• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • mysfaaktor
    Lingonflickan skrev 2011-03-15 09:08:52 följande:
    Lägg ner, nej han var inte påverkad av sin omgivning, detta skedde som mycket liten innan han ens kunde prata började det. Han hade inga bilar från början ens. Och varför började han leka bil med dockorna oxå? Han fick nämligen alla typer av leksaker, utan åtskillnad.

Min son har fått docka och leksaksspis men inte visat större intresse för att leka med någondera. Dockan plockade vi nyligen undan efterson han ändå aldrig lekte med den.
    ibland måste man hjälpa till med att varierera leken så att barnen inte fastnar i ett och samma spår...
  • lennartsdotter
    Lingonflickan skrev 2011-03-15 09:08:52 följande:
    Lägg ner, nej han var inte påverkad av sin omgivning, detta skedde som mycket liten innan han ens kunde prata började det. Han hade inga bilar från början ens. Och varför började han leka bil med dockorna oxå? Han fick nämligen alla typer av leksaker, utan åtskillnad.

Min son har fått docka och leksaksspis men inte visat större intresse för att leka med någondera. Dockan plockade vi nyligen undan efterson han ändå aldrig lekte med den.

Varför bara inte acceptera att det visst finns opåverkat typiskt kill/tjejbeteende. Detta var ett exempel och det finns fler. Att all könstillhörighet skulle vara påverkan från omgivningen är ren BS!

Barn påverkas av sin omgivning redan innan de föds. Att tala om att din son inte har påverkats av sin omgivning är att säga att du tror att han föddes färdigprogrammerad. Det är skitsamma vad som händer i miljön runt omkring, han kommer inte ta intryck av den. Tror du på det?

Det är antagligen så att ingen medvetet har påverkat honom i någon "leksaksriktning" och han har säkert medfödda egenskaper som påverkar hans preferenser, men v påverkar barnen omedvetet. Fick min son göra som han ville skulle han periodvis bara leka med Kapla-stavar. Om vi (föräldrar och föreskolepersonal) inte aktivt skulle erbjuda honom andra saker att leka med skulle han antagligen fortfarande bara bygga med Kapla-stavar. Både jag och hans pappa gillar att bygga med Kaplastavar, de finns i hemmet just för att vi gillar Kapla. Vi har stoppat Kapla-stavar i händerna på honom, men vi ser till att det finns hemma och vi leker med Kapla-stavarna. Tror du att det påverkat hans beteende? Att vi gillar pussel och musik, tror du att det har påverkat honom när vi nu ser att han gillar det också? Tror du att det är en slump att han helt plötsligt började leka med dockor i förskolan dagen efter han hade fått en docka av sin pappa?

• giftfri
    Filoso Fisken skrev 2011-03-15 10:09:35 följande:
    giftfri - Jag har inga barn, men självklart så kommer det förmodligen att finnas en del saker under kategorin "förbud". Men att förbjuda något enbart på grund av att barnet har en snopp eller snippa, det är bara vansinne -  totalt ologiskt.
    Varför förbjuda ö.h.t, det räcker gott med att förklara å upplysa.., vi har då aldrig behövt förbjuda nåt..., varken kläder, leksaker, vapen, rökning, alkohol, droger eller nåt annat "farligt", ungarna har gjort rätt val ändå...
    Du är inte alls en bättre människa än mig!
  • Lingonflickan
    mysfaaktor skrev 2011-03-15 11:00:26 följande:
    ibland måste man hjälpa till med att varierera leken så att barnen inte fastnar i ett och samma spår...
    Varför? Vad hände med att låta barn välja själva? Gäller det bara om pojkar vill bära klänning eller leka med dockor?
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • giftfri
    morotsland skrev 2011-03-15 09:00:05 följande:
    Varför tolka det utifrån kön? Jag hatade docklekar, fick en dockvagn och lekte att det var en gräsklippare, fick en docka och klippte av håret på den och glömde sen bort den. Min lillasyster älskade dockor. Vi var olika som barn trots att vi hade snippa både två. Jag har en son som tycker att både dockor och bilar är tråkigt, han föredrar att pyssla. Andra sonen gillar både bilar och dockor. Barn är olika! Alla killar är inte lika och alla tjejer är inte lika. Tyvärr får många killar och tjejer inte möjlighet att utvecklas utöver könsmallen. Många köper tex bara bilar till sina söner (om de inte aktivt ber om annat). När min son tittar på bilar säger många släktingar "åh, typiskt killar", när han tittar på dockor är det som att de blundar eftersom det inte är "typiskt".
    Jag tolkar det inte på nåt speciellt sätt, vilket borde ha framgått av det jag skrev, jag bara konstaterade att det var så även hos vår grabb..
    Jag har ingen aning om varför, men vet att det förekommer, å att det var precis så hos oss..

Jag tycker du/ni "hoppar på oss" som inte instämmer med era åsikter om kön lite väl vårdslöst, ger oss epitet å påstår vi tolkar an hit än dit.., t.ex som i mitt inlägg, trots att jag inte ens nämt nåt om kön eller tolkat nåt.., utan bara talat om hur det var med våra barn..
  • Lyllo
    giftfri skrev 2011-03-15 13:36:09 följande:
    Varför förbjuda ö.h.t, det räcker gott med att förklara å upplysa.., vi har då aldrig behövt förbjuda nåt..., varken kläder, leksaker, vapen, rökning, alkohol, droger eller nåt annat "farligt", ungarna har gjort rätt val ändå...
    "Nej lille vän, du har snopp så du kan absolut inte leka med en docka eller ha klänning för normen säger att det det är könsspecifikt för flickor."

Eller vad ska man säga för att upplysa ett barn om att just klädesplagget klänning är så könskodat att vuxna blir tokprovocerade om en pojke bär det? Och vad svarar man om barnet frågar "varför då?"

Upplys mig gärna.
  • QueenK
    giftfri skrev 2011-03-14 18:56:46 följande:
    Men om du läser vad du själv skriver, å funderar över det ordenligt, då tror jag du ser att det inte ens teoretiskt kan fungera, eftersom varenda en av oss föräldrar vill sätta gränser eller förbud som andra inte vill eller kan  ställa upp på..
    Nää, jobba med samhällsfrågorna, istället för på individnivå, så kommer du nå långt bättre resultat..
    Samhället består av individer.
    Knowledge comes from others, wisdom from within
  • giftfri
    Lyllo skrev 2011-03-15 13:45:34 följande:
    "Nej lille vän, du har snopp så du kan absolut inte leka med en docka eller ha klänning för normen säger att det det är könsspecifikt för flickor."

Eller vad ska man säga för att upplysa ett barn om att just klädesplagget klänning är så könskodat att vuxna blir tokprovocerade om en pojke bär det? Och vad svarar man om barnet frågar "varför då?"

Upplys mig gärna.
    Vi könskodar saker för att dom bl.a är till för att förstärka vår könstillhörighet, det har människan gjort i alla tider, å lär tvärsäkert komma å göra i all framtid..
    Det är attribut som vi t,ex använder för att attrahera den vi vill ha sex med, å det förekommer överallt över hela världen..

Det bör vara svar på det du frågade om, fler anledningar kan du säkert fundera ut själv, det är inte så svårt...
  • giftfri
    QueenK skrev 2011-03-15 14:14:01 följande:
    Samhället består av individer.
    ?????
  • TheCoopers
    giftfri skrev 2011-03-15 14:24:40 följande:
    Vi könskodar saker för att dom bl.a är till för att förstärka vår könstillhörighet, det har människan gjort i alla tider, å lär tvärsäkert komma å göra i all framtid..
    Det är attribut som vi t,ex använder för att attrahera den vi vill ha sex med, å det förekommer överallt över hela världen..

Det bör vara svar på det du frågade om, fler anledningar kan du säkert fundera ut själv, det är inte så svårt...
    Fast det stämmer ju inte . Inte behöver man klä sig i klänning för att någon ska vilja ligga med en ... trust me on that !
    och det finns med all säkerhet kvinnor som vill ligga med män i kjol eller klänning ..

och nu pratar vi om barn .. som inte ska attrahera någon i huvudtaget !
    I'm the me I choose to be ...
Svar på tråden Pojke i klänning?!