• Skehamn2012

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?
  • Helle333
    Skehamn2011 skrev 2011-02-26 20:44:04 följande:

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

För att för de som frivilligt väljer bort barn är det lika narurligt som att andas, äta, dricka och sova. Typ... Alla tycker heller inte om barn, andra älskar barn, fast andras barn. Dessa personer ska inte behöva skaffa barn om dem inte vill ha dem. Det finns tillräckligt med oönskade och oälskade barn i världen ändå
  • Tecken

Annat: Det finns nog lika många skäl som det finns frivilligt barnfria på vår jord. Jag delar dock inte TS tanke om att frivilligt barnfria är egoister - snarare altruister. Finns det någon större egoboost än att skaffa barn?

Om vi vänder på frågan: Varför väljer en del frivilligt att skaffa barn? Varför ställs aldrig den frågan? De som inte vill ha barn ska besvara denna ytterst privata fråga, men frågar man en förälder varför hen har valt att skaffa barn så blir de sura!

• Ferrari72
    puss skrev 2011-02-27 09:15:59 följande:
    de som jag känner som inte vil ha barn är egoistiska.
    de vill resa, äta ute, ha myskvällar, ett stiligt frächt hem, sovmorgon osv.

och fan, det vill väl alla egentligen? fast vissa kan tänka sig att avstå etttag, alt jobba mer för det.
    Nej, dom som skaffar barn är egoistiska. En avbild av sej själv! Egoism!
  • svt

Uppriktigt talat? Om man ser till TS övriga trådar som handlar om långtidsarbetslöshet, socialbidrag och allsköns socialgrupp 3-misär är det ganska förståeligt varför hon inte kan se egenvärdet i ett liv utan barn.

• svt

För mig är det exempelvis fullständigt omöjligt att först hur en människa tänker som struntar i högre utbildning, konst och litteratur tänker - men gudskelov är ju människor olika...

• Izzziz

För att man inte vet hur det är att ha barn och därför inte inser vad man missar

För att man är ego, bryr sig bara om sig själv och vill inte ansvara för någon annan
    --------------------------------------------------------------------------------

Schyssta svars alternativ....NOT !
    Varför skulle man inte kunna inse vad man missar?
    Anser inte att jag missar något som är väsentligt för mig.
    Om jag nu inte har behovet av att se ett barns första steg , eller första ord osv osv osv.

För att man är ego och vill inte ansvara för någon annan ?!
    Man är väl inte egoistisk för att man ej vill ansvara för någon annan.
    Konstigt påstående .
    Eisa skrev 2011-02-27 13:17:12 följande:
    Man förstår ju inte heller vad kul det är att ha barn. Det är omöjligt att veta innan. Att ha barn är i huvudsak skratt och humor.
    Det du tycker är kul och humoristiskt kan för andra vara något irriterande och definitivt inte roligt.

Jag skrattar sällan åt saker ett litet barn säger (som normalt folk tycker är jättekul och gulligt) just för att jag ej tycker att det varken är gulligt eller något att skratta åt.
    Det gör mig inte till  en elak person eller att jag är humorbefriad utan det gör mig mer till en individ som helt enkelt inte tycker det är kul på något sätt med småbarn eller deras påhitt.
  • Faile
    Jag skrattar sällan åt saker ett litet barn säger (som normalt folk tycker är jättekul och gulligt) just för att jag ej tycker att det varken är gulligt eller något att skratta åt.
    Det gör mig inte till  en elak person eller att jag är humorbefriad utan det gör mig mer till en individ som helt enkelt inte tycker det är kul på något sätt med småbarn eller deras påhitt.
    Nu pratar ni om olika saker. Du om vad du tycker om andras barn, och Eisa om hur det är att ha egna. Stor skillnad.
    Andras ( skit ) ungar och mina barn du vet....
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Izzziz
    Faile skrev 2011-02-27 14:54:28 följande:
    Nu pratar ni om olika saker. Du om vad du tycker om andras barn, och Eisa om hur det är att ha egna. Stor skillnad.
    Andras ( skit ) ungar och mina barn du vet....
    Jag förstår 
  • MammaG
    Jennie med ie skrev 2011-02-26 22:30:37 följande:
    Jag tror fan det ekar här på FL.....
    Med tanke på hur många tomma skallar det finns vore det väl konstigt annars.....
  • Sorbus

Ett hett tips TS: det går att starta en tråd UTAN att göra den till en omröstningstråd. Jo, faktiskt.

Om du genuint är intresserad av varför andra människor väljer att inte skaffa barn tror jag du kan få igång en betydligt mer givande diskussion med många olika infallsvinklar genom att ställa en helt öppen fråga, istället för att erbjuda några få alternativ som är de just du kan komma på.

Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?