• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • feministbrud
    plumpeach skrev 2011-03-14 13:42:44 följande:
    Ok jag tänkte att Wikipedia är tillräckligt lättläst för ...vissa. =) 

Det tycker jag också! Wikipedia är utmärkt, särskillt om man kan mycket om ämnet själv och kan kvalitetssäkra texten.
  • lennartsdotter
    apanssonsmamma skrev 2011-03-14 13:43:44 följande:
    Känns som det gått lite väl långt om man sätter på sin son klänning..
    Att vara könsneutral är ju inte att vända på det..
    O det sitter väl knappast i färger o kläder om man vill ändra nåt.

Stackars unge. 
    Gå för långt i vad? Så länge pojken vill ha klänning är det väl knappast fel att låta honom ha klänning. Vill man ge sina barn så många möjligheter som möjligt innebär det kanske även att sonen ha på sig en klänning, om han vill.
  • Lilith Dark
    apanssonsmamma skrev 2011-03-14 13:43:44 följande:
    Känns som det gått lite väl långt om man sätter på sin son klänning..
    Att vara könsneutral är ju inte att vända på det..
    O det sitter väl knappast i färger o kläder om man vill ändra nåt.

Stackars unge. 
    Nej det handlar om att ge alla samma möjligheter, oavsett kön. Och läser du här så kan vi se att det sitter väldigt mycket i kläder och färger. Killar får inte ha klänning eller rosa utan ska ha blåa kläder med spiderman typ.
  • Eleator

För inte alltför länge sedan var det inte ok för kvinnor att ha byxor, inte ens ok att ha underbyxor. De gick alltså omkring mitt i vintern i flera lager kjolar med sitt bara underliv under. Det var visst inte helt skönt när det skulle pulsas flera kilometer genom snön till kyrkan. Idag ses det som självklart att kvinnor kan ha byxor, men tydligen har vi inte kommit lika långt vad gäller männen och kjolarna.

Allt det här är ju bara sociala konstruktioner och har egentligen ingenting med kön att göra. 

• apanssonsmamma
    lennartsdotter skrev 2011-03-14 13:50:10 följande:
    Gå för långt i vad? Så länge pojken vill ha klänning är det väl knappast fel att låta honom ha klänning. Vill man ge sina barn så många möjligheter som möjligt innebär det kanske även att sonen ha på sig en klänning, om han vill.
    Läs det jag skrev nyss.
    Fine om HAN vill ha det men om föräldrar prackar på sina ungar sina åsikter o ställningstaganden är man sjuk anser jag.
    Det är att KRÄNKA ett barn. 
  • Lilith Dark
    apanssonsmamma skrev 2011-03-14 13:51:31 följande:
    Läs det jag skrev nyss.
    Fine om HAN vill ha det men om föräldrar prackar på sina ungar sina åsikter o ställningstaganden är man sjuk anser jag.
    Det är att KRÄNKA ett barn. 
    Men hur vet du att pojken i TS inte ville ha klänning? Själv har jag en son som älskar klänningar och blir överlycklig varje gång hans syster växer ut någon av sina så att han kan få ha den. Däremot har jag en dotter som inte är så förtjust i klänningar utan bara använder det på sommaren när det är riktigt varmt. Så det är inte ofta han får ärva klänningar.
  • apanssonsmamma

Jag får tycka som jag tycker.
    Jag personligen skulle inte ha klänning på min son som vanligt plagg, om han vill klä ut sig, kör på
    Men nånstans finns det en gräns, FÖR MIG.
    Ni andra får väl göra som ni vill med era barn. 

• Rockabilly
    apanssonsmamma skrev 2011-03-14 13:49:19 följande:
    Skitsamma DNA hit eller dit.
    Det är ju fan en sinnesrubbning att sätta på sin son en klänning??
    Om han själv valde det, fine, då får han väl ha det då..
    Men att BARA FÖR att visa sitt eget ställningstagande på ett småbarn, det är ju ENBART sinnessjukt.
    Håller med! Helt jävla sinnessjukt..
  • Lilith Dark
    apanssonsmamma skrev 2011-03-14 13:56:16 följande:
    Jag får tycka som jag tycker.
    Jag personligen skulle inte ha klänning på min son som vanligt plagg, om han vill klä ut sig, kör på
    Men nånstans finns det en gräns, FÖR MIG.
    Ni andra får väl göra som ni vill med era barn. 
    Så du tycker att du gör rätt som vägrar din son nånting han, rent hypotetiskt, skulle vilja sätta på sig? Då undrar jag, varför skulle han inte få ha en klänning på sig om han skulle vilja?
  • plumpeach

Ja man kan ju konstatera att nivån ligger ungefär på denna nivå:

"Det är sjukt att ha klänning om man är kille"
    "Varför då?"
    "För att det är kränkande" (kränkande=sjukt)
    "Men varför då?"
    "FÖR ATT KILLAR INTE SKA HA KLÄNNING - MÄN OCH KVINNOR ÄR OLIKA FATTA DET!!!"

Svar på tråden Pojke i klänning?!