• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Lillan15
    Myra skrev 2014-01-16 06:03:28 följande:
    Har för mig att någon la in en länk, minns inte om det var i den här tråden men kolla längre bak och se. 
    Försökt leta som en en galning också. 
    Socialstyrelsen har ingen info om ersättning för ÄD, har mailat dem och fått svar. Ska fortsätta leta...
  • NinaCamilla

Lillan: Problemet är att FK och Landstinget går under Socialstyrelsens riktlinjer över ÄD. Där är inte dock reglerad om man kan ha barn och hur många gånger kan man få ersättning. Annars är patientrörlighetslagen som du skulle kunna häva att du har rättighet för vårdbehandling i utomlands.
    Kolla denna länk med lite mer info.

http://www.sjukhuslakaren.se/2011/12/07/direktivet-som-forandrar-varden-i-europa/

Jag skulle säga så att eftersom Socialstyrelsen säger inget om att man inte få ha ett barn sedan tidigare, skulle jag häva att jag har sökt hjälp pga.funktionshinder och pga. patientrörlighetslagen. Även om min landstinget har ett ekonomisk krav att inte tillåta mig att söka hjälp, måste jag få det för att få en individuellt bedömning om situation (svårt att få barn är en funktionshinder). Typ något sådant.

Jag tror att FK gör den här bedömningen just nu. Ni kommer granskas enlig icke-ekonomisk synvinkeln och de borde bedömma att ni får ersättning, tycker jag. Vänta på svar och sedan kan ni överklaga.

• Lillan15
    Tack! Vårt landsting har ekonomiska svårigheter, det vet jag, arbetar själv i vårt landsting.
  • NinaCamilla

Hälsning till alla. Jag kommer få ersättning för min laproskopi-operation utomlands. Det har dröjt eftersom det är handläggarens första beslut och formalia är inte på plats. Så ha lite tålamod och beslutet kommer, ni som väntar Själv har jag väntat över 90 dagar och har inte fått pengarna än - dröjer ytterligare 3-4 veckor.

• Zwillinge86

Kan någon förklara skillnaden på laproskopi och hysterskopi (risk för felstavning)? NinaCamilla har för mig att du har kontakt med Peny på Serum, är det där du ska göra ingreppet? Vad är ditt syfte med ingreppet samt vad hänvisade du till i din FK-ansökan? Och givetvis, stort grattis till beviljande beslut :D

• NinaCamilla

Hysteroskopi är mindre ingrepp än lapraskopi. I hysteroskopi man titta inuti i livmoder och ta bort myom och polyper och kollar att allting är OK. Det görs oftast när man inte ha några fel eller sjukdomar men vill kolla att allting är bra. I Grekland görs också ett litet snitt i livmoder för att embryo skulle fästa sig bättre.

Laproskopi görs när man har endometrios och då opererar man bort chockladcystor och avlägsnar äggstocken om det är inflammerad. I mitt fall har jag endometrios som är diagnostiserad i Sverige. Peny i Serum sa att jag måste göra en operation till innan vi kan fortsätta med ÄD-spåret. Jag gjorde både lapraskopi och hysteroskopi, borttagen äggstock, chockladcystor och skar av mellanvägg i livmoder. Vi har gjort 3 ET och 1 FET utan plus så att det var verkligen behövt.

Du kan alltid ta kontakt med Peny i Serum och ansöka förhandsbesked till hysteroskopi från FK om du behöver. Eftersom jag har endo, tror jag att ansökan gick genom bättre än för andra. Kanske är det någon i Aten-tråden som har gjort hysto i Grekland och fått pengarna tillbaka från FK. Hysto kostar 1500 EUR och laproskopi 4000 EUR via Peny.

• Zwillinge86
    NinaCamilla skrev 2014-01-24 10:13:41 följande:
    Hysteroskopi är mindre ingrepp än lapraskopi. I hysteroskopi man titta inuti i livmoder och ta bort myom och polyper och kollar att allting är OK. Det görs oftast när man inte ha några fel eller sjukdomar men vill kolla att allting är bra. I Grekland görs också ett litet snitt i livmoder för att embryo skulle fästa sig bättre. Laproskopi görs när man har endometrios och då opererar man bort chockladcystor och avlägsnar äggstocken om det är inflammerad. I mitt fall har jag endometrios som är diagnostiserad i Sverige. Peny i Serum sa att jag måste göra en operation till innan vi kan fortsätta med ÄD-spåret. Jag gjorde både lapraskopi och hysteroskopi, borttagen äggstock, chockladcystor och skar av mellanvägg i livmoder. Vi har gjort 3 ET och 1 FET utan plus så att det var verkligen behövt. Du kan alltid ta kontakt med Peny i Serum och ansöka förhandsbesked till hysteroskopi från FK om du behöver. Eftersom jag har endo, tror jag att ansökan gick genom bättre än för andra. Kanske är det någon i Aten-tråden som har gjort hysto i Grekland och fått pengarna tillbaka från FK. Hysto kostar 1500 EUR och laproskopi 4000 EUR via Peny.

Tack för info! Då är det hysto som eventuellt skulle vara aktuellt för mig. Har inga konstaterade fel på livmodern, utan de hänvisar barnlösheten till mitt låga amh. Hänger i Aten-tråden också då jag funderar på att besöka Dr.D, om inte annat för att kunna utesluta immunproblematik innan vi går över till ÄD. Vet du något om hur lätt/svårt det är att få till hysto här hemma, eller är det kanske som med allt annat att man ändå inte riktigt kan lita på resultaten?
  • NinaCamilla
    Zwillinge86 skrev 2014-01-24 11:00:32 följande:

Tack för info! Då är det hysto som eventuellt skulle vara aktuellt för mig. Har inga konstaterade fel på livmodern, utan de hänvisar barnlösheten till mitt låga amh. Hänger i Aten-tråden också då jag funderar på att besöka Dr.D, om inte annat för att kunna utesluta immunproblematik innan vi går över till ÄD. Vet du något om hur lätt/svårt det är att få till hysto här hemma, eller är det kanske som med allt annat att man ändå inte riktigt kan lita på resultaten?
    Jag tycker definitivt att du ska kolla hysto iaf t.ex. jag hade en kraftig skiljevägg i livmoder som ingen hade sett i UL tidigare. Peny förklarade att omöjigt att bära barnet med en sån. Vissa har fått remiss till hysto i Sverige men tyvärr vet inte i vilka sammanhang, troligtvis infertilitetsbehandlingar. Laproskopi i Grekland görs med laser och i Sverige mekanisk och inte så noga. I Grekland har man fokus på att få barn men i Sverige är fokus på endometrios oavsett om man gör mer skada för det. Kanske det finns trådar här om hysto. Flera i Aten-tråden har gjort hysto vet jag.
  • Sarai

Finns det någon förhoppning att få hjälp med äggdonation om man redan har två gemensamma barn? Tror iofs inte att jag skulle vilja göra öppen donation, men det får jag fundera på när och om vi väl kommer dit.

Hur kan man öht hitta de underbara kvinnor som är villiga att donera sina ägg när de vet att det skall ske öppet? Fantastiska kvinnor!

As for Sarai your wife, you are no longer to call her Sarai; her name will be Sarah.
Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?