• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Myra

Jag har panik, fick brev från försäkringskassan ca 1 mån efter jag skickat in den. Fk har frågat mitt landsting om behandling. Behandlingen vi planerar i Finland skulle inte bekostas av mitt landsting eftersom jag har passerat åldersgränsen som gäller för stockholm. Utifrån dom uppgifterna så överväger FK att avslå min ansökan. Jag har möjlighet att ge synpunkter innan mitten av Februari. Om jag inte hör av mig kommer FK göra en bedömning efter dom uppgifterna dom fått. 

Hjälp, vad ska jag göra. Jag vet ju att flera gått ok från FK som är över 40. Alla landsting har olika åldersgränster och vad hon på FK sa som går det att få ersättningn ändå pga den anledningen även om mitt landsting har en lägre gräns. 

Hur har det varit för er. Behöver snabbt tips och råd vad jag ska säga till FK och vilka uppgifter jag ska fixa så jag kan övertala dom .

• Myra

Nu har jag lite mera noggrant läst brevet, var en kopia med ett brev som Fk skickat till landstinget som dom har fyllt i med 5 frågor. 1:a är beh medicinskt motiverat för paret, svar ja från landstinget. Fråga 2, skulle vården bekostas av den allmänna om paret fått vård i sverige, motiverat svar. Svar Nej, motivering, Att jag passerat 40 och stockholms gräns är 40 för fertilitetsbehandling. 
    Fråga 3, Om vården inte finns i sverige och är beh ändå i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet ur ett internationellt perspektiv. Inget svar eller motivering. 
    Fråga 4 vad vården skulle ha kostat i sverige Mitt landsting) och vad som ingår. Inget svar eller motivering. 
    Fråga 5: vilken patientavgift skulle patienten betala i sverige Inget svar. 

Landstinget har bara svarat på att jag inte skulle fått vård i sverige för jag passerat 40, det som gäller mitt landsting. 
    Det känns så jävla orättvist bedömt. Frågan är om det är kört för oss hos FK. Varför fyllde dom inte i alla frågor, speciellt fråga 3. öven dom andra frågorna, det rä ju inte landstinget som bestämmer om jag ska få ersättning eller inte från FK. 

NI som fick ok från FK och ni som fick avslag, fick ni det här brevet eller hur var det för er?

• NinaCamilla

Myra: Viktigaste är nu att ni vädjar mot internationell perspektiv dvs. Landstinget har ett ekonomisk perspektiv och 40 år, i Finland är det 45 år och du kan ta flera länders åldersgräns med om du vill. Det finns Sundsvalls kammarrättens beslut från år 2009 som du kan styrka mål nr 1207-08. Googla det här och skriv ner på papper. Där kvinnan fick ivf betald även om hon var äldre än landstinget 37 år. Det gjordes i Finland. Paragrafen använde jag på min första ansökan om ÄD i Finland. Jag kollar imorn jag hittar något annat. Ni måste styrka på något sätt att du har rättighet även om du är äldre: funktionshinder, ekonomiska skäl hos landstinget och ni fyller Socialstyrelsens kriterier. Det är inte rökt än men ni måste skriva mer utförligt.

• Myra
    NinaCamilla skrev 2014-02-03 21:40:27 följande:
    Myra: Viktigaste är nu att ni vädjar mot internationell perspektiv dvs. Landstinget har ett ekonomisk perspektiv och 40 år, i Finland är det 45 år och du kan ta flera länders åldersgräns med om du vill. Det finns Sundsvalls kammarrättens beslut från år 2009 som du kan styrka mål nr 1207-08. Googla det här och skriv ner på papper. Där kvinnan fick ivf betald även om hon var äldre än landstinget 37 år. Det gjordes i Finland. Paragrafen använde jag på min första ansökan om ÄD i Finland. Jag kollar imorn jag hittar något annat. Ni måste styrka på något sätt att du har rättighet även om du är äldre: funktionshinder, ekonomiska skäl hos landstinget och ni fyller Socialstyrelsens kriterier. Det är inte rökt än men ni måste skriva mer utförligt.
    är det den här du menar? Jag är lite trött, trög, stressad att förstå. Men är det en kvinna som överklagat och vunnit och jag kan ta upp det så det stärker min situation?

www.vll.se/Sve/Centralt/Standardsidor/Politik/ProtokollOchHandlingar/SidorMedDokumentlista/Hälso-%20och%20sjukvårdsnämnd/Ärende%2018%20-%20Laglighetsprövning%20enligt%20kommunallagen.%20Förvaltningsrättens%20dom.pdf
  • NinaCamilla

Myra: Exakt samma mål som jag tänkte på. Enlig lag har man inte sagt några åldersgränser så att om du skriver målet med i din motivering för att få ersättning.

• Myra
    NinaCamilla skrev 2014-02-03 22:02:11 följande:
    Myra: Exakt samma mål som jag tänkte på. Enlig lag har man inte sagt några åldersgränser så att om du skriver målet med i din motivering för att få ersättning.
    kan skicka med det:)
  • NinaCamilla

Om FK gör ett nekande beslut, kan man överklaga till förvaltningsrätten. Ärendet tar dock 1-1,5 år så att det är bäst att svara utförlig när FK frågar. Det har jag gjort oxå. Printa ut lagar som du stödjer mot, printa ut journalkopior, stödja mot EU-patientrörlighet etc. Jag hoppas på att det löser sig. Reglerna har blivit hårdare ser jag men tänk att de måste bedöma fallet individuellt och då kan man stödja att åldersgränser i Finland är ju 45 år. Varför Sverige endast 40 år och vissa landsting t o m 37 år.

• Myra
    NinaCamilla skrev 2014-02-03 22:09:04 följande:
    Om FK gör ett nekande beslut, kan man överklaga till förvaltningsrätten. Ärendet tar dock 1-1,5 år så att det är bäst att svara utförlig när FK frågar. Det har jag gjort oxå. Printa ut lagar som du stödjer mot, printa ut journalkopior, stödja mot EU-patientrörlighet etc. Jag hoppas på att det löser sig. Reglerna har blivit hårdare ser jag men tänk att de måste bedöma fallet individuellt och då kan man stödja att åldersgränser i Finland är ju 45 år. Varför Sverige endast 40 år och vissa landsting t o m 37 år.
    jag kan förstå att man kan hävda att sveriges lansting har olika åldersgränser till FK men tror du att dom bryr sig om vad Finland har?

Har du några länkar till EU-patientrörligheten du nämnde och vilka mera lagar tänker du på?
    Vet att det finns flera som fått ersättning som är över 40 och jätte glad för dom men det känns så fel av FK att neka andra som är lika gamla. 
  • Myra

Det jag tycker är konstigt i brevet jag fått är att landstinget bara skrivit i är att jag inte skulle ha fått vård i stockhom för att jag passerat deras åldesrgräns. Dom har skrivit ja på om behandlingen är medicinskt motiverat men inte svarat något allas på om vården inte finns i sverige om vården ändå i överensstämmande med vetenskap och beprövad erfarenhet ur ett internationellt perspektiv. Tycker det är lite konstigt att dom inte markerat varken ja eller nej på den fråga eller motiverat. 
    Där borden man kunna hävda att landstinget bara svarat enligt deras regler och inte titta djupar i vårar enskilda fall och gjort en individuell rättvis  bedömning. att inte ens markerat något visa lite engagemang av utredaren från landstinget. 

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?