• Silkflower

Ej välkommen på utvecklingssamtal

För en tid sedan var det dags för utvecklingssamtal för min sambos 5-åring. Det första sen jag kom in i bilden.

Efter att han via mailkonversation med förskoleläraren kommit överens om en tid som passade, så fick jag frågan om jag också ville närvara. Jag frågade förstås om pojkens mamma, men nej, det här gällde oss, enligt hans syn på det hela så pga att de är skilda så ska de även gå på skilda utvecklingssamtal. Jag sa att jag självklart ville närvara.
      Kort därpå fick sambon, via mail, frågan om de kommer bägge två, varpå hans svarade att "nej, det blir bara jag och Madde som kommer". Det dröjde inte länge förrän nästa mail kom med kommentaren att; "Då får vi boka in en ny tid då ni bägge kan komma, för det är dig och Nellie jag vill prata med."
      Jag tog otroligt illa vid mig och kände mig utfryst och undervärderad. Var mina känslor berättigade eller bottnade dem i själva verket i något annat? 
    Min sambo blev också lite upprörd över detta och tog "mitt parti". Han svarade fröken att det skulle vara svårt att försöka hitta en tid som passar dem bägge och la fram alternativen att träffa antingen honom eller modern, eller helt enkelt boka in två olika möten med dem var för sig. Det kom aldrig något svar och ju mer vi närmade oss datumet för det första inbokade mötet, desto mer började jag tvivla på om det skulle bli av överhuvudtaget. Min sambo å andra sidan tolkade tystnaden som att det var den första överenskommelsen som gällde. Jag bestämde mig då för att inte gå på samtalet då jag kände mig ovälkommen och det framförde jag till sambon som förstod mig och sa att han skulle ta upp med personalen min roll i barnets liv.

Lite bakgrundshistoria. I samband med att jag och min sambo flyttade till hans hemort vid årsskiftet så tog vi även över vårdnaden av hans 5-årige son på heltid. Sonen har umgänge med sin mor varannan helg på annan ort och de har fortfarande gemensam vårdnad över sonen rent juridiskt. Jag har funnits i pojkens liv till viss del sen i somras då hans pappa bodde hos mig och vi hade honom de helger vi var lediga, dvs, var och varannan helg.
    Som det har sett ut sen dess så spenderar jag mer tid med pojken än vad hans far och mor gör sammanslaget.
    Är det inte då helt rimligt att jag borde ta del av hans utveckling då jag faktiskt utgör en så stor del av den?

Det är jag som hämtar på dagis varje dag, lagar och ser till att han får i sig mat varje dag, ser till att han är hel och ren, tvättar hans kläder, lyssnar på honom, uppfostrar honom, uppmuntrar honom, belönar honom när han varit duktig, leker med honom hela dagarna varannan helg medans hans pappa jobbar. Men sen vad det ger för utdelning och hur det går för honom mentalt, fysiskt, socialt, osv har jag tydligen inte med att göra? 

Till sist bestämde jag mig ändå för att följa med på samtalet, för att visa dem att jag också räknas. Andra ska inte få sätta värdet på mig.  Det blev aldrig några sura miner, utan samtalet gick bra och jag deltog även, inte bara närvarade. Ibland måste man stå upp för sig själv och ta sig själv för givet när andra inte gör det.

Min fråga till er; Hur gör ni andra bonusföräldrar? Vad har ni för erfarenheter på detta område? har ni hamnat i liknande situation? hur har ni löst den?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 15:38
    Nu ligger jag lite efter då jag inte har haft tid att uppdatera mig i diskussionen men jag ska försöka bringa klarhet i en del frågor som har dykt upp. Uppenbarligen har jag oavsiktligt utelämnat en del viktiga bitar som ni förstås undrar över.

För det första så var inte biomamman med på mötet. Förskoleläraren höll vid ett senare tillfälle ett möte med henne separat, något som man varken kan ta för givet eller kräva att dem ska göra. Det tycker jag var väldigt flexibelt och hänsynsfullt gjort av förskolan.

Angående om biomamman motsatte sig min medverkan på mötet; jag har ingen aning. Men som jag tolkade det, utifrån förskolelärarens mail där hon frågar min sambo om de bägge två ska närvara på det inbokade mötet, så hade hon inte ens blivit kontaktad/tillfrågad om utvecklingssamtal. Av svaret som sen följde finns det inget som säger att förskolan inte godkände min närvaro, utan en önskan från deras sida om att få prata med bägge föräldrarna. Jag har citerat mailen. Det var känslan jag fick av att inte vara välkommen.
    När min sambo sedan hänvisade till sitt ex i frågan om vilka tider och datum som passar henne så blev det bara tyst.
    Hade förskolan eller biomamman meddelat mig eller sambon att de motsätter sig min närvaro så hade jag definitivt inte dykt upp på samtalet.
    Biomamma nämnde dessutom för min sambo att hon inte kunde närvara på det inbokade mötet, utan att hon och förskolan skulle boka in ett framöver. Om hon hade några invändningar mot/synpunkter på om vem eller vilka som ev. skulle gå när hon inte kunde, borde hon inte yttrat sig om det då?
  • Svar på tråden Ej välkommen på utvecklingssamtal
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2011-02-28 13:34:07 följande:
    Eftersom mamman själv är en sådan mamma som varken går på föräldramöten eller utvecklingssamtal så är det ingen som tillfrågat henne och jag är med ändå.
    Det är ju bra att det fungerar, men om en förälder säger nej, då är det som gäller
  • Adephi

Rent legalt är det så att du har igentligen inget rätt att vara med. Säger någon av vårdnadshavarna nej så är det nej.

Men däremot kan jag tycka att du som har stor del i barnets vardag är nyttig att ha med på utvecklingssamtal. Är samma sak med min egen gubbe, han har gått/är med på utvecklingsamtalen för min/våran stora flicka. Nu har väl iofs jag det rätt lätt då jag är ensam vårdnadshavare och slipper ens fråga hennes bio då det är för mig självklart att han är delaktig.

• Anonym (BOM)

Det är tragiskt att Bonusföräldrar inte får följa med som även sitter och hjälper till med läxor mm med barnet, har själv bonusbarn och jag är gift med bonusbarnets biopappa och jag har aldrig varit med på utvecklingssamtal, (skulle gärna vara det för att vara ännu mer delaktig i läxor mm) biopappan och biomamman har noll kontakt med varandra förutom via e-post och då de ses på möten samt utvecklingssamtalen.

Jag är trött på att bli behandlad som en d-a subba, slampa, som den elaka styvmamman osv.... varför ska vi det acceptera och bara stå där och se på, lyssna och sen få veta allt efteråt  och ev bli anklagade, beskyllda för att det är mitt fel att barnet inte gjort si och så, ja ni förstår nog vad jag menar?!
    Nej det är fel , det är galet  tokigt fel på det här systemet!

Nej vi borde hitta lösningar på dess liv och levnadssätt, inte låtas bli överkörda, vi är föräldrar även om vi inte är biologiska, vi lever som en familj v v och då borde det se annorlunda ut med allt som rör barnet och barnens bästa, inte bara hemma hos oss!

• Silkflower
    h8him skrev 2011-02-28 12:50:29 följande:
    För det första så har pappan boendet, inte hela vårdnaden. Du har ingen del i vårdnaden alls utan den är gemensam mellan mamman och pappan. Som pappans sambo har du ingen rätt till information eller beslut rörande barnets skolgång, hälsa osv utan du får den infromation pappan väljer att ge dig. Du har alltså ingen rättighet att närvara på utvecklingssamtal eller läkarbesök. För att du ska vara välkommen att delta krävs båda vårdnadshavarnas godkännande.
    Ja, föräldrarnas/vårdnadshavarnas godkännande - inte förskolelärarens, eller? Obestämd 
    I det här fallet hade jag ju redan faderns godkännande.
    Men du menar bägge vårdnadshavares? I det här fallet tror jag inte ens att modern var tillfrågad Skäms

Jag närvarade vid pojkens 5-årskontroll på BVC och det var ingen som ifrågasatte eller kontrollerade vem jag var. Sköterskan tog dock för givet att jag var pojkens mamma och vi rättade henne inte. Tungan ute 
    Jag vet inte om modern var tillfrågad i detta fallet heller Skäms

/Trådstartaren
  • Anonym
    Silkflower skrev 2011-02-28 14:21:57 följande:
    Ja, föräldrarnas/vårdnadshavarnas godkännande - inte förskolelärarens, eller? Obestämd 
    Men du menar bägge vårdnadshavares? I det här fallet tror jag inte ens att modern var tillfrågad Skäms

Jag närvarade vid pojkens 5-årskontroll på BVC och det var ingen som ifrågasatte eller kontrollerade vem jag var. Sköterskan tog dock för givet att jag var pojkens mamma och vi rättade henne inte. Tungan ute 

/Trådstartaren
    Har du funnits i femåringens liv sedan i somras och tycker att det inte finns anledning att rätta en BVC-sköterska som tror att du är barnets biologiska mamma? Det verkar ganska speciellt, tycker jag. Märkligt agerande av både din sambo och av dig själv. Är ni väldigt unga eller finns det andra faktorer som spela in?
  • h8him

/Trådstartaren
    Det är självklart att förskoleläraren inte får bjuda in styvföräldrar till utveclingssamtal utan att de enbart bjuder in vårdnadshavare.

Båda vårdnadshavarna ska bli kallade till utvecklingssamtal. Även om det blivit någon miss där så får inte förskoleläraren bjuda in dig då du inte är vårdnadshavare.

Då hade du båda vårdnadshavarnas godkännande antar jag.

Så ni lät dem tro fel? Vad var syftet med det? Blev mamman informerad om besöket?

Varför informerar inte pappan mamman om de besök och samtal som ska vara för barnet? Struntar pappan i att barnet har en till vårdnadshavare?
  • sextiotalist

/Trådstartaren
    Båda vårdnadshavarens godkännande krävs, varför är inte mamman tillfrågad? Det känns lite knepigt att ni kör över henne (det hade känts lika fel om det varit pappan som kördes över)
    Jag har en väninna som går i mammans ställe, men det är med mammans goda minne och godkännande, dvs de har kommit överens om detta.

Jag för den mindre behagliga känslan att mamman är uträknad och du "leker" mamma istället.
  • Kajee

Några har varit inne på den linjen förut men förskola och skola får bara lagligt sätt lämna ut viss information till vårdnadshavarna. Man kan tycka vad man vill om det, men så är det. Under ett utvecklingssamtal är det lätt att det kommer upp saker som man inte får säga till andra än vårdnadshavaren enligt tystnadsplikten. Om ni kräver att få vara med så kräver ni också att skolan och läraren ska bryta mot lagen. Det kan ni varken skylla skola eller lärare för att vilja undvika. Sen om vårdnadshavaren vill berätta om allt som uppkommit på utvecklingssamtalet så lägger sig inte skola eller lärare i det.

Om vårdandshavaren vill det så ska man ge vårdnadshavarna separata utvecklingssamtal, men det är bäst om barnet bara behöver medverka vid ett av dom. Man kan faktiskt be om fler än ett utvecklingssamtal per termin, men ett är ett krav att skolan ska ge vårdnadshavarna.

Sen kan jag personligen tucka att det är tråkigt att en vårdnadshavare inte har mer intresse av sitt barn än att han/hon låter sin sambo/fru/man sköta utvecklingssamtalet. Cred till den bonus som vill ta del av barnets förskola/skola. Men tystnadsplikten är ett hinder för fullständiga rättigheter till insyn.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Silkflower
    bananflugekärlek skrev 2011-02-28 12:52:18 följande:
    Tog ni över vårdnaden, hur menar du då? Är du vårdnadshavare för barnet?

Det tvivlar jag på, och skolan gör helt rätt.

Såvida du nu inte har adopeterat barnet, men det låter det inte som.
    Ha ha, TACK! Jag ska använda mig av dina kommentarer om de (eller någon annan för den delen) någongång  ev. skulle ifrågasätta mina skyldigheter vad gäller allt som rör barnet Skrattande
     T.ex; "Är det jag som är vårdnadshavare för barnet? Jag har inte adopterat honom, även om det ser ut som det!"

Jag menade vårdnaden/omsorgen i praktiken, inte den juridiska.
    Och det går inte att misstolka ditt synsätt på det hela, så jag behöver inte fråga hur du menar.  
  • Kajee

/Trådstartaren
    Som biomamma kan jag tycka att det är vansinnigt att man inte kontrollerar såna här saker bättre från skola/VC etc. Mitt ex har bytt klass för mina barn, uppsökt läkare utan min vetskap mm mm Sånt får inte förekomma utan jag ska bli informerad om det. Därmed inte sagt att bonusar som ställer upp på det viset som du gör inte är super(!) för det är ni verkligen. Men alla instanser har egentligen en skyldighet att kontrolera sånt här och vårdnadshavaren har informationsplikt till den andre föräldern angående saker av större vikt som gäller barnet.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
Svar på tråden Ej välkommen på utvecklingssamtal