• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Myra
    Blingbling skrev 2013-12-14 23:39:00 följande:
    Ja, blanketter är inget kul alls....

Det är superbra att du gjort en backup på allt - då blir det inte lika jobbigt som det blev för mig när allt försvann...

Jättebra att du fått besked om att ansökan kommit in och det är väl bara att gratulera till att du inte har behövt komplettera något mer

Håller tummarna för dig/er och  Finlandsresan!

Ja det var dig jag hade i baktanken när jag gjorde den dubbla ansökan. När det gäller det här så är det bättre ta det säkra för det osäkra och göra lite extra jobb. Hoppas det löser sig och ni får snart svar från FK: 

• Myra
    NinaCamilla skrev 2013-12-15 00:56:29 följande:
    Fertinova är privat men tillhör till allmännavården i Finland om FK frågar. Finska personer kan välja fritt Fertinova och får ersättning på finska FK. De betalar bara mellanskillnaden.
    Tack för ditt svar. kan inte ansökan bara var enkel med namn och vad man söker för och slippa alla andra rutor att välja att fylla i så man slipper googla och leta svar. 
    Tur att internet och det här forumet finns. Hur hade man klarat av allt för 15-20år sen innan man började använda internt så som man gör idag. 
  • Myra

Äntligen fått iväg ansökan till FK. Puhh ett stressmoment borta. Var lite segt och tog tid att fixa det sista papperna. Lite mycket den här tiden på året. Tyvärr så räknar jag inte med ett svar innan vårar besök i början Mars. 

Vilka väntar på besked från FK här inne? hur lång tid har det gått för er?

• NinaCamilla

Jag skickade ansökan om vård i utomlands i början av oktober och vet att de har mottagit ansökan men lär inte få veta något innan nästa år.

• Myra
    NinaCamilla skrev 2013-12-16 21:55:21 följande:
    Jag skickade ansökan om vård i utomlands i början av oktober och vet att de har mottagit ansökan men lär inte få veta något innan nästa år.
    Ja det har ju gått snart 3 månader. Vet du hur långt dom kommit? kan man se något om man loggar in på mina sidor på försäkringskassan?
  • NinaCamilla

Myra: Jag sökte ersättning på endo-operation i Grekland men har inte fått något svar än. Jag vet att de har mottagit min ansökan men eftersom Landstinget ska vara inblandad på ärendet, lär det blir efter julen och i början av januari när jag får veta. Jag verkligen hoppas på det. Landstinget måste höra av sig till FK som kan gör en rätt bedömning.

Problemet är att man inte ser något i mina sidor. Endast har jag sett en utbetalningshistorik men ingenting annat. Det finns en avdelning som sitter i Visby och ta hand om ansökningar manuellt. Då måste man ringa till FK och be dem koppla vidare till rätt avdelning. Jag skickade meddelande via hemsidan och bad dem skicka den vidare till rätt avdelning. Annars brukar de skicka en besked att ansökan har kommit in och de har 90 dagar på sig att hantera detta. Nu fick jag ingen.

• Myra
    NinaCamilla skrev 2013-12-17 14:51:16 följande:

Myra: Jag sökte ersättning på endo-operation i Grekland men har inte fått något svar än. Jag vet att de har mottagit min ansökan men eftersom Landstinget ska vara inblandad på ärendet, lär det blir efter julen och i början av januari när jag får veta. Jag verkligen hoppas på det. Landstinget måste höra av sig till FK som kan gör en rätt bedömning.

Problemet är att man inte ser något i mina sidor. Endast har jag sett en utbetalningshistorik men ingenting annat. Det finns en avdelning som sitter i Visby och ta hand om ansökningar manuellt. Då måste man ringa till FK och be dem koppla vidare till rätt avdelning. Jag skickade meddelande via hemsidan och bad dem skicka den vidare till rätt avdelning. Annars brukar de skicka en besked att ansökan har kommit in och de har 90 dagar på sig att hantera detta. Nu fick jag ingen.

Jag har pratat med avdelning i Visby som har med äggdonation, kanske andra donationer också och ställt frågor mm. Jag antar att det är samma som handlägger ansökan. Frågade om direktnr till henne första gången jag pratade med henne så slapp jag sitta i telefonkö el vänta 48h på att dom ska ringa. Fråga efter det nästa gång du ringer.
  • villsågärna38

Hej tjejer! Vet ni hur det är med rätt till ersättning för syskonförsök med ÄD i Finland (har ÄD-dotter som vi fick med hjäp av Huddinge). Jag kommer nog att hinna fylla 43 isf. Är det kört då? Nån som vet mer än det som står i TS om ålder? Tack på förhand Och önskar er alla lycka till med era försök!!!

• Myra
    villsågärna38 skrev 2013-12-27 00:13:43 följande:
    Hej tjejer! Vet ni hur det är med rätt till ersättning för syskonförsök med ÄD i Finland (har ÄD-dotter som vi fick med hjäp av Huddinge). Jag kommer nog att hinna fylla 43 isf. Är det kört då? Nån som vet mer än det som står i TS om ålder? Tack på förhand Och önskar er alla lycka till med era försök!!!
    Jag vet inte så mycket men har för mig att socialstyrelsen har en åldersgräns på 45. Men tror att någon här i tråden fått ersättning för syskonförsök. Hur många gratis försök har du i ditt landsting? Tror att det att man har sina försök och det gäller IVF eller äggdonation på hemmaplan eller försök i annat land. Men då är det bara dom atalen man har i sitt landsting. Jag är lite osäker. Anledingingen man oftast söker i annat land är att man inte kan få den vården i sitt land pga kötiderna eller som i mitt fall passerat landstingets åldersgräns. 
    Men som sagt, vågar inte lova hundra att jag har rätt men det att det finns jätte många här inne som kan mycket bättre än mig. Är ganska ny på det här….;)
  • villsågärna38
    Myra skrev 2013-12-27 09:49:57 följande:
    Jag vet inte så mycket men har för mig att socialstyrelsen har en åldersgräns på 45. Men tror att någon här i tråden fått ersättning för syskonförsök. Hur många gratis försök har du i ditt landsting? Tror att det att man har sina försök och det gäller IVF eller äggdonation på hemmaplan eller försök i annat land. Men då är det bara dom atalen man har i sitt landsting. Jag är lite osäker. Anledingingen man oftast söker i annat land är att man inte kan få den vården i sitt land pga kötiderna eller som i mitt fall passerat landstingets åldersgräns.  Men som sagt, vågar inte lova hundra att jag har rätt men det att det finns jätte många här inne som kan mycket bättre än mig. Är ganska ny på det här?.;)

Hej! Vi har inga gratisförsök kvar eftersom vi redan fått barn via ÄD (Huddinge). Trodde därför ända till igår att det var totalt kört med ersättning från FK men hörde av en tjej i Finlandstråden att de fått ersättning för syskonförsök också. Därför jag frågar lite mer här Vi kan få mer hjälp i Huddinge men bara om vi betalar och bidrar med egen korsdonator. Kram
Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?