• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Finbus
    Rockabilly skrev 2011-03-11 20:30:04 följande:
    Jag har inte läst ett enda inlägg, men jag håller med TS. Hade jag haft en son hade jag aldrig tagit på honom en klänning. Har aldrig sett en pojk med strumpbyxor och klänning.. Kan inte se det framför mig. Kan inte förstå varför man ens tar på sin son klänning.. Om han nu vill det får han la ha de hemma? Kommer han inte bli retad av alla andra barn?
    Eller är jag helt ute o cyklar?
    Min son älskar sina strumpbyxor, perfekta att ha under overallen. Undrar väldigt varför föräldrar envisas klä sina söner i knöliga jeans att ha under overallen, dessutom kallt och opraktiskt. Leggings/långkalsonger/strumpbyxor är praktiska kläder på vintern. Hur kan föräldrar prioritera utseende framför komfort på sina barn? Några föräldrar har värre tonårsinställning i påklädning av barnen än vad jag hade som fåfäng fjortis.
  • Rockabilly

Min son skulle aldrig få ha klänning även om han ville. Herregud! Det är en pojk! Jag skulle säga att de är bara tjejer som använder klänningar. Har ni sett vuxna karlar i klänningar? Förutom när det är maskerad, om dem är transvestiter eller är skottar. Näe. Det är ju helt fel! Det spelar ju ingen roll att man TYCKER att de är mobbarna som ska flytta eller byta skola för så blir det inte iaf. Skulle inte riskera det!

• bastardized
    Rockabilly skrev 2011-03-12 00:37:59 följande:
    Min son skulle aldrig få ha klänning även om han ville. Herregud! Det är en pojk! Jag skulle säga att de är bara tjejer som använder klänningar. Har ni sett vuxna karlar i klänningar? Förutom när det är maskerad, om dem är transvestiter eller är skottar. Näe. Det är ju helt fel! Det spelar ju ingen roll att man TYCKER att de är mobbarna som ska flytta eller byta skola för så blir det inte iaf. Skulle inte riskera det!
  • giftfri
    Quintus Zebra skrev 2011-03-11 20:25:48 följande:
    Nja, nu säger du emot dig själv.

Du har ju tidigare hävdat att föräldrar inte skall indoktrinera sina barn utifrån sina egna åsikter. Det samma gäller väl skytte- och jägarfamiljer? Ger man ett barn ett leksaksvapen så skall man väl enligt dig berätta "sanningen", d.v.s. samhällets syn på vapen, varför vi har vapenlagar och vad vapen används till ute i världen (krig och mord och andra otäckheter)?
    Klart man ska berätta sanningen om vapen, å jag har bara tävlings å jaktvapen, så jag har lärt dom allt om hur man ska hanskas med dom vapnen, å jag är/var noga med hålla isär det med andra typer av vapen.., å var så säker på att dom vet skillnaden, å är klara över vilket elände vapen ställer till med, om dom används i krig eller på fel sätt..
    Troligen var dom mer medvetna om vad som försegick ute i världen än de flesta jämnåriga, just för att vi alltid försökt delge dom så mycket sanningar som dom var kapabla att ta till sig vid en viss ålder, nåt som har resulterat i att dom nu som vuxna är väldigt toleranta å öppna.., öppna även mot oss... 
    Du är inte alls en bättre människa än mig!
  • TheCoopers
    Rockabilly skrev 2011-03-11 20:30:04 följande:
    Jag har inte läst ett enda inlägg, men jag håller med TS. Hade jag haft en son hade jag aldrig tagit på honom en klänning. Har aldrig sett en pojk med strumpbyxor och klänning.. Kan inte se det framför mig. Kan inte förstå varför man ens tar på sin son klänning.. Om han nu vill det får han la ha de hemma? Kommer han inte bli retad av alla andra barn?
    Eller är jag helt ute o cyklar?
    Ja det kan man säga att du är ... ute å cyklar menar jag .
    I'm the me I choose to be ...
  • Lingonflickan

Fam. Cooper, självklart hade jag reagerat mest på klänningen. Det är väldigt vanligt att barn har leksaksvapen, actionfigurer och våldsleksaker och barn utan leker ibland vapen med pinnar, men för den skull behöver jag inte ge mitt barn något av det uppräknade. Jag reagerar inte heller om en pojke leker med en docka eller leksaksspisen.  Min son har haft bådadera men dockan har han aldrig lekt med. Knappt spisen heller, men tilsammans med syrran har det hänt.

Jag skrev MY ASS eftersom jag inte fann något i det citerade inlägget som kicked ass och valde att använda ditt uttryckssätt.

Bara döda fiskar flyter medströms
  • Veladis
    Och VAR står det skrivet i sten att pojkar aldrig har klänning?
    Eller föds de med en sådan tatuering på snoppen?
  • Izzziz

Alltså jag e jämställdhets tänkande och allt annat bla Bla Bla O har inga problem med rosa kläder och pojkar som leker med Barbie osv, men klänning och klack skor där går min gräns faktiskt.

• Lingonflickan
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • Veladis
    Izzziz skrev 2011-03-12 09:32:07 följande:
    Alltså jag e jämställdhets tänkande och allt annat bla Bla Bla O har inga problem med rosa kläder och pojkar som leker med Barbie osv, men klänning och klack skor där går min gräns faktiskt.
    Varför just där?
Svar på tråden Pojke i klänning?!