• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Myra

Också hört att andra fått ersättning vid syskonförsök.  Då tillhör du Stockholm och har 3 försök, hur många försök har ni gjort?
    Nu läste jag ditt första inlägg, du är över 40 precis som jag. Jag söker ersättning  för vård i annat land och vi kan få ersättning fast vi passerat 40. Men frågan är om FK räknar av för gratis försöken man gjort i Sverige. Jag är lite osäker. Vi har betalat för våra IVF försök. 

• villsågärna38
    Myra skrev 2013-12-27 11:04:02 följande:
    Också hört att andra fått ersättning vid syskonförsök.  Då tillhör du Stockholm och har 3 försök, hur många försök har ni gjort? Nu läste jag ditt första inlägg, du är över 40 precis som jag. Jag söker ersättning  för vård i annat land och vi kan få ersättning fast vi passerat 40. Men frågan är om FK räknar av för gratis försöken man gjort i Sverige. Jag är lite osäker. Vi har betalat för våra IVF försök. 

Vi har förbrukat alla våra försök. Tog flera år av beh innan vi fick vår dotter. Vi gjorde Äd tre ggr (3ET och 3FET) en gång med donator som Huddinge bidrog med och två ggr bidrog vi själva med korsdonator. När det gäller vård hos Landstinget får man ju dock aldrig fler ivfer el Äd försök gratis när man väl fått barn. Oavsett hur få el många försök man förbrukat. Vi har satt tillbaka vårt enda frysembryo också. Kostade 5000 kr nu då vi har barn. Sen vet jag inte vad som spelar roll för FK här. Jag kommer med största sannolikhet vara 43 innan vi ev kan börja i Finland om det blir aktuellt eftersom de har några mån väntetid. Tycker inte man blir klokare av att läsa på deras hemsida (FK). Så oklart om vad som gäller ang syskon.
  • villsågärna38

Hej igen Myra! Läste lite om dig nu. Tror nig ni har goda möjligheter att få ersättning för försök i Finland. Håller tummarna att det går vägen! Kram

• Myra
    villsågärna38 skrev 2013-12-27 11:13:31 följande:

Vi har förbrukat alla våra försök. Tog flera år av beh innan vi fick vår dotter. Vi gjorde Äd tre ggr (3ET och 3FET) en gång med donator som Huddinge bidrog med och två ggr bidrog vi själva med korsdonator. När det gäller vård hos Landstinget får man ju dock aldrig fler ivfer el Äd försök gratis när man väl fått barn. Oavsett hur få el många försök man förbrukat. Vi har satt tillbaka vårt enda frysembryo också. Kostade 5000 kr nu då vi har barn. Sen vet jag inte vad som spelar roll för FK här. Jag kommer med största sannolikhet vara 43 innan vi ev kan börja i Finland om det blir aktuellt eftersom de har några mån väntetid. Tycker inte man blir klokare av att läsa på deras hemsida (FK). Så oklart om vad som gäller ang syskon.
    Ja just så var det att man inte får mera försök om man redan har lyckats eller har barn. Tycker det är knäppt. 
    Det är jätte svårt att få konkreta svar från FK. Men tycker du ska förhandssöka ändå till FK, det brukar ta 3månader för dom att handlägga ärendet. Då får du en konkret svar från dom om du får ersättning eller inte. Jag bokade tid till Fertinova Helsingfors i Okt/Nov tror jag. Fick tid början på Mars. Beräknad behandling Augusti/okt. Man sätts i kö vid första besöket man är där. Du måste ha en klinik angiven när du söker. Så du kan alltid boka en tid och skicka in till FK.
    Finns en risk att du åker till första besöket innan ni fått besked från FK men behandlingen startar inte då iallafall. Får ni nej från FK och inte vill betala själva så Kan det vara första besöket ni betalar för och resan men ni kan ju få ett ja också. 
    Jag vet inte hur FK ställer sig till att ge ersättning om man redan har fått barn via gratisförsken. Men samtidig så söker man vård i annat land för det som inte kan erbjudas i sverige och jag motiverade även om kötiden och jag blir äldre och inte har tid att stå i långa köer. 
  • Myra
    villsågärna38 skrev 2013-12-27 11:19:17 följande:
    Hej igen Myra! Läste lite om dig nu. Tror nig ni har goda möjligheter att få ersättning för försök i Finland. Håller tummarna att det går vägen! Kram
    Tack, hoppas verkligen vi lyckas med det här nu efter alla år av kamp och misslyckade behandlingar och IVF. 
  • villsågärna38
    Myra skrev 2013-12-27 11:38:43 följande:
    Tack, hoppas verkligen vi lyckas med det här nu efter alla år av kamp och misslyckade behandlingar och IVF. 

Förstår!!! Känner så med dig. Vi hann också med flera ivfer (privat), missfall osv innan vi gick över till Äd. Såhär i efterhand hade det ju varit mkt bättre om mina ägg var kassa redan från början så vi hade sluppit ivferna men de såg ok ut sa man när vi började och blev sen sämre och sämre. Så förstår vad du menar med lång kamp och misslyckade behandlingar. Hoppas ni får bra hjälp nu och att 2014 blir ert år!! Kram
  • Myra
    villsågärna38 skrev 2013-12-27 11:44:42 följande:

Förstår!!! Känner så med dig. Vi hann också med flera ivfer (privat), missfall osv innan vi gick över till Äd. Såhär i efterhand hade det ju varit mkt bättre om mina ägg var kassa redan från början så vi hade sluppit ivferna men de såg ok ut sa man när vi började och blev sen sämre och sämre. Så förstår vad du menar med lång kamp och misslyckade behandlingar. Hoppas ni får bra hjälp nu och att 2014 blir ert år!! Kram
    Jag har också fått flera mf. Jag fick redan på via mina journalkopior att mitt AMH värde var jätte lågt för flera år sen. jag visste att jag inte skulle få så många ägg vid IVF men jag har aldrig fattat vad AMH värdet var för något och att det var så dålig kvalitet. Kände mig lite lurat att vi betalt så mycket med den dåliga förutsättningen. Vi skulle ha valt ÄD för längesen om vi förstått. 
    Nu jäklar ska vi köra hårt med träning och vikt så det blir bättre förutsättningar. 
  • Myra

Fick brev från Fk att dom mottagit min ansökan om vård i Finland och att dom skickat en förfrågan om min rätt till vård till mitt landsting. Ni som fick göra kompletteringar kom den fråga senare när landstinget går igenom ansökan eller kan man pusta ut och inte oroa sig att dom behöver kompletteringar?

• NinaCamilla

Är det någon som vet om FK kollar nu hur många gratis försök har man gjort i Landstinget? Jag pratade med en dam i FK i oktober och då sa hon att FK ersätter oavsett hur många gånger har man gjort IVF/ÄD i Sverige. Då spelade inte ingen roll att min egen landsting har 3 försök gratis.

Det verkar så att FK skickar nu förfrågan till Landstinget varje gång? De gjorde inte det innan nya regler den 1 okt 13. När jag fick mina ÄD ersatt i FInland, skickade jag själv alla mina journalkopior och Landstinget var inte involverad alls.

Har någon fått besked åt ersättning enligt den nya lagen om EU-patientrörlighet? Jag börjar bli orolig att de har strävare regler nu.  

• Blingbling

Jag har fått komplettera två ggr med min ansökan och den trevliga tjejen på FK som jag pratat med ett par ggr nu har sagt till mig att de skickar inte ut något till landstinget förrän FK anser sig ha alla papper som behövs för att läkarna på landstinget ska kunna göra ett utlåtande. De har extremt hög belastning på FK just nu med anledning av den här nya lagen och tjejen jag pratade med sa att de försöker hålla de 90 dgr i handläggningstid som är sagt, men de på FK kan inte påverka den tid som landstingen tar i anspråk för att ge besked. Det kan variera mycket melan landstingen. Sedan kan det ju bli så att landstingen säger nej, men då har också FK sina egna läkare som de kan koppla in för bedömning och det kan ske när nu de "internationella glasögonen" behöver användas då den nya lagen kräver en bedömning ur ett internationellt perspektiv - inte vad inskränkta svenska läkare tycker och tror. Jag har inte fått besked än och det lär dröja ett tag då jag skickade in den sista kompletteringen strax före jul.

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?