• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Mumlan74
    plumpeach skrev 2011-03-14 14:06:59 följande:
    Jag kommer nu återposta mitt tidigare inlägg, enbart för att mina frågor är obesvarade och folk fortsätter komma med argumentet "men jag tycker det är så" när de fördömer en liten pojkes kläder. 

Vem bestämmer vad som är normalt och inte? Tänk om det finns en annan definition än just din av vad som är okej att ha på sig? Borde man förbjuda allt annat som är avvikande också, dvs allt som inte "alla andra" har på sig/gör/säger/tycker? 

Hur kan en del av er påstå att man inte ska ha klänning för att man blir mobbad då? Ska man förbjuda allt som man KAN bli mobbad för, ex glasögon, fräknar, tandställning, tjockhet, vindögdhet, pinsamma föräldrar? Vore det inte bättre om man jobbade med acceptansen av det som är avvikande men inte skadligt, istället för att försöka få alla likadana?

En del använder argumentet "tjejer ska få vara tjejer och killar ska få vara killar" när liknande genusdebatter uppstår. Jag förstår inte, så ni får gärna förklara... Om det alltså är så att tjejer och killar är så olika och att det ska vara så, gäller det på alla plan i livet och samhället? Jag menar, eftersom det nu är så viktig att visa på hur olika könen är borde vi inte visa olikheterna hela tiden, överallt då? Man skulle ju kunna starta separata skolor, arbetsplatser, badhus, restauranger, gångvägar, bara så att det inte blir något missförstånd om vem som är kille och vem som är tjej.  Precis som de gjorde i Sydafrika när "vita skulle vara vita och svarta skulle vara svarta" ni vet. 

Jag förstår helt ärligt inte vad som är skillnaden på om man säger "svarta barn ska inte få vara Lucia" eller "pojkar ska inte få bära klänning". Tack och lov skulle nog de flesta bli upprörda om man öppet säger det första, men könen ska fortfarande kontrolleras. 

Bara för att något har blivit en norm, bör man acceptera det och aldrig förändra den? I vissa länder är det norm för vinnan att bära heltäckande kläder och dölja sitt ansikte.  Om de inte skulle vilja göra det längre, förstår ni inte att de får höra samma argument som ni använder på "Linus"? Kvinnor SKA ha på sig heltäckande kläder, det är onormalt att ha på sig byxor och linne. Du kan bli UTSTÖTT"? Men de kanske också borde acceptera deras kulturs version av vad som är kvinnligt och ha på sig de socialt accepterade kläderna trots att de inte trivs i dem? 

Snälla låt en liten pojke och alla andra för den delen också ha på sig vad de vill.  
  • Lilith Dark
    Mumlan74 skrev 2011-03-14 16:24:57 följande:
    KlasKristian: jag frågar - igen då rå - om du inte kan ge några exempel på egenskaper som du anser bestäms av det biologiska könet?

och sen frågar jag, generellt till alla som är kategoriskt emot klänning på pojkar: VAD är det som är så hemskt med ett samhälle där människor först och främst är INDIVIDER och inte pojkar eller flickor, män eller kvinnor?

jag har frågat detta förut, men det verkar vara sjukt svårt att svara på eftersom ingen har gett mig ett vettigt svar hittills.
    Jag har också försökt få svar på det, men aldrig lyckats komma längre än till de rent fysiska skillnaderna. Jag får alltid svaret att män är män och kvinnor kvinnor, men inte svar på vad som gör en man till en man och en kvinna till en kvinna.
  • gumtree
    KlasKristian skrev 2011-03-14 15:52:15 följande:
    Hur ska jag tolka det då?

Många vuxna uppfattar klänning som ett flickplagg = skit samma, normer är ju till för att brytas.
    Många vuxna uppfattar smink som något som döljer/framhäver och attraherar = oh no dear God  WON'T SOMEBODY THINK OF THE CHILDREN!!!
    Men återigen - man kan ha begränsningar för saker (ex. smink) utan att göra åtskillnad på pojkar och flickor i dessa begränsningar.
  • feministbrud
    Rockabilly skrev 2011-03-14 14:06:42 följande:
    Nä det va ju sant. Men säg när han är 12. Hade du gjort det då?
    Ja, då är han så stor att han får bestämma själv.
  • Lilith Dark
    KlasKristian skrev 2011-03-14 15:52:15 följande:
    Hur ska jag tolka det då?

Många vuxna uppfattar klänning som ett flickplagg = skit samma, normer är ju till för att brytas.
    Många vuxna uppfattar smink som något som döljer/framhäver och attraherar = oh no dear God  WON'T SOMEBODY THINK OF THE CHILDREN!!!
    Med den retoriken så ska ju mina barn få ta ett glas vin då och då också, eller en cigg eller varför inte en grogg? Vissa saker är för vuxna, vissa för barn. Men det diskussionen handlar om är ju om pojkar ska få bära klänning, där handlar det inte om vad som är för vuxna och vad som är för barn, utan om att begränsa utifrån ett kön.
  • giftfri
    linas fina skrev 2011-03-14 16:24:31 följande:
    Är man medveten om att man har dessa föreställningar kan man ju försöka tänka annorlunda. Men även om många tänker så så har ju pojkar sin fulla rätt att bära klänning ändå. 
    Dessutom förändras sånt med tiden. En gång i tiden tyckte man det var otänkbart med långt hår på män, det hörde kvinnor till men idag bryr sig väl få människor om att en man har lkångt hår, i tex tofs. 
    Bikina har man av praktiska själ. Brösten ska hållas uppe och döljas för vuxna kvinnor. En bikina på en 2-årig flcika är minst lika opassande som på en 2-årig pojke tycker jag.
    Klart dom har rätt å bära klänning, bikini, burka vad dom vill, bara dom är medveten om vad det är dom gör, å att jag m.fl ser det som grabben har kläder avsedda för en tjej...
    Du är inte alls en bättre människa än mig!
  • linas fina
    giftfri skrev 2011-03-14 16:51:44 följande:
    Klart dom har rätt å bära klänning, bikini, burka vad dom vill, bara dom är medveten om vad det är dom gör, å att jag m.fl ser det som grabben har kläder avsedda för en tjej...
    Ja det är ju svårt att påverka hur andra ser på det, men han har sin fulla rätt. Så vad vill man egentligen komma med diskussionen? 
    Det verkar ju ändå som att de flesta håller med om att alla har rätt att klä sig som de vill och att ingen ska bli påtvingad något.  
  • lennartsdotter
    apanssonsmamma skrev 2011-03-14 13:51:31 följande:
    Läs det jag skrev nyss.
    Fine om HAN vill ha det men om föräldrar prackar på sina ungar sina åsikter o ställningstaganden är man sjuk anser jag.
    Det är att KRÄNKA ett barn. 
    Nu har inte jag läst alla... 220 någonting sidor men i ursprungsinlägget framgår inget om att pojken inte skulle vilja ha klänning på sig. 
  • lennartsdotter
    apanssonsmamma skrev 2011-03-14 13:56:16 följande:
    Jag får tycka som jag tycker.
    Jag personligen skulle inte ha klänning på min son som vanligt plagg, om han vill klä ut sig, kör på
    Men nånstans finns det en gräns, FÖR MIG.
    Ni andra får väl göra som ni vill med era barn. 
    Men då prackar ju du på honom dina åskter och ställningstaganden om att "pojkar inte ska ha klänning" genom att inte acceptera klänning som ett vanligt plagg alldeles oavsett vad han tycker och det var ju fel att pracka på sitt barn sina egna åsikter och ställningstaganden.
  • lennartsdotter
    Rockabilly skrev 2011-03-14 14:13:46 följande:
    Haha detta är ju helt sjukt! Säger bara stackars era söner om dem ska gå omkring i KLÄNNING på stan för att mamma genus säger så. Genus har gått till överdrift som vanligt.
    Lämnar denna diskussionen! Jag spyr. Kräks
    Huaa.. Vart är vi på väg..
    Mot ett mer öppet och tolerant samhälle?
Svar på tråden Pojke i klänning?!