• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Myra
    mumin99 skrev 2013-11-22 21:16:20 följande:
    Hej
    Senaste info från FK angående ersättning från Finland vid äggdonation. Är du 45 år så får du ingen ersättning för FK har vetenskapliga studier som sager att kvinnor vid 45 års alder endast har >10% chans att blir gravida med donerade ägg. Intressant information med tanke på alla "äldre" som söker sig till andra kliniker I Europa och får annan information om successrate. FK ersätter ju inte behandlingar för dessa kliniker med vad är dessa vetenskapliga studier som de hävdar att de använder som underlag för att neka ersättning för behandlingar I Finland?. Någon som har koll?
    Kan man inte få dom klinikernas studier att skcka till FK/landstinget när man söker. Om kliniken bygger sin info på studier så måste dom kunna hänvisa till den tycker man. Vad jag förstått så skickar man ansökan till FK men det är landstinget man bor i som går igenom sin ansökan och gör sin bedömning till FK.  Fråga kliniken om dom kan hjälpa dig och prata med FK. Dom kanske vet vem du kan prata med i landstinget som går igenom ansökan i ditt landsting. Värt att testa allt. får du inget svar så skicka in och testa. Står det något på deras helsidan om deras statistik över lyckade äggdonationer på äldre?
  • Myra

Hur går det för er här inne? fått svar från FK? några plus efter ni fått era ägg?

Någon som fått svar ang om högkostnadskyddet gäller för vård i annat land som det står att det gäller enligt vårdguidens artikel.

• Myra

Nu sitter vi och knåper på brevet till FK. Kände mig så osäker på vad mera man ska ta med. Det vi skriver lite kort om våran resa, misslyckade fertilitetsbehandlingar och IVF som vi gjort privat (betalat för själva) 
    Att vi fått besked att mina ägg är dåliga och läkarna säger att äggdonation är enda alternativet för oss.
    Vi beskrev hur vi försökt få en allmän behandlingsplan från kliniken och fått nej. Bifogar mail där vi kämpar att få en behandlingsplan och deras svar,
    Vi skriver att vi bifogar utdrag från deras hemsida om, öppendonation, priser, behandling, mediciner som används mm.
    Flera mail där dom skriver att vi har en tid bokad, vilka mediciner och vad det kostar mm.
    Även att psykologens läplighetsprövning är med. 
    Vi bifogar journalkopior på mig, mannens vet jag inte om dom behövs men skickar med ändå. 
    Hittade någon sida från ett annat landsting som beskriver hur äggdonation går till. 

Vad mera tror ni att vi måste skriva i brevet? Det känns som man nästan vill böna och be.
    Min sambo tycker inte vi behöver skriva så mycket men han förstår inte hur lätt det är att få avslag om man missat något och sen när man måste kompletterar så är det kort om tid. 

Ska man skriva med att vi stått i kö för lanstingsfinansierad IVF och att vi nu har blivit för gamla? 
    Jag är lite orolig att dom ska fråga om det för jag hoppade aldrig på det för jag visste att jag skulle få nej till IVF av dom för jag vägde lite för mycket. Har dock gått ner i vikt men behöver gå ner mera. Så jag är lite orolig att det kan vändas till något negativt för oss. Nu står det i journalen att vi står den 2011 tror jag det är. Greje är att jag trodde att jag stod i kö tidigare och en annan ställt oss i kö men det blev inte så. Privata fertilitetscentret ställde mig sen i kö. 
    Hmmm det kanske man borde nämna. Nu är jag ju för gammal för ÄD/IVF finansierad av lanstinget. 
    Mitt AMH värde är viktigt och står i journalen men den var låg redan för 3år sen, ska man ta upp det i brevet?
    Usch fy vad stressande allt det här är. 

i ansökan under frågan "vilken vård har du blivit erbjuden i sverige?! hur fyllde ni i där?

• Lillan15
    Myra skrev 2013-11-24 14:15:14 följande:
    Nu sitter vi och knåper på brevet till FK. Kände mig så osäker på vad mera man ska ta med. Det vi skriver lite kort om våran resa, misslyckade fertilitetsbehandlingar och IVF som vi gjort privat (betalat för själva) 
    Att vi fått besked att mina ägg är dåliga och läkarna säger att äggdonation är enda alternativet för oss.
    Vi beskrev hur vi försökt få en allmän behandlingsplan från kliniken och fått nej. Bifogar mail där vi kämpar att få en behandlingsplan och deras svar,
    Vi skriver att vi bifogar utdrag från deras hemsida om, öppendonation, priser, behandling, mediciner som används mm.
    Flera mail där dom skriver att vi har en tid bokad, vilka mediciner och vad det kostar mm.
    Även att psykologens läplighetsprövning är med. 
    Vi bifogar journalkopior på mig, mannens vet jag inte om dom behövs men skickar med ändå. 
    Hittade någon sida från ett annat landsting som beskriver hur äggdonation går till. 

Vad mera tror ni att vi måste skriva i brevet? Det känns som man nästan vill böna och be.
    Min sambo tycker inte vi behöver skriva så mycket men han förstår inte hur lätt det är att få avslag om man missat något och sen när man måste kompletterar så är det kort om tid. 

Ska man skriva med att vi stått i kö för lanstingsfinansierad IVF och att vi nu har blivit för gamla? 
    Jag är lite orolig att dom ska fråga om det för jag hoppade aldrig på det för jag visste att jag skulle få nej till IVF av dom för jag vägde lite för mycket. Har dock gått ner i vikt men behöver gå ner mera. Så jag är lite orolig att det kan vändas till något negativt för oss. Nu står det i journalen att vi står den 2011 tror jag det är. Greje är att jag trodde att jag stod i kö tidigare och en annan ställt oss i kö men det blev inte så. Privata fertilitetscentret ställde mig sen i kö. 
    Hmmm det kanske man borde nämna. Nu är jag ju för gammal för ÄD/IVF finansierad av lanstinget. 
    Mitt AMH värde är viktigt och står i journalen men den var låg redan för 3år sen, ska man ta upp det i brevet?
    Usch fy vad stressande allt det här är. 

i ansökan under frågan "vilken vård har du blivit erbjuden i sverige?! hur fyllde ni i där?

Hej!
    Oj vad mycket ni skickar med. Kanske bör man ringa FK och höra att de fått vår ansökan?! De måste väl höra av sig om vi skall komplettera med något? inte avslå direkt. Har ju skickat med ett personligt brev, bifogat journalkopior från IVF kliniken, journalkopior från den finska kliniken, där står ju vilka mediciner man använder och hur länge osv...  
  • Blingbling

Jag har lagt en ny komplettering på brevlådan idag. Den komplettering som FK begärde in kom ju bort på posten och efter det gick liksom luften ur mig lite.

Sedan har jag för ett par veckor sedan också skickat in ansökan om IVF-ersättning. När jag kollade mina sidor på FK så ser det ut som om även den har försvunnit på posten - fattar inte vad det är frågan om....har de inte någon koll på posthanteringen till FK eller vad är det frågan om?

Så nu lade jag även en ny sådan ansökan på posten idag och skrev att jag skickat in den för ett par veckor sedan men att det verkade som om de inte fått in den.

Lika bra att köra dubbla ansökningar och utskrifter på allt man skickar framöver känns det som och nu kommer jag också att hänga på telefonen i veckan för att verkligen vara lugn för att allt kommit in.

Lillan15
    : Ja jag blev uppmanad att skicka in kompletteringar, vilket jag också gjorde, men plötsligt fick jag ett brev från FK där det stod att jag fått avslag på min ansökan eftersom jag inte inkommit med begärda kompletterande handlingar.

Jag ringde upp dem och det hade inte inkommit något kompletterande brev. Fick också reda på att det händer ibland att brev inte kommer fram till dem/kommer bort.
    Så...ja jag tycker absolut du ska kolla med dem så att din ansökan dykt upp hos dem.    

• NinaCamilla

I min erfarenhet är att när man loggar in på FK hemsida, syns inte ansökningar där. Jag ringde en vecka sedan till FK utlandsavdelning och frågade om min ansökan. De bad och bönade mig att vänta 2 veckor till. De brukar skicka ett brev att de har mottagit ansökan men den här gången har jag inte fått det heller. Skickade ansökan 1,5 mån sen. Hoppas bara att original kvitton har inte kommit bort. De har mycket nu men om någon annan orkar ringa dit, skriv gärna vad är status nu. De har 90 dgr på sig.

• Lillan15
    Blingbling skrev 2013-11-24 16:47:27 följande:
    Jag har lagt en ny komplettering på brevlådan idag. Den komplettering som FK begärde in kom ju bort på posten och efter det gick liksom luften ur mig lite.

Sedan har jag för ett par veckor sedan också skickat in ansökan om IVF-ersättning. När jag kollade mina sidor på FK så ser det ut som om även den har försvunnit på posten - fattar inte vad det är frågan om....har de inte någon koll på posthanteringen till FK eller vad är det frågan om?

Så nu lade jag även en ny sådan ansökan på posten idag och skrev att jag skickat in den för ett par veckor sedan men att det verkade som om de inte fått in den.

Lika bra att köra dubbla ansökningar och utskrifter på allt man skickar framöver känns det som och nu kommer jag också att hänga på telefonen i veckan för att verkligen vara lugn för att allt kommit in.

Lillan15: Ja jag blev uppmanad att skicka in kompletteringar, vilket jag också gjorde, men plötsligt fick jag ett brev från FK där det stod att jag fått avslag på min ansökan eftersom jag inte inkommit med begärda kompletterande handlingar.

Jag ringde upp dem och det hade inte inkommit något kompletterande brev. Fick också reda på att det händer ibland att brev inte kommer fram till dem/kommer bort.
    Så...ja jag tycker absolut du ska kolla med dem så att din ansökan dykt upp hos dem.    

Ska ringa FK i mo. Gjorde det förra veckan oxå, men fick aldrig tag på dem. "Var god ring senare", suck
  • Myra
    NinaCamilla skrev 2013-11-24 17:06:25 följande:
    Myra: både du och mannen ska signera ansökan och brevet. Glöm inte det.
    Absolut det måste vi.  Lätt att glömma, tror inte det fanns något fält att fylla i partnerns namn. 
  • Myra
    ( ansökan under frågan "vilken vård har du blivit erbjuden i sverige?! hur fyllde ni i där?
Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?