giftfri skrev 2011-03-15 13:42:56 följande:
Jag tolkar det inte på nåt speciellt sätt, vilket borde ha framgått av det jag skrev, jag bara konstaterade att det var så även hos vår grabb..
Jag har ingen aning om varför, men vet att det förekommer, å att det var precis så hos oss..
Jag tycker du/ni "hoppar på oss" som inte instämmer med era åsikter om kön lite väl vårdslöst, ger oss epitet å påstår vi tolkar an hit än dit.., t.ex som i mitt inlägg, trots att jag inte ens nämt nåt om kön eller tolkat nåt.., utan bara talat om hur det var med våra barn..
Jo, du utgår ifrån att han har vissa intressen för att han är kille och inte för att han är den individ han är. Och du utesluter möjligheten till social påverkan vilket är minst sagt märkligt. Det är klassisk gruppsykologi, människor ser det de vill se och förväntar sig att se, önskvärda beteenden tolkas som typiska för gruppen medan icke önskvärda beteenden inte ses eller tolkas som märkliga undantag. Det finns hur många studier som helst som visar att vi (alla) fungerar så, inte bara när det gäller kön utan också andra grupptillhörigheter.
Min yngsta son älskar som sagt glitter och rosa och klänningar. Ingen kommenterar det med "typiskt pojkar". Många tror att han inte alls valt glittret själv utan att det är hans elaka feministmorsa som tvingat på honom klänningar. Han älskar OCKSÅ bilar. Och då är det plötsligt något "typiskt killar" som han har valt själv av genetiska skäl och utan påverkan. De som tänker så här gör det inte medvetet eller av illvilja, alla kan dock lära sig att ifrågasätta sina reaktioner och fundera över hur man tolkar olika beteenden.