• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Catti41

Jag har under många år sjungit i kör i sv kyrkan. Då har jag många gånger sett vuxna män i klänning. Visst, är man körsångare kallas plagget för kåpa. Är man präst heter det något annat. Men lik förbannat är det en lång klädnad utan byxben. Dvs en klänning.

Varje söndag i de flesta kyrkor går det omkring män i klänningar. Nu vet jag inte om man vill ha kyrkorna som rättesnöre. Men man kan inte komma och säga att det är ovanligt när det sker varje vecka på mga ställen.

• Lingonflickan
    Catti41 skrev 2011-03-12 09:41:08 följande:
    Jag har under många år sjungit i kör i sv kyrkan. Då har jag många gånger sett vuxna män i klänning. Visst, är man körsångare kallas plagget för kåpa. Är man präst heter det något annat. Men lik förbannat är det en lång klädnad utan byxben. Dvs en klänning.

Varje söndag i de flesta kyrkor går det omkring män i klänningar. Nu vet jag inte om man vill ha kyrkorna som rättesnöre. Men man kan inte komma och säga att det är ovanligt när det sker varje vecka på mga ställen.
    Och då borde alla bära läkarrock, polisuniform eller uniform kanske? Dessa larviga jämförelser mellan äpplen o päron.
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • SweetNilam
    En vår för ganska många år sedan lärde vi känna Kim som var nyinflyttad i vårt bostadsområde. Kim gick i fjärde klass och sökte sig efter skoltid till den allmänna lekplaten för att lattja lite med de yngre barnen. Kim tyckte också om att prata med den vuxne som satt på sandlådekanten eller parkbänken, och berättade bland annat att det var lite trist att ha flyttat så långt bort från de gamla kompisarna, inte minst kusinerna Robert och Jonas. Det var lätt att tycka om Kim. Han var en fin kille, tyckte vi, uppskattad av det yngre sandlådegänget för sina lagoma buslekar och av de vuxna för sitt öppna och frimodiga sätt. Möjligen kunde man fundera på hur han hade det i sin nya skola. Det fanns en mjukhet hos Kim, ett feminint drag, som kanske skulle göra det svårt för honom att platsa i den stora grundskolans grabbgäng. 
        Då vårt lekplatsumgänge pågått i ett par veckor kom Kim springande och berättade, mycket entusiastiskt, om en väldigt lyckad skolutflykt dagen innan. Jätteroligt hade de haft, både i den stora djurparken och under bussresan. På hemvägen hade bussen stannat vid en badsjö "Det var bara jag och en annan tjej som vågade dyka från höga trampolinen", strålade Kim. Jag och en annan tjej- Kim var alltså flicka.

Ur Ungdomar och identitet (2006) 
  • Quintus Zebra
    giftfri skrev 2011-03-12 02:07:18 följande:
    Klart man ska berätta sanningen om vapen, å jag har bara tävlings å jaktvapen, så jag har lärt dom allt om hur man ska hanskas med dom vapnen, å jag är/var noga med hålla isär det med andra typer av vapen.., å var så säker på att dom vet skillnaden, å är klara över vilket elände vapen ställer till med, om dom används i krig eller på fel sätt..
    Troligen var dom mer medvetna om vad som försegick ute i världen än de flesta jämnåriga, just för att vi alltid försökt delge dom så mycket sanningar som dom var kapabla att ta till sig vid en viss ålder, nåt som har resulterat i att dom nu som vuxna är väldigt toleranta å öppna.., öppna även mot oss... 
    Fast det låter ju som du har fört vidare DINA åsikter om vapen, och det är ju enligt dig indoktrinering? Har du verkligen gett dom det svenska samhällets restriktiva syn på vapen?

Själv är jag inte så mycket för att lära barn sanningar, just eftersom jag anser att det finns ganska få sådanna i världen. Istället försöker jag tillåta de barn jag har nära kontakt med att prova sig fram, se saker från olika vinklar och tänka själva...
  • Catti41

Nej, mamma från Småland, poängen är att inom vissa yrken ( präst) är yrkesklädseln en klänning hos män och kvinnor. Och inom vissa fritidsintressen ( körsång organiserat av de flesta kristna trossamfund) är klädseln en klänning oavsett om sångaren är en man eller kvinna, flicka eller pojke. Alltså: män i socialt helt accepterade klänningar ÄR faktiskt inte särskilt ovanligt. man behöver inte vara dragshowartist för att bära klänning, som man. I mitt exempel utan att någon tycker det är konstigt.

Alltså: det finns en hel del sammanhang då det är helt ok att vuxna män bär klänning kanske flera ggr i veckan och alla tycker det är helt okej. Då blir det ju än märkligare att små pojkar inte kan bära klänning nån gång då och då.

• liag

De pojkar som döps har dopklänning och dopklänningen är exakt lika dem som flickor har endast att man för det mesta sätter dit ett blått band på pojkar och ett rosa på flickor men spets är det för det mesta på båda.
    Lite svårt att meddela pojken om orsaken till dopklänning när pojken är så liten ändå sker det väldigt ofta i dagens samhälle.

• TheCoopers
    Quintus Zebra skrev 2011-03-12 11:24:46 följande:
    Fast det låter ju som du har fört vidare DINA åsikter om vapen, och det är ju enligt dig indoktrinering? Har du verkligen gett dom det svenska samhällets restriktiva syn på vapen?

Själv är jag inte så mycket för att lära barn sanningar, just eftersom jag anser att det finns ganska få sådanna i världen. Istället försöker jag tillåta de barn jag har nära kontakt med att prova sig fram, se saker från olika vinklar och tänka själva...
    I'm the me I choose to be ...
  • giftfri

Fan läste åxå Bibeln på sitt sätt...
    Du är inte alls en bättre människa än mig!
  • giftfri

Det enda du är ute efter är att skriva en massa skit om mig å mina åsikter, å ditt skitprat om att små barn skulle kunna skaffa sig egen information är ju skrattretande löjlig, å dessutom totalt felaktig, vilket lät bevisas av att dom behöver vuxna som hjälper dom, å att vi har massvis med skolor å andra sätt där vi lär ut saker... 
    Du är inte alls en bättre människa än mig!
  • pamilya

Jag skulle aldrig låta en pojke ha klänning för det är ett tjejplagg och jag skulle aldrig låta en flicka bära byxor gör det är ett killplagg. Riktiga kvinnor bär kjol/klänning och riktiga män bär byxor...

Allvarligt, jag vill inte ta bort möjligheter och val för mitt barn. Däremot kommer jag förklara att det finns många puckon som inte klarar av att se pojkar i klänning. Men det är deras problem. Förr hade inte flickor byxor men det har dom idag, är det lika fel som pojkar i kjol?

Får väl hoppas att folk har bättre saker gör sig än att störa sig på människors klädval i framtiden...

Svar på tråden Pojke i klänning?!