• Skehamn2012

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?
  • Eisa
    Izzziz skrev 2011-02-27 14:47:14 följande:
    För att man inte vet hur det är att ha barn och därför inte inser vad man missar
    För att man är ego, bryr sig bara om sig själv och vill inte ansvara för någon annan
    -------------------------------------------------- ------------------------------

Schyssta svars alternativ....NOT !
    Varför skulle man inte kunna inse vad man missar?
    Anser inte att jag missar något som är väsentligt för mig.
    Om jag nu inte har behovet av att se ett barns första steg , eller första ord osv osv osv.

För att man är ego och vill inte ansvara för någon annan ?!
    Man är väl inte egoistisk för att man ej vill ansvara för någon annan.
    Konstigt påstående .Det du tycker är kul och humoristiskt kan för andra vara något irriterande och definitivt inte roligt.

Jag skrattar sällan åt saker ett litet barn säger (som normalt folk tycker är jättekul och gulligt) just för att jag ej tycker att det varken är gulligt eller något att skratta åt.
    Det gör mig inte till  en elak person eller att jag är humorbefriad utan det gör mig mer till en individ som helt enkelt inte tycker det är kul på något sätt med småbarn eller deras påhitt.
    Nej gud ANDRAS barn är inte roliga, men ens eget... det är just det folk som inte har barn förstår (och det kan man heller inte kräva av dem).
  • Dixie

jag har aldrig ens reflektrat över att det bör vara något konstigt med personer som gör andra val i livet än vad jag gör och jag behöver inte heller någon anledning till varför andra inte göra samma val som jag.............. tänk vad tråkigt det vore om alla tyckte och gjorde samma sak................

• Melisabet

Är detta en omröstningstråd för människor som inte väljer att skaffa barn? Då bör du kanske se över hur du formulerar alternativen, så att folk blir intresserade av att svara. "För att man är ett ego" liksom... det känns inte alls som du respekterar deras val, även om du skriver att du accpeterar det. 

"För att man inte inser vad man missar" var ett av alternativen. Det känns som att det här snarare är en omröstningstråd för människor som har barn, där de kan spekulera i varför andra människor gör andra val. Det känns lite bakvänt. Är du verkligen intresserad av att veta, så rikta frågan till dem det gäller och se över dina svarsalternativ. 

• Anova
    Melisabet skrev 2011-02-27 16:37:18 följande:
    Är detta en omröstningstråd för människor som inte väljer att skaffa barn? Då bör du kanske se över hur du formulerar alternativen, så att folk blir intresserade av att svara. "För att man är ett ego" liksom... det känns inte alls som du respekterar deras val, även om du skriver att du accpeterar det. 

"För att man inte inser vad man missar" var ett av alternativen. Det känns som att det här snarare är en omröstningstråd för människor som har barn, där de kan spekulera i varför andra människor gör andra val. Det känns lite bakvänt. Är du verkligen intresserad av att veta, så rikta frågan till dem det gäller och se över dina svarsalternativ. 
    Tyvärr måste jag nog säga att svaren bygger på påståenden som vi frivilligt barnlösa alltid får höra. (man är ju luttrad).
    Jag tror inte att TS är speciellt intresserad av att veta vad vi frivilligt barnlösa tycker, utan att starta en omröstning är nog viktigrare för henne..
  • Stinky

Men jisses, vilka sura citroner som härjar i tråden! TS har tagit fram några skäl som man kan rösta på, och sen så finns det obligatoriska "annat" som man jättelätt kan klicka i, om ingen av de första alternativen passar i ert tänk! Är det här en tråd som uppenbarligen trampar på jäkligt ömma tår, så får ni väl för Guds skull klampa ut er härifrån om inte den passar er istället för att komma med personangrepp på TS!

Scheisse! Nästan så man tappar hoppet om mänskligheten ibland när man läser vissa inlägg här på FL! *suck*

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • LivL

Det är svårt för mig att förstå varför man VILL ha barn.

Det är mitt mitt mitt liv och pengar, tid och energi går till MIG och den familj jag redan har, syskon t.ex.
    Älskar mina syskonbarn helt vansinnigt mycket. Men det räcker gått och väl med dessa deltidsbarn, jag vill ha friheten!
    Jag vill kunna festa, resa, shoppa, spendera timmar i badrummet, inte behöva ge bort katter för ett allergiskt barns skull, kunna ha vilken bil jag vill, jag vill ha pengar, kunna jobba övertid, ha hem älskare som jag vill, ha sex i hela huset och när som helst, slipps laga klok mat varenda jäkla kväll, slippa vara hushållerska öht.

Barn skriker, luktar, snorar och förstör saker (inte minst förhållanden).

Jag är väl medveten om att jag låter som en bortskämd snorunge. Men jag är 27 år, skjutsar farmor när helst hon ber om det, ställer upp för mina föräldrar och tillbringar mycket tid med dem, jag super sällan, slösar inte pengar osv osv.
    Jag vill bara vara FRI.

Jag ser ingen som helst poäng med att ha barn! Mitt liv är perfekt så varför skulle jag förändra det?? Jag har allt jag vill och behöver, saknar ingenting.

• Emmi27
    LivL skrev 2011-02-27 17:22:17 följande:
    Det är svårt för mig att förstå varför man VILL ha barn.

Det är mitt mitt mitt liv och pengar, tid och energi går till MIG och den familj jag redan har, syskon t.ex.
    Älskar mina syskonbarn helt vansinnigt mycket. Men det räcker gått och väl med dessa deltidsbarn, jag vill ha friheten!
    Jag vill kunna festa, resa, shoppa, spendera timmar i badrummet, inte behöva ge bort katter för ett allergiskt barns skull, kunna ha vilken bil jag vill, jag vill ha pengar, kunna jobba övertid, ha hem älskare som jag vill, ha sex i hela huset och när som helst, slipps laga klok mat varenda jäkla kväll, slippa vara hushållerska öht.

Barn skriker, luktar, snorar och förstör saker (inte minst förhållanden).

Jag är väl medveten om att jag låter som en bortskämd snorunge. Men jag är 27 år, skjutsar farmor när helst hon ber om det, ställer upp för mina föräldrar och tillbringar mycket tid med dem, jag super sällan, slösar inte pengar osv osv.
    Jag vill bara vara FRI.

Jag ser ingen som helst poäng med att ha barn! Mitt liv är perfekt så varför skulle jag förändra det?? Jag har allt jag vill och behöver, saknar ingenting.
    varför skulle du låta bortskämd? tycker jag verkligen inte att man kan säga. Är man vuxen så får man ju bestämma själv och anser man att man vill lägga all tid på sig själv, sitt förhållande och de människor man redan har i sitt liv så ska man såklart inte skaffa barn, det är ju liksom ingen plikt :P Förstår dig absolut för känner exakt samma sak även om jag inte med säkerhet kan säga att jag kommer känna samma sak om 5 år.
  • LivL

Jag har förresten iphone och kan inte se omröstningen. Läste att det tydligen finns ett alternativ om att man skulle vara egoistisk. Jag hade gärna röstar på det, jag ser nämligen inget fel med det. Så länge jag inte skaffar barn så drabbar det ingen annan. Jag är inte ett dugg egoistisk när det gäller min familj, jag finns alltid där för dem och tar gärna hand om sjuka familjemedlemmar som kräks och skiter ner sig...

Så det är enligt mig inget fel med att vara ego, för det drabbar som sagt ingen annan. Stackars barn om jag haft några...

• Emmi27

Jag undrar en sak. Någon här skrev att "det kanske är för att man inte vet vad man missar" Men hur kan nån som inte har barn men som vill ha barn veta vad andra som inte vill ha barn missar, innan de ens själva fått barn?

• Some
    Stinky skrev 2011-02-27 16:54:53 följande:
    Men jisses, vilka sura citroner som härjar i tråden! TS har tagit fram några skäl som man kan rösta på, och sen så finns det obligatoriska "annat" som man jättelätt kan klicka i, om ingen av de första alternativen passar i ert tänk! Är det här en tråd som uppenbarligen trampar på jäkligt ömma tår, så får ni väl för Guds skull klampa ut er härifrån om inte den passar er istället för att komma med personangrepp på TS!

Scheisse! Nästan så man tappar hoppet om mänskligheten ibland när man läser vissa inlägg här på FL! *suck*
    Nej det finns inget "Annat". Det finns ett "Något annat skäl", som avslutas med det jävligt snorkiga "vad nu det kan vara".
    Och jag tycker fan att det är ett friskhetstecken att folk blir förbannade över en omröstningstråd med så snevinklade och på gränsen till hånande alternativ. Att TS är så trångsynt att hon inte kan förstå tjusningen med ett barnlöst liv ger henne ingen rätt racka ner på dom som kan det.
    happy until proven otherwise
Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?