• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • NinaCamilla

Myra: Vi hade inte samma adress minst 2 år och därför ansåg de att vi var inte ett seriöst par. Vi hade bott tillsammans innan och jag hade inneboende under tiden så att vi stred om frågan och fick rätt. Knappast någon oseriös vill utsätta sig på den här resan. Jobbigt för förhållanden etc.

• Myra

Fick svar från kliniken i Finland och dom kunde inte skicka en behandlingsplan till mig som FK säger att man måste skicka med i ansökan. Var tvungen att ringa FK igen och dubbelkolla exakt hur beh planen ska se ut. Jag kan förstå att kliniken inte kan skriva en just för mig hur det ska gå till innan dom träffat mig. Men FK behöver ingen individuell plan utan en allmän plan hur den går till, mediciner och hur lång tid det tar mm. Mailade kliniken igen och hoppas dom kan hjälpa mig. FK kan ta mot på Finska dom har någon som kan översätta. Det är jätte bra.

• NinaCamilla

Myra: En tips är att du skriver data från deras hemsida hur äggdonation går till och skriver ett öppet brev, då borde det lösa sig.  Så har jag gjort. 

• Myra
    NinaCamilla skrev 2013-11-14 07:35:50 följande:

Myra: Vi hade inte samma adress minst 2 år och därför ansåg de att vi var inte ett seriöst par. Vi hade bott tillsammans innan och jag hade inneboende under tiden så att vi stred om frågan och fick rätt. Knappast någon oseriös vill utsätta sig på den här resan. Jobbigt för förhållanden etc.

Oj nu blev jag orolig. Vi har varit tillsammans i 10 år och bott tillsammans 9år men jag har varit skriven i min lgh som jag har hyrt ut. Skrev mig i vår lgh i våras. Hoppas inte det ställer till problem för oss. Men i journalen står det om våra behandlingar tillsammans sen minst 2010 eller 2011 och att vi kämpat några år innan det.

Skönt att ni vann kampen och får jag problem kan man hänvisa till andra fall som fått godkänt.

Som du säger, hur många hoppar på det här tåget direkt i ett nytt förhållande. Det krävs lite trygghet i förhållandet för att klara av det.
  • Blingbling

Måste bara berätta att jag sökt förhandsbesked från FK, som jag skickade in den 10 oktober. Sedan kom det en vecka senare ett brev från FK att de ville ha in kompletterande uppgifter (svenska journalkopior och en individuell behandlingsplan). Jag skrev ett lååååångt och förklarande brev, skickade med länkar och utskrifter om vilken typ av behandling jag behöver och söker för (just nu ej IVF eller liknande). Detta skickade jag i ett stort kuvert och i tid för att de skulle ha brevet hos sig före den 4 november som de önskade.

Nu fick jag ett brev från FK att de avslagit min ansökan eftersom jag inte inkommit med de begärda handlingarna och informationen.

Fick slå dem en signal nu för att kolla ifall det här tjocka brevet jag skickade har kommit bort i posthanteringen. 
    Det hade det gjort, de hade inte fått in några dokument från mig. Det som jag också fick höra är att det är ganska vanligt att brev som man skickar till FK kommer bort.... Då vet jag i varje fall att allt som jag skickar till dem ska jag ringa och dubbelkolla så att det verkligen kommit fram.

Ett tips till er andra också, så ni inte hamnar i samma sits som mig. Nu får jag börja skriva ut alla dokument igen - typ börja om från början...        

• Myra
    Blingbling skrev 2013-11-14 13:15:44 följande:
    Måste bara berätta att jag sökt förhandsbesked från FK, som jag skickade in den 10 oktober. Sedan kom det en vecka senare ett brev från FK att de ville ha in kompletterande uppgifter (svenska journalkopior och en individuell behandlingsplan). Jag skrev ett lååååångt och förklarande brev, skickade med länkar och utskrifter om vilken typ av behandling jag behöver och söker för (just nu ej IVF eller liknande). Detta skickade jag i ett stort kuvert och i tid för att de skulle ha brevet hos sig före den 4 november som de önskade.

Nu fick jag ett brev från FK att de avslagit min ansökan eftersom jag inte inkommit med de begärda handlingarna och informationen.

Fick slå dem en signal nu för att kolla ifall det här tjocka brevet jag skickade har kommit bort i posthanteringen. 
    Det hade det gjort, de hade inte fått in några dokument från mig. Det som jag också fick höra är att det är ganska vanligt att brev som man skickar till FK kommer bort.... Då vet jag i varje fall att allt som jag skickar till dem ska jag ringa och dubbelkolla så att det verkligen kommit fram.

Ett tips till er andra också, så ni inte hamnar i samma sits som mig. Nu får jag börja skriva ut alla dokument igen - typ börja om från början...        
    Näää fy vart surt. Men kunde dom inte använda din första iallafall och du skickade om det du skulle kompletera? Måste du verkligen skicka om allt? Det låter ju väldigt löjligt. 
    Sa dom att du var tvungen att söka om eller chansar du och söker? 
    Jag hoppas verkligen att det kommer funka den här gången. 
    Vart skickar man det? Nästan så man skulle vilja åka dit med det personligen och lämna över ansökan. 

• Myra

Efter jag fått nej från Kliniken att dom inte kunde skriva ut en behandlingsplan innan mitt besök och jag ringt FK igen och dubbelkollade exakt vad behandlingasplanen skulle vara så förstod jag att det skulle inte vara en individuell plan för just mig utan en allmän. Jag mailade tillbaka till kliniken och bad om en allmän behandlingsplan över hur en ÄD behandling går till så har dom inte svarat mig. Så jag har ingen aning om dom hjälper mig eller inte. 
    Sist jag bad om remiss för blodprov fick jag inget svar om ja eller nej men igår så damp det ner en brev med  remiss för sambons blodprov. Så jag hoppas dom sa ja nu också och skickar ett på posten. Annars kommer det inte gå att göra en förhandsprövning till FK innan behandling. Hur ska man göra då? 

Nu är det ju jätte nytt med förhandsprövning men är det någon här som sökt i förhand? 

• Blingbling

Myra: Jag måste alltså komplettera med alla grejer jag skickade då FK ville ha komplettering. Jag behöver alltså inte skicka in hela ansökan med blankett och personligt brev igen - vilket är väldigt tur i sig

Damen på FK idag svarade mig att jag nu skulle skicka in alla papper och grejer som de bad mig komplettera med efter det att de fått in min ansökan, alltså journalkopior och behandlingsplan som jag inte skickade med i första vändan. När de får in de begärda sakerna så "öppnas ärendet" igen (det är nu stängt på grund av avslaget).

Jag skrev i kompletteringen ut en massa information om mitt vårdställe, vilken läkare som ska göra behandlingen, vad själva behandlingen går ut på etc. Det blev säkert ca 20-25 papper. Nu får jag leta upp allt detta på nätet igen och fixa nya kopior för att FK ska få allt till sig och för att jag då ska kunna få en rättvis bedömning.

Kompletteringen skickar man till samma adress i Visby som man skickar den ordinarie ansökan.

Vi har ju lite samma problem du och jag med att det inte går att få en individuell behandlingsplan i förväg.

NinaCamilla skrev 2013-11-14 09:20:30 följande:
    Myra: En tips är att du skriver data från deras hemsida hur äggdonation går till och skriver ett öppet brev, då borde det lösa sig.  Så har jag gjort. 
    Jag har löst det precis som NinaCamilla tipsar om, plocka information från vårdgivarens hemsida, samt en massa information om den vården jag ska göra som jag hittade på olika nätsidor som jag skrev ut och skickade med. Sedan skickade jag också med ännu ett långt och väldigt utförligt personligt brev till dem och förklarade (ännu en gång) behandlingen som jag ska göra och vad den innebär.

Så om du vet vad det är för behandling du ska göra, få med så mycket information om det som möjligt i det du skickar - om du nu inte får info från Finland. Det är ju heller inte alltid som man orkar vänta menar jag...

Det är förhandsbesked jag har sökt för och om man gör som NinaCamilla och jag gjort så tror jag också det borde lösa sig.

Jag pratade med en dam på FK i september och hon förklarade för mig att om man vill så kan man ju också söka förhandsbesked - men i efterhand. Då har man ju kvitto på behandlingen och kan skicka in den, vilket gör att det kanske underlättar proceduren en hel del. Men å andra sidan får man ju inte besked på om man får pengar eller ej ändå förrän efter 90 dagar. Så det är väl lite mer en chansning kan man säga.

Oj vilket långt inlägg det blev - sorry...              

• NinaCamilla

Blingbling: Nu blev jag orolig. Jag skickade min ansökan i efterhand den 7 oktober och har inte fått något tillbaka att de har mottagit ansökan. Jag hade alla original kvitton på brevet. Alla andra 3 ggr har det gått bra. Måste ringa nog dit. Vet ni om man kan skicka rek. Brev dit?

• NinaCamilla

Myra: vår del gjorde det check via Folkbokföring och såg att inte samma adress. Om ni får avslag, kan ni ta hyreskontrakt som ett bevis att ni har bort längre tid tillsammans. Så gjorde vi och uttalande från släkten etc. Det går att ordlös efteråt men konstig är att samma check görs inte vid IVF. Socialstyrelsens rekommendation är att måste vara minst 2 år sambo innan.

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?