• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Quintus Zebra
    giftfri skrev 2011-03-12 12:18:44 följande:
    Det enda du är ute efter är att skriva en massa skit om mig å mina åsikter, å ditt skitprat om att små barn skulle kunna skaffa sig egen information är ju skrattretande löjlig, å dessutom totalt felaktig, vilket lät bevisas av att dom behöver vuxna som hjälper dom, å att vi har massvis med skolor å andra sätt där vi lär ut saker... 
    Inte alls. Jag är inte det minsta intresserad av att skriva skit om dig eller om någon. Jag är medveten om hur lätt man misstolkas på internet, och ber om ursäkt om du tagit illa upp.

Jag är bara seriöst intresserad om du är konsekvent. Du skriver att föräldrar inte skall indoktrinera barn efter våra egna åsikter. Och jag försöker bara visa hur svårt det är.

Sen har jag inte skrivit att barn skall skaffa egen information, det vet jag inte vart du fick ifrån. Jag skrev att jag försöker visa barnen att det finns flera sätt att tänka och försöker lära dem att tänka själva i högsta möjliga mån:

Kritiskt tänkande i uppfostran och skolan en av de saker jag brinner allra mest för, och enligt mig är det något vi som samhälle är på tok för dåliga på.

Jag har bland annat inspirerats av en av 1900-talets stora filosofer, den enormt begåvade Karl Popper, som menar att alla människor och idéer, även de som vi beundrar mest och tar som mest självklara, måste få kritiseras, analyseras och kompletteras annars dömer vi våra ungdomar att göra om föräldrarnas,  vetenskapsmänens och våra ledares misstag i all evighet.
  • Quintus Zebra
    Lingonflickan skrev 2011-03-12 09:14:35 följande:
    Fam. Cooper, självklart hade jag reagerat mest på klänningen. Det är väldigt vanligt att barn har leksaksvapen, actionfigurer och våldsleksaker och barn utan leker ibland vapen med pinnar, men för den skull behöver jag inte ge mitt barn något av det uppräknade. 
    Du tycker att något så fint som en klänning är värre än ett vapen? Och ditt argument är att det är vanligare?

Så om det blir betydligt mycket vanligare med pojkar i klänning, då hade det blivit mer okej?
  • Lingonflickan

Nej jag skiljer på leksaker och kläder. Jag säger inte heller att bara pojkar ska leka med vissa leksaker. Men klänning är ff ett tjejplagg. Min son skulle inte få bära en om han  nu hade velat det, vilket han aldrig velat. Leker de och klär ut sig till prinsessor på dagis säger jag ingenting, för det är en roll-lek inget annat. Men klänning till vardags på en pojk, NO WAY!!

Bara döda fiskar flyter medströms
  • giftfri
    Lingonflickan skrev 2011-03-12 15:01:21 följande:
    Nej jag skiljer på leksaker och kläder. Jag säger inte heller att bara pojkar ska leka med vissa leksaker. Men klänning är ff ett tjejplagg. Min son skulle inte få bära en om han  nu hade velat det, vilket han aldrig velat. Leker de och klär ut sig till prinsessor på dagis säger jag ingenting, för det är en roll-lek inget annat. Men klänning till vardags på en pojk, NO WAY!!
    Självklart är en klänning per definition ett tjej/kvinnoplagg, att argumentera mot det är enbart barnsligt å förlöjligar bara frågan om jämnlikhet mellan könen...
    Men så är det med fanatiker, dom skjuter alltid sig själva i foten, å tur är väl det, för då kan vi vara säkra på att fånigheterna självdör..
    Du är inte alls en bättre människa än mig!
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-03-12 15:12:30 följande:
    Självklart är en klänning per definition ett tjej/kvinnoplagg, att argumentera mot det är enbart barnsligt å förlöjligar bara frågan om jämnlikhet mellan könen...
    Men så är det med fanatiker, dom skjuter alltid sig själva i foten, å tur är väl det, för då kan vi vara säkra på att fånigheterna självdör..
    Om vi nu ska fortsätta prata i vapen-termer, så vill jag fortfarande veta exakt vad som utgör den totalt skottsäkra väggen mellan pojk- och flickplagg. Vad är det som gör att en "klänning" är totalt oomdefinerbar? Vi kunde ju omdefiniera byxor tfrån pojkplagg till unisexplagg.
  • giftfri
    Veladis skrev 2011-03-12 15:16:37 följande:
    Om vi nu ska fortsätta prata i vapen-termer, så vill jag fortfarande veta exakt vad som utgör den totalt skottsäkra väggen mellan pojk- och flickplagg. Vad är det som gör att en "klänning" är totalt oomdefinerbar? Vi kunde ju omdefiniera byxor tfrån pojkplagg till unisexplagg.
    Enkelt, den i nutid per definition korrekta innebörden av namnet på ett klädesplagg eller attribut, det är den vi alltid utgår från när vi gör en tolkning av en sak.., svårare än så är det inte..
    Påstår du nåt annat så gör du fel i din tolkning, å ords innebörd inte är nåt vi kan välja tolkning på, för då blir vårt språk omöjligt att förstå för andra...
    Du är inte alls en bättre människa än mig!
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-03-12 15:23:58 följande:
    Enkelt, den i nutid per definition korrekta innebörden av namnet på ett klädesplagg eller attribut, det är den vi alltid utgår från när vi gör en tolkning av en sak.., svårare än så är det inte..
    Påstår du nåt annat så gör du fel i din tolkning, å ords innebörd inte är nåt vi kan välja tolkning på, för då blir vårt språk omöjligt att förstå för andra...
    Fast riktigt så är det ju inte. Både ord och begrepp kan ha olika defintioner, beroende av vem, varför,hur, när och var det defineras.
  • Quintus Zebra
    giftfri skrev 2011-03-12 15:12:30 följande:
    Detta är din syn på saken.

Som sagt. H&M har redan haft herr-kjolar i sina kolektioner. Det finns pojkar i klänning på så gott som varrenda varrenda dagis. Kan det inte kanske vara så att vi som kommer från en annan generation än du har en annan syn på detta? Kanske har kulturen förändrats mer än du tror utan att du riktigt har hängt med ?. inte en förolämpning, bara en fråga

Jag är själv 35 år och kan själv erkänna att jag inte alltid  hänger med längre.

Och återigen, vem är  fantikern? De som anser att det finns EN enda sanning angående vad som är manligt och kvinnligt, eller de som säger att det finns tusentals olika sätt att vara man/kvinna pojk/flicka på?
  • feministbrud
    giftfri skrev 2011-03-12 15:23:58 följande:
    Ska du säga som hela tiden hävdar att könsroll betyder något annat än det gör...
  • Izzziz

Veladis : jag vet inte varför d bara känns så, men jag är inget vidare fan av klänningar o så egentligen heller. Känns bara så malplacerat på pojkar dessutom.

Svar på tråden Pojke i klänning?!