• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Lingonflickan
    TheCoopers skrev 2011-03-15 14:36:16 följande:
    Fast det stämmer ju inte . Inte behöver man klä sig i klänning för att någon ska vilja ligga med en ... trust me on that !
    och det finns med all säkerhet kvinnor som vill ligga med män i kjol eller klänning ..

och nu pratar vi om barn .. som inte ska attrahera någon i huvudtaget !
    Ja, det gör ju konstigt nog det.
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • TheCoopers
    Lingonflickan skrev 2011-03-15 14:40:16 följande:
    Ja, det gör ju konstigt nog det.
    Härligt ! alla har sin egen smak ! wooohoo fy fan va bra det är .. tänk om alla tände på samma och såg likadana ut ..

det vore ju tristare än döden ...
    I'm the me I choose to be ...
  • Lyllo
    giftfri skrev 2011-03-15 14:24:40 följande:
    Vi könskodar saker för att dom bl.a är till för att förstärka vår könstillhörighet, det har människan gjort i alla tider, å lär tvärsäkert komma å göra i all framtid..
    Det är attribut som vi t,ex använder för att attrahera den vi vill ha sex med, å det förekommer överallt över hela världen..
    Och barn, kläder och sex hör ihop för att..?
  • morotsland
    giftfri skrev 2011-03-15 13:42:56 följande:
    Jag tolkar det inte på nåt speciellt sätt, vilket borde ha framgått av det jag skrev, jag bara konstaterade att det var så även hos vår grabb..
    Jag har ingen aning om varför, men vet att det förekommer, å att det var precis så hos oss..

Jag tycker du/ni "hoppar på oss" som inte instämmer med era åsikter om kön lite väl vårdslöst, ger oss epitet å påstår vi tolkar an hit än dit.., t.ex som i mitt inlägg, trots att jag inte ens nämt nåt om kön eller tolkat nåt.., utan bara talat om hur det var med våra barn..
    Jo, du utgår ifrån att han har vissa intressen för att han är kille och inte för att han är den individ han är. Och du utesluter möjligheten till social påverkan vilket är minst sagt märkligt. Det är klassisk gruppsykologi, människor ser det de vill se och förväntar sig att se, önskvärda beteenden tolkas som typiska för gruppen medan icke önskvärda beteenden inte ses eller tolkas som märkliga undantag. Det finns hur många studier som helst som visar att vi (alla) fungerar så, inte bara när det gäller kön utan också andra grupptillhörigheter.

Min yngsta son älskar som sagt glitter och rosa och klänningar. Ingen kommenterar det med "typiskt pojkar". Många tror att han inte alls valt glittret själv utan att det är hans elaka feministmorsa som tvingat på honom klänningar. Han älskar OCKSÅ bilar. Och då är det plötsligt något  "typiskt killar" som han har valt själv av genetiska skäl och utan påverkan. De som tänker så här gör det inte medvetet eller av illvilja, alla kan dock lära sig att ifrågasätta sina reaktioner och fundera över hur man tolkar olika beteenden.
  • Mumlan74
    TheCoopers skrev 2011-03-15 14:36:16 följande:
    Fast det stämmer ju inte . Inte behöver man klä sig i klänning för att någon ska vilja ligga med en ... trust me on that !
    och det finns med all säkerhet kvinnor som vill ligga med män i kjol eller klänning ..

och nu pratar vi om barn .. som inte ska attrahera någon i huvudtaget !
  • mysfaaktor
    Lingonflickan skrev 2011-03-15 13:42:53 följande:
    Varför? Vad hände med att låta barn välja själva? Gäller det bara om pojkar vill bära klänning eller leka med dockor?
    nej, det gäller lek överlag. läs på lite om hur barn leker, så kanske du förstår.
  • linas fina

Usch varför tar man in argument om att attrahera och få sex? Det är för tusan barn vi pratar om!

• Lilith Dark
    Lingonflickan skrev 2011-03-14 22:43:10 följande:
    Det där är rent skitsnack, blev visst tvungen att bemöta dig ändå. Min kusins pojk lekte bil med allt, t.o.m strumpor redan som mycket liten. Han fick en docka, tog  den och drog längs golvet och lät "billiknande". Jag känner flera liknande exempel. Det finns säkert inlärda saker, men ofta är det genetiskt i oss att bete oss som vårt kön, utan att ha blivit påverkade till det. Att förneka det är ju bara löjligt.
    Jo och på stenåldern satt pojkar i djurhudar och drog kottar fram och tillbaka i grottan och lät "brum brum" utan att veta varför, det bara kändes bra för det fanns i deras DNA.
  • Finbus
    Lilith Dark skrev 2011-03-15 19:13:07 följande:
    Jo och på stenåldern satt pojkar i djurhudar och drog kottar fram och tillbaka i grottan och lät "brum brum" utan att veta varför, det bara kändes bra för det fanns i deras DNA.
  • giftfri
    Lilith Dark skrev 2011-03-15 19:13:07 följande:
    Inte så dumt tänkt, eftersom vi vet att männen mest jagade å slogs, medans kvinnorna var "hemma" å tog hand om ungarna eller försökte förföra den mest duglige mannen.., så vi kan nog anta att ungarna härmade sina resp föräldrars köns beteenden..
    Du är inte alls en bättre människa än mig!
Svar på tråden Pojke i klänning?!