• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Dustpuppy

Myra: att jag inte kommer att få ÄD i Sverige. De vill inte veta om all tidigare , utan just det du söker ersättning för.

/ Dustpuppy

• Blingbling
    NinaCamilla: Ok! Trodde faktiskt att allt stod på Mina Sidor, speciellt efter att en dam på FK-kassan sagt till mig att "du vet väl att du kan kolla ifall det inkommit dokument till oss via www.för.." Fick avbryta henne och säga att javisst, men nu ringer jag istället för att det inte ska bli något fel och så jag får besked. Det var då som jag fick veta att inte kompletteringen kommit in.... Så...nä, jag litar inte helt på Mina Sidor och ännu mindre nu när jag läste det som du skrev - tack för infon!

Myra: Jag har inte blivit erbjuden någon vård här i Sverige eftersom den vården jag söker för inte finns här hemma, så...ja det var ganska naturligt för mig att svara ingenting på den frågan.  

Lillan15: Japp, den där grejen känner jag till och det är SÅ jobbigt att inte komma fram! 
  • Myra

hej!. 

Hur går det för er här inne?
    Sitter och filar på det sista på ansökan. Dragit ut på tiden för det varit mycket att göra. 

Har lite funderingar ang ansökningsblanketten. På sista sidan längre ner ska man markera vilka blanketter man skickar med. Den om "Handlingar som styrker vårdgivaren accepterar intyg S2" Har ni fått det? Jag har inte fått det från Fertinova i Helsingfors.

Punkt 4 har man 3 alternativ hur man vill att försäkringskassan ska pröva min ansökan. Vad valde ni?
    -Att FK utreder vilket alternativ som är förmånligast för mig. eller Förhandstillstånd direkt antingen för allmän sjukvård eller privat. 
    Jag tror Fertinova är privat, någon som vet?
    Jag blir så jäkla nervös och puckad när det gäller blanketter, speciellt till försäkringskassan. Man är så orolig att man välker och skriver fel så man får avslag. 

Hur gjord ni på ansökan med era mäns namn? Jag skrev dit sambons namn under mitt på raden "Barnets namn. Dom måste fatta att det inte är mitt barn. Men vart ska man skriva dit det? Det går ju att skriva under bådas namnteckning på sista sidan. Sambon tyckte det var fel, vi måste skriva 2 ansökningar säger han men det går ju inte. 

Jag kan nästa förstå snart att det tar tid för FK att handlägga ansökan så länge med alla papper man skickar med. Jag fick ju inte behanslingsplanen från kliniken så jag skrev det i brevet och bifogar mail konversationen. Men det är nog inte så lätta att sätta sig in i alla papper. Tur det finns understrykningspennan så man kan markera det viktigaste. 

Usch vad det ger ångest att hålla på med sådant här, det kunde vara så mycket enklare. 

• Dustpuppy

Myra: du är snart klar!

S2 är inte aktuellt, ingen privatklinik har hittills godkänt att FK betalar dem istället för att patienten gör det. Strunta i rutan.
    Din man måste skriva under samma ansökan som du, om han inte gör det så klagar FK. Skriv smått så får båda plats, eller stryk över "Barnet" och skriv "Make" istället.

Välj rutan "Jag vill bara ha förhandsbesked".

Klart!

/Dustpuppy

• Blingbling

Myra: Jag fyllde inte i min killes namn någonstans, men damen på FK ringde upp mig och sa att hon måste ha med hans namn och pers.nr samt namnteckning på blanketten. Hon skickade kopia till mig och då hade hon strykit "barnets namn" överst på första sidan och där fick han skriva sitt namn och pers.nr. samt namnteckning på sista sidan längst ner. Så det är som Dustpuppy också hade som alternativ Jag kryssade också i "Jag vill bara ha förhandsbesked". För mig finns det ju ingen behandling att få i Sverige och det är just det som är grejen med förhandsbesked. Finns redan behandlingen att tillgå för en här hemma, då ska man ju köra på förhandstillstånd om alternativ - om man vill.

• Myra
    Dustpuppy skrev 2013-12-14 21:44:34 följande:

Myra: du är snart klar!

S2 är inte aktuellt, ingen privatklinik har hittills godkänt att FK betalar dem istället för att patienten gör det. Strunta i rutan.
    Din man måste skriva under samma ansökan som du, om han inte gör det så klagar FK. Skriv smått så får båda plats, eller stryk över "Barnet" och skriv "Make" istället.

Välj rutan "Jag vill bara ha förhandsbesked".

Klart!

/Dustpuppy

Tack. Att fylla i ansökningar gör mig alltid osäker;) som sjukhus, har bra lokalsinne men på sjukhus är jag helt borta.

Så skönt att få iväg alla papper. Hoppas bara allt stämmer. Har gjort enan söknings kopia och dubblerat alla papper jag skickar med ifall det kommer bort.
  • Lillan15
    Myra skrev 2013-12-14 16:33:54 följande:
    hej!. 

Hur går det för er här inne?
    Sitter och filar på det sista på ansökan. Dragit ut på tiden för det varit mycket att göra. 

Har lite funderingar ang ansökningsblanketten. På sista sidan längre ner ska man markera vilka blanketter man skickar med. Den om "Handlingar som styrker vårdgivaren accepterar intyg S2" Har ni fått det? Jag har inte fått det från Fertinova i Helsingfors.

Punkt 4 har man 3 alternativ hur man vill att försäkringskassan ska pröva min ansökan. Vad valde ni?
    -Att FK utreder vilket alternativ som är förmånligast för mig. eller Förhandstillstånd direkt antingen för allmän sjukvård eller privat. 
    Jag tror Fertinova är privat, någon som vet?
    Jag blir så jäkla nervös och puckad när det gäller blanketter, speciellt till försäkringskassan. Man är så orolig att man välker och skriver fel så man får avslag. 

Hur gjord ni på ansökan med era mäns namn? Jag skrev dit sambons namn under mitt på raden "Barnets namn. Dom måste fatta att det inte är mitt barn. Men vart ska man skriva dit det? Det går ju att skriva under bådas namnteckning på sista sidan. Sambon tyckte det var fel, vi måste skriva 2 ansökningar säger han men det går ju inte. 

Jag kan nästa förstå snart att det tar tid för FK att handlägga ansökan så länge med alla papper man skickar med. Jag fick ju inte behanslingsplanen från kliniken så jag skrev det i brevet och bifogar mail konversationen. Men det är nog inte så lätta att sätta sig in i alla papper. Tur det finns understrykningspennan så man kan markera det viktigaste. 

Usch vad det ger ångest att hålla på med sådant här, det kunde vara så mycket enklare. 
    Hej!
    Har inte fått något från FK att jag måste komplettera. Skickade in ansökan 12/11. De har fått min ansökan i alla fall, ringt och kollat. I mo. sticker vi till Finland. ÄP och förhoppningsvis ET till veckan. Nervös. Men det är ju spännande på samma gång. Lycka till alla som är på G. Tomte 
  • Blingbling
    Myra skrev 2013-12-14 22:46:48 följande:
    Tack. Att fylla i ansökningar gör mig alltid osäker;) som sjukhus, har bra lokalsinne men på sjukhus är jag helt borta.

Så skönt att få iväg alla papper. Hoppas bara allt stämmer. Har gjort enan söknings kopia och dubblerat alla papper jag skickar med ifall det kommer bort.
    Ja, blanketter är inget kul alls....

Det är superbra att du gjort en backup på allt - då blir det inte lika jobbigt som det blev för mig när allt försvann...
    Lillan15 skrev 2013-12-14 23:24:14 följande:
    Hej!
    Har inte fått något från FK att jag måste komplettera. Skickade in ansökan 12/11. De har fått min ansökan i alla fall, ringt och kollat. I mo. sticker vi till Finland. ÄP och förhoppningsvis ET till veckan. Nervös. Men det är ju spännande på samma gång. Lycka till alla som är på G. Tomte 
    Jättebra att du fått besked om att ansökan kommit in och det är väl bara att gratulera till att du inte har behövt komplettera något mer

Håller tummarna för dig/er och  Finlandsresan!

• NinaCamilla

Fertinova är privat men tillhör till allmännavården i Finland om FK frågar. Finska personer kan välja fritt Fertinova och får ersättning på finska FK. De betalar bara mellanskillnaden.

• Myra
    Lillan15 skrev 2013-12-14 23:24:14 följande:
    Hej!
    Skönt att dom fått ansökan, då kan ni slappna av nu när ni åker till Finland. Vilken härlig julklapp det kommer bli för er..;) håller alla tummar och tår.
Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?