• monica84

Teacup Chihuahua ???

Hej
    Finns det någon som vet vart man kan köpa en teacup Chihuahua?
    Jag tycker dem är så små och söta och har alltid önskat mig en sådan liten hund att ha och mysa med.
    Den hade varit helt perfekt att ha som sällskap för mig.

Och jag har sökt men har inte lyckats hitta . Den får absolut inte vara importerad då dem oftast blir bundna under resan och får genomgå en lång, smärtsam och totalt för jävlig resa, bundna och utan mat och vatten i väldigt många timmar för att få komma hit till Sverige.

Plus att många av dem hundarna är i så dåligt skick att dem måste avlidas och det vill man ju absolut inte vara med om.

Jag söker en korthårig och ingen långhårig

Ni som vet någon bra uppfödare eller har tips får jättegärna skriva till mig.

• Svar på tråden Teacup Chihuahua ???
  • Issa79
    hmcc skrev 2011-03-03 14:46:17 följande:
    Ja och det är en annan disskution (som jag också gärna tar) MEN när det gäller chihuahua är den lila modellen s.k. teacup som tack och lov inte finns i Sverige i nåt större antal, sjukare än rasstandarden.
    Gör den inte det? Är det inte i grunden bara att de har valt att avla på mindre föräldradjur? Googla på Teacup chihuahua och man hittar flertalet till salu.

www.google.se/search&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a

Så länge som det finns en efterfrågan så finns det alltid de som producerar. Sen kanske det inte är en erkänd ras men det är en annan femma.
  • hmcc
    Issa79 skrev 2011-03-03 14:50:07 följande:
    Gör den inte det? Är det inte i grunden bara att de har valt att avla på mindre föräldradjur? Googla på Teacup chihuahua och man hittar flertalet till salu.

www.google.se/search?q=teacup+chihuahua+till+...:sv-SE:official&client=firefox-a

Så länge som det finns en efterfrågan så finns det alltid de som producerar. Sen kanske det inte är en erkänd ras men det är en annan femma.
    Eller sunt, målet för dessa är trots allt att få fram en sån liten hund som möjligt och det är det enda dom riktar in sig på till skillnad från dom som följer rasstandard.
  • Issa79
    hmcc skrev 2011-03-03 15:01:02 följande:
    Eller sunt, målet för dessa är trots allt att få fram en sån liten hund som möjligt och det är det enda dom riktar in sig på till skillnad från dom som följer rasstandard.
    Långdragen diskussion som man kan engagera sig i i det oändliga och helt ärligt inget som jag är speciellt intresserad av att göra. Det är  ngt man har slitit ut till leda i andra former av forum.

I korthet tycker jag dock inte att det är mer försvarbart att avla fram sjuka hundar bara för att man kan gömma sig bakom en rasstandard. Men det är jag det.
  • hmcc
    Issa79 skrev 2011-03-03 15:04:08 följande:
    Långdragen diskussion som man kan engagera sig i i det oändliga och helt ärligt inget som jag är speciellt intresserad av att göra. Det är  ngt man har slitit ut till leda i andra former av forum.

I korthet tycker jag dock inte att det är mer försvarbart att avla fram sjuka hundar bara för att man kan gömma sig bakom en rasstandard. Men det är jag det.
    Jag tror inte du förstår.
    Jämför man rasstandard chihuahua med den s.k. teacup (som inte ens är en godkänd typ) så är det milsvidd skillnad mellan hur sunda dom är, sen kan man disskutera hur sund chihuahua som ras är.
    Jag vet inte vad du tänker på när du skriver avla fram sjuka hundar eftersom vavvan inte är "min" ras .

MEN om man nu absolut vill ha en chihuhahua så finns det ingen som helst anledning att skaffa en sjukare icke gokänd variant av en hund, sen får man tycka vad man vill om rasstandarden.
  • saga
    hmcc skrev 2011-03-03 14:30:48 följande:
    Ska du ha teacupmops ( om det nu finns) och inte är intresserad av ett motargument där det helt enkelt är så illa att dom små är sjukare än dom som följer rassstandard och att ingen seriös uppfödare föder upp så små hundar så lär du bli bemött på samma sätt.
    det var inte hurvida du var expert på ämnet jag reagerade på - det har jag ingen aning om. jag tyckte tonen var otrevlig i en del svar ts fick. tonen. OTREVLIG. det var bara det. Jag har ingen aning om det här - och skulle jag fundera på att köpa hund, hade jag inte vänt mig till detta forum:)
  • hmcc
    saga skrev 2011-03-03 15:36:43 följande:
    det var inte hurvida du var expert på ämnet jag reagerade på - det har jag ingen aning om. jag tyckte tonen var otrevlig i en del svar ts fick. tonen. OTREVLIG. det var bara det. Jag har ingen aning om det här - och skulle jag fundera på att köpa hund, hade jag inte vänt mig till detta forum:)
    Sök efter trådar där folk frågar efter hundraser och tacksamt tar emot råd, där har du ingen som behöver vara otrevlig. 
  • MammaTillDomFinaste

och om du söker på tex blocket så får du ju upp en annons på engång...? det var inte scvårare än så att hitta en.....

♥ Kineserna Nova & Buddha, katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • Issa79
    hmcc skrev 2011-03-03 15:21:47 följande:
    Jag tror inte du förstår.
    Jämför man rasstandard chihuahua med den s.k. teacup (som inte ens är en godkänd typ) så är det milsvidd skillnad mellan hur sunda dom är, sen kan man disskutera hur sund chihuahua som ras är.
    Jag vet inte vad du tänker på när du skriver avla fram sjuka hundar eftersom vavvan inte är "min" ras .

MEN om man nu absolut vill ha en chihuhahua så finns det ingen som helst anledning att skaffa en sjukare icke gokänd variant av en hund, sen får man tycka vad man vill om rasstandarden.
    Tror att det är du som inte förstår vad jag menar men det känns som vi pratar över huvudet på varandra hela tiden.

Funderar fortfarande på vart det stora hundkunnadet du besitter kommer ifrån. Frågade tidigare men du gav inget svar på det.
  • MammaTillDomFinaste
    Issa79 skrev 2011-03-03 20:12:54 följande:
    Tror att det är du som inte förstår vad jag menar men det känns som vi pratar över huvudet på varandra hela tiden.

Funderar fortfarande på vart det stora hundkunnadet du besitter kommer ifrån. Frågade tidigare men du gav inget svar på det.
    tryck på hennes namn så kommer du in på hennes sida. där finns en hemsideadress. tryck på den, så finns all info du söker om hennes kunskap. 
  • MammaTillDomFinaste
    Issa79 skrev 2011-03-03 20:12:54 följande:

hon har för mycket kunskap för att orka skriva ut allt i ett inlägg, de är min åsikt iaf efter att jag varit inne på sidan å kikat  
  • Issa79
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-03-03 20:27:29 följande:
    hon har för mycket kunskap för att orka skriva ut allt i ett inlägg, de är min åsikt iaf efter att jag varit inne på sidan å kikat  
    Mmm o då behöver man inte skriva ngt alls eller ens försöka svara. :-P

Tack iaf, missade länken till sidan när jag var inne o kikade. Dock fortfarande intresserad av hur den generella raskunskapen är så stor. Den digra listan av föreläsningar och utbildningar ser inte ut att innehålla så mkt sånt.

Men det är egentligen inte viktigt. Jag var mest nyfiken.
  • MammaTillDomFinaste
    Issa79 skrev 2011-03-03 20:39:43 följande:

Tack iaf, missade länken till sidan när jag var inne o kikade. Dock fortfarande intresserad av hur den generella raskunskapen är så stor. Den digra listan av föreläsningar och utbildningar ser inte ut att innehålla så mkt sånt.

sånt lär man sej av intresse helt enkelt. Jag kan tokmycket över vissa raser, som jag själv aldrig haft, bara för att jag varit nyfiken. Så är de väl med allt? man ska väl inte behöva ha utbildning inom en ras för att kunna någon om den? kan man läsa så kan man lära. svårare än så är det inte. det där är nåt typiskt FL, att man ska behöva ge bevis för allt man säger/skriver. 
  • MammaTillDomFinaste

men det är faktiskt inte min sak att svara på heller, jag anser bara att kunskap är upp till varje person att skaffa sej, vissa skaffar mycket mer än ansra helt enkelt. Och de är nåt jag gillar. Om du har frågor till henne som du verkligen vill ha svar på, skriv i hennes gästbok elelr maila henne då. 

Jag anser också att kunskap är nåt man SKA skaffa sej om den ras man vill skaffa, sen spelar de ingen roll om man vill ha en chihuahua, shar pei eller sankt bernard. Eller kanariefåglar. Kunskapen ska man ta först, sen djuret, sen fortsätta lära sej mer enligt mej. 
  • hmcc
    Dock fortfarande intresserad av hur den generella raskunskapen är så stor. Den digra listan av föreläsningar och utbildningar ser inte ut att innehålla så mkt sånt.
    Hur tror du listan över utbildningar ser ut på folk som har raskunskap inom sin ras, vilka kurser tror du en sån gått?

Om jag inte har fel har jag däremot skrivit att vavvan INTE är "min" ras, det hindrar mig inte för att försöka hindra folk att skaffa en sjuk hund.

Det jag skrivit hitills är ren grundskunskap och ingen brilliering i raskunskap.
  • MammaTillDomFinaste
    hmcc skrev 2011-03-03 21:04:56 följande:
    Hur tror du listan över utbildningar ser ut på folk som har raskunskap inom sin ras, vilka kurser tror du en sån gått?

Om jag inte har fel har jag däremot skrivit att vavvan INTE är "min" ras, det hindrar mig inte för att försöka hindra folk att skaffa en sjuk hund.

Det jag skrivit hitills är ren grundskunskap och ingen brilliering i raskunskap.
  • monica84

Amen de var väl fan vilket jävla liv det ska vara över en tråd som jag startade här...

Ni som bara ska komma med spydiga kommentarer kan ju hitta eller skapa en tråd och skriva som rubrik " ALLA VI SOM MÅSTE VARA SPYDIGA FÖR ANNARS FÅR VI INGEN UPPMÄRKSAMHET"

Så nu e det bara för er att börja en ny tråd...

VARSÅGODA.... starten har börjat... 

• FabTina

En Tea cup chihuahua är en liten chihuahua på ca:500-1000 gram som föds i en i övrigt normal chihuahuakull. Samma fenomen drabbar många raser, på det sättet kom tex dvärgspetsen till. När det händer pekingeser så kallas dessa miniatyrer sleve dogs. Man avlar inte på dessa eftersom anlaget trots allt är av normal storlek och för så små tikar är det förenat med livsfara. På blocket och dylika ställen säljs stora chihuahuas på över ett kilo som Tea cups vilket är helt fel. En mkt stor chihuahua väger 4 kilo, en helt normal 1.5-2.5 kilo.

• tyra17
    Idealvikt: mellan 1,5 och 3 kg. Dock tolereras hundar som väger mellan 500 g och 1,5 kg. Vikt under 500 g eller över 3 kg är diskvalificerande.

Rakt citerat från rasklubben Chihuahua cirkeln.
    den sk Teacup Chihuahuan är ju endast en benämning på de som föds och är mindre än genomsnittet….jag har i dagsläget inte en konkret uppfödare att rek dig.
    Min kompis hade uppfödning och tog fram just den mindre dock viktmässigt godkänd Chi…tyvärr har hon fått en massa andra uppdrag och hinner inte med uppfödningen längre.

Lycka till att finna din bästa vän!!
Svar på tråden Teacup Chihuahua ???