• Skehamn2012

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?
  • Skehamn2012
    Passionsfrukt skrev 2011-02-26 21:46:30 följande:
    För att man kan ha ett lika bra liv utan barn För att man inte vet hur det är att ha barn och därför inte inser vad man missar För att man är ego, bryr sig bara om sig själv och vill inte ansvara för någon annan Något annat skäl. Vad det nu kan vara...
    1) okej där är inget föraktfullt
    2) "därför inte inser vad man missar"
    3) "ego, bryr sig bara om sig själv och inte vill ansvara för någon annan"
    4) "vad det nu kan vara", det låter jätteföraktfullt
    Tur att vi fått några sakliga svar iallafall, det är bra för jag kan inte komma med något just nu.
    Det är ju olika påhittade svarsalternativ. Det är ju INTE mina åsikter.
  • Emmi27

Varför måste man vara ego för att man inte vill ta ansvar för ett barn? man är väl mer ego om man skaffar barn men inte kan ta hand om det?

• Stinky

För att man kan ha ett jättebra liv utan barn, och för att alla inte känner av det biologiska behovet av att ta hand om en avkomma.

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Stinky

Nu har jag själv ett barn, och ett till på väg. Men för mig var det aldrig någon självklarhet att skaffa barn. Jag kände inte av den "biologiska klockan" som alla pratar om, och kände därför inga som helst behov att ha barn. Men när jag blev gravid med min sambo, valde jag att behålla. Jag hatade att vara gravid. Jag gjorde dock en kraftig turn-over och blev värsta morsan när nr.1 kom ut. Nu när jag är gravid med nr. 2, hatar jag fortfarande att vara gravid och förstår mig inte på det "härliga" med att se ut som en flodkossa. Men jag tror jag kommer att vara värsta bästa morsan åt nr. 2 också. 

Alltså: det man inte vet, mår man heller inte dåligt av! De flesta som är frivilligt barnlösa, känner helt enkelt att de förmodligen inte missar något!  

• Novemberstjärnan
    Stinky skrev 2011-02-26 23:22:09 följande:
    Nu har jag själv ett barn, och ett till på väg. Men för mig var det aldrig någon självklarhet att skaffa barn. Jag kände inte av den "biologiska klockan" som alla pratar om, och kände därför inga som helst behov att ha barn. Men när jag blev gravid med min sambo, valde jag att behålla. Jag hatade att vara gravid. Jag gjorde dock en kraftig turn-over och blev värsta morsan när nr.1 kom ut. Nu när jag är gravid med nr. 2, hatar jag fortfarande att vara gravid och förstår mig inte på det "härliga" med att se ut som en flodkossa. Men jag tror jag kommer att vara värsta bästa morsan åt nr. 2 också. 

Alltså: det man inte vet, mår man heller inte dåligt av! De flesta som är frivilligt barnlösa, känner helt enkelt att de förmodligen inte missar något!  
  • Stinky
    Themis skrev 2011-02-26 21:50:18 följande:
    Dina svarsalternativ suger håriga mammutkulor.

Känner till fem par och i tre av fallen är den anledningen psykisk instabilitet, antingen hos personen själv eller att man har många i släkten som har psykiska problem och detta är/kan vara ärftligt.
    De har helt enkelt bestämt sig för att de inte bör ha barn, för allas skull.

I det fjärde fallet är anledningen att man hittat varandra först efter 40 och tycker att man är för gammal för att bli förälder, plus allmän oro över att inte bli en tillräckligt bra förälder.

I det femte fallet har en person bara aldrig velat ha barn, och partnern får antingen rätta sig efter det eller hitta någon annan.
    Men då är ju frågan hur frivilligt det egentligen är... Nu frågas det ju om frivilligt barnlösa, som helt enkelt inte vill ha barn av egen fri vilja.
  • Euforia

De enda två som mig veterligen har valt bort barn har båda haft genetiska hemska sjukdomar som de inte velat föra vidare.

• Linda1976

Jag tycker faktiskt det är konstigare att man VILL ha barn, än inte! 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Stinky
    Linda1976 skrev 2011-02-26 23:36:34 följande:
    Jag tycker faktiskt det är konstigare att man VILL ha barn, än inte! 
  • Anova

Alla frivilligt barnlösa har väl sitt skäl..

Jag har aldrig haft tankar på barn och förstår fortfarande inte varför jag ska skaffa barn.. Är det för att passa in i samhället? Är det för att ha en säkerhet då jag blir gammal? (och är inte det det mest egoistiska skälet?)
    Om jag är en bra bit över 30 nu, varför skulle jag ändra mig?

Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?