inte att man måste låta pojkar springa runt i klänning...
    Men varför ska de inte få ha klänning om de vill? Ge mig ett enda vettigt argument förutom att det är ett tjejplagg för det är inget annat än ren dumhet. Det var inte många år sen byxor var ett killplagg men sen kom nån på att det var ju rätt idiotiskt att tjejer inte skulle få ha det, så nu är det mer vanligt med byxor hos tjejer än klänningar och kjolar.

Jag säger inte att man måste tvinga alla pojkar att ha klänning, jag säger bara att det finns ingen hållbar anledning att neka dem att ha det om de själva vill det.
Svar på tråden Pojke i klänning?!