• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Myra
    NinaCamilla skrev 2013-11-15 11:54:09 följande:
    Myra: FK gör check vid ansökningstillfälle via folkbokföringen att ni har haft 2 år samma adress. Så fick vi veta varför vi fick avslag att vi var inte ett seriöst par enligt socialstyrelsens rekommendationer. Där står att man måste vara bosatta i samma adress minst 2 år. Jag tror nog att de har det som rutin att kolla upp det. Men ni har ju hyrespapper och sånt att bevisa att ni är ett seriöst par. Då tar det dock längre tid via förvaltningsrätten.

Jag hörde till FK. De har MYCKET kö där och ligger efter. Ingen ska oroa sig men nya lagen har verkligen gjort att de har mycket att göra där.   
    Fy fasen vad glad jag blev. Jag ringde adressändringen och frågande på vinst och förlust om du kunde se min historik i eftersädning av min post och om dom kunde skicka det till mig. Det kunde dom. Jäklar vad glad jag blev och killen blev min ängel idag. Han bara skrattade. 
    Men det borde ju räcka att skicka med i ansökan som bevis? 
  • NinaCamilla

Myra: Jag skulle vänta med att skicka dessa till dem i början. Om de frågar, samla all information om er t.ex. jag har posten eftersänds till min sambo, min sambos systers telefonnummer bifogades om att vi har varit i ett par längre tid samt min kompis som bodde med sin man på min lgh under en tid. Vi hade andra handskontrakt. Det räckte för FK. Men min tips att gör det senare om det efterfrågas, inte krångla till onödan.

Blingbling: Vilken blankett är det att man kan ansöka resor etc? Tanken slog mig att jag skulle kunna göra det för min laproskopi i Grekland. Förra lagen var ju så att om man ansökte förhand, fick man betalt av resor och tydlig. Jag tycker själv att mediciner borde definitivt vara en post om de betalar, samt en liten kompensation för resor. Annars blir det klassfråga vem har råd att åka och söka vård utomlands. Jag kämpar också mot att få eftervård här i Sverige vissa grejer som görs i Grekland. Jag blir ganska bra med EU-lagar - kanske borde bli en jurist   

• Dustpuppy

Blingbling: har du fått ersättning för eller positivt förhandsbesked för mediciner köpta i Sverige? Borde jag gräva fram alla kvitton och ansöka jag med?

/Dustpuppy

• Myra
    NinaCamilla skrev 2013-11-15 14:19:21 följande:

Myra: Jag skulle vänta med att skicka dessa till dem i början. Om de frågar, samla all information om er t.ex. jag har posten eftersänds till min sambo, min sambos systers telefonnummer bifogades om att vi har varit i ett par längre tid samt min kompis som bodde med sin man på min lgh under en tid. Vi hade andra handskontrakt. Det räckte för FK. Men min tips att gör det senare om det efterfrågas, inte krångla till onödan.

Blingbling: Vilken blankett är det att man kan ansöka resor etc? Tanken slog mig att jag skulle kunna göra det för min laproskopi i Grekland. Förra lagen var ju så att om man ansökte förhand, fick man betalt av resor och tydlig. Jag tycker själv att mediciner borde definitivt vara en post om de betalar, samt en liten kompensation för resor. Annars blir det klassfråga vem har råd att åka och söka vård utomlands. Jag kämpar också mot att få eftervård här i Sverige vissa grejer som görs i Grekland. Jag blir ganska bra med EU-lagar - kanske borde bli en jurist smile1.gif   

Absolut du har helt rätt. Man ska inte krångla till det men ändå skönt att ha fått den infon ifall dom börjar klaga. Trodde det skulle vara helt kört att skaffa någon typ av bevis.
  • Pia700

Jag o min sambo hade bara varit folkbokförda på samma adress i 9 månader. FK ifrågasatte inte det och vi fick ersättning.  

• Blingbling

Ok, här är den blanketten jag skrivit om tidigare, den där man fyller i hur mycket man lagt ut för resor, boende etc:http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/e34d9aec-47b1-4ac0-bc7b-79d91edefe25/5424.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=e34d9aec-47b1-4ac0-bc7b-79d91edefe25&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Ser nu att det gäller förhandstillstånd (alltså på den vård som redan finns i Sverige, men som man kan få i utlandet också).

Jag tycker det är väldigt, väldigt märkligt att man får dessa ersättningar för vård som redan finns i Sverige, men att det verkar som man inte får dessa ersättningar med förhandsbesked (gällande vård som INTE finns här hemma). Borde i mina öron vara tvärtom istället. Finns inte vården i Sverige har man ju inget annat alternativ än att söka sig utomlands och då drar man ju på sig kostnader man annars inte skulle ha haft!

Jag har alltså sökt förhandstillstånd för vård i utlandet och skickade in blanketten den 10 oktober. Med denna blankett skickade jag också ett personligt brev där jag beskrev exakt vilken typ av undersökning och vård jag skulle få och vilka mediciner jag behöver under och efter denna behandling. Det är den totala summan som jag sökt. Sedan försökte jag också få med utlägg för resor, boende och mat eftersom jag läst den nya lagen för förhandsbesked där det står att man ska få vård inom EU, utan att det ska behöva kosta mer än vad det gjort om man fått vården på hemmaplan. 

När jag får tid ska jag läsa in mig på exakt vad som står i lagen om förhandstillstånd (den gamla lagen) för att se om det är någon skillnad i lagtexten där jämfört med den nya lagen.

Jag tycker i varje fall att det uttryckligen borde stå i den nya lagen att ersättning för resor, boende och mat INTE kan utgå, men det finns inte med någonstans - även om FK säger att ersättning för detta inte kan fås.

Jag har alltså ännu inte fått besked på min förhandsansökan (enligt nya lagen) eftersom de papper som jag skickade in som komplettering har kommit bort på posten...så allt blir väldigt försenat här.               

• Myra
    Pia700 skrev 2013-11-15 21:33:39 följande:
    Jag o min sambo hade bara varit folkbokförda på samma adress i 9 månader. FK ifrågasatte inte det och vi fick ersättning.  

Jätte bra.  skönt att höra att ni slapp. . Nu har jag en reservplan ifall det skulle strula med FK.

• Myra
    Blingbling skrev 2013-11-16 13:03:12 följande:
    Ok, här är den blanketten jag skrivit om tidigare, den där man fyller i hur mycket man lagt ut för resor, boende etc:www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/e34d...

Ser nu att det gäller förhandstillstånd (alltså på den vård som redan finns i Sverige, men som man kan få i utlandet också).

Jag tycker det är väldigt, väldigt märkligt att man får dessa ersättningar för vård som redan finns i Sverige, men att det verkar som man inte får dessa ersättningar med förhandsbesked (gällande vård som INTE finns här hemma). Borde i mina öron vara tvärtom istället. Finns inte vården i Sverige har man ju inget annat alternativ än att söka sig utomlands och då drar man ju på sig kostnader man annars inte skulle ha haft!

Jag har alltså sökt förhandstillstånd för vård i utlandet och skickade in blanketten den 10 oktober. Med denna blankett skickade jag också ett personligt brev där jag beskrev exakt vilken typ av undersökning och vård jag skulle få och vilka mediciner jag behöver under och efter denna behandling. Det är den totala summan som jag sökt. Sedan försökte jag också få med utlägg för resor, boende och mat eftersom jag läst den nya lagen för förhandsbesked där det står att man ska få vård inom EU, utan att det ska behöva kosta mer än vad det gjort om man fått vården på hemmaplan. 

När jag får tid ska jag läsa in mig på exakt vad som står i lagen om förhandstillstånd (den gamla lagen) för att se om det är någon skillnad i lagtexten där jämfört med den nya lagen.

Jag tycker i varje fall att det uttryckligen borde stå i den nya lagen att ersättning för resor, boende och mat INTE kan utgå, men det finns inte med någonstans - även om FK säger att ersättning för detta inte kan fås.

Jag har alltså ännu inte fått besked på min förhandsansökan (enligt nya lagen) eftersom de papper som jag skickade in som komplettering har kommit bort på posten...så allt blir väldigt försenat här.               
    Man blir helt snurrig, tyckte jag började få kläm på allt och fått kontroll över allt man ska göra men det dyker alltid upp något nytt. Jag hänger inte heller med och tycker det är förvirrande med ersättning om medicin, resor och boende vid vård i annat land. Men tänker söka för det efteråt ändå och chansa och se om vi lyckas. Får skriva ut allt som står på deras sida och andra ställen man hittar. Ansökningen kommer väga som en tegelsten. Får nog räkna med kostande för att skicka ett paket också när dom kräver så mycket..;) 
  • Myra

Pratade åter igen med FK ang behandlingsplanen som kliniken inte ville hjälpa mig med utan bara svarade på ett mail och skrev "visa dom det här" och texten att jag förmodligen har tid ****** och trolig behandlingsstart aug/sept och att det tar runt 3v.
    Hon på FK sa att jag skulle göra så gott jag kan och ta reda på så mycket info som möjligt så jag kommer skriva ut från deras hemsida och skicka med. 
    Om jag får godkänt så får man bara betalt för den behandlingen man sökt för och skulle det skilja sig/ändras från den man sökt så får man inte betalt för det.
    Nu vet jag inte vad som kan skilja sig och ändra sig i behandlingen?
    Vad tror ni? Stor ganska allmänt på deras hemsida.

• mumin99

Hej
    Senaste info från FK angående ersättning från Finland vid äggdonation. Är du 45 år så får du ingen ersättning för FK har vetenskapliga studier som sager att kvinnor vid 45 års alder endast har >10% chans att blir gravida med donerade ägg. Intressant information med tanke på alla "äldre" som söker sig till andra kliniker I Europa och får annan information om successrate. FK ersätter ju inte behandlingar för dessa kliniker med vad är dessa vetenskapliga studier som de hävdar att de använder som underlag för att neka ersättning för behandlingar I Finland?. Någon som har koll?

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?