• Cilas25

inte ok!

Min sambos 13 åring har sådana attitydsproblem.. Säger åt henne att lägge ner attityden i mitt hem och hon svarar med : håll käften din jävla bitch! och jävla hora! Jag tar då hennes dator (hennes käraste ägodel), och hon blir oxtokig och jag får höra de ena efter det andra b.la att jag är en äcklig fitta m.m jag svarar med att hon får tillbaka datorn när hon har bett om ursäkt för sitt beteende..

Har två små barn som måste höra detta.. och det är inte ok!

Vad tycker ni? har ni varit med om något liknande?
    (Jag har fortfarande datorn och viker mig inte en tum)

Krrraaaam C

• Svar på tråden inte ok!
  • Helle333
    Cilas25 skrev 2011-03-13 06:44:33 följande:

Min sambos 13 åring har sådana attitydsproblem.. Säger åt henne att lägge ner attityden i mitt hem och hon svarar med : håll käften din jävla bitch! och jävla hora! Jag tar då hennes dator (hennes käraste ägodel), och hon blir oxtokig och jag får höra de ena efter det andra b.la att jag är en äcklig fitta m.m jag svarar med att hon får tillbaka datorn när hon har bett om ursäkt för sitt beteende..

Har två små barn som måste höra detta.. och det är inte ok!

Vad tycker ni? har ni varit med om något liknande?
    (Jag har fortfarande datorn och viker mig inte en tum)

Krrraaaam C

Fortsätt med att inte vika en tum. Min ena kompis har haft liknande problem med sin dotter. Tjejen har altid varit en urgo tjej med massor av vänner, alltid skött sig osv. Men hon har svårt för förändringar. I samma veva som hon kom in i puberteten skilde sig hennes föräldrar och det var helt oväntat både för henne och hennes mamma, mamman mådde dåligt vilket gjorde att dottern mådde ännu sämre än vad hon redan gjorde över situationen. En skilsmässa är ju en rätt stor förändring och särskilt om man har svårt för såan (hon har inte aspeberger eller något liknande, men hon är adopterad och misstänker att det har lite med det att göra) Sedan när livet började lugna ner sig lite och hon började vänja sig så fick hennes mamma barn med sin kille som ännu inte bodde hos dem. Så nu helt plötsligt skulle tjejen få ett nytt syskon plus att mammas kille plötsligt flyttade in pang bom. Dottern rasade. Hon gjorde verkligen ALLT. Jag har inte fått veta vad hon gjorde verkligen allt betyder, om hon testat alkohol och grejer, allt detta hände när hon var 9-11 år gammal så hon var inte så jättegammal, men jag vet att hon stulit och rymt några gånger och hon började ljuga.
    Mamman och dottern sökte hjälp på kommunens föräldraenhet och de fick komma till en kurator och prata och det har tagit tid men nu har hon äntligen börjat komma på köl igen. Hon fyller 13 i sommar. Men där var det verkligen att sätta i med hårdhandskarna, misskötte hon sig blev hon av med telefonen, hon fick inte använda internet, inte träffa vännerna osv och det gällde att inte vika en tum och det gjorde dem inte och det fungerade. Dottern behövde se att föräldrarna fortfarande fanns där för henne under en längre period när hon verkligen testade som f*n rent utsagt, mamman verkade vilja ge upp några gånger men hittade styrkan att fortsätta när hon pratade med folk och fick massor med stöd.
    Har du och din styvdotters pappa satt er ner och pratat igenom situationen? Har ni tillsammans suttit ner och pratat allvar med hans dotter om hur hon beter sig och vilka konsekvenser det får när hon missköter sig?
    Blir det inte bättre kanske det kan vara en idé att be om hjälp. Man klarar inte alltid allting själv hur gärna man än vill det.

Lycka till!!!!!
  • La Lola
    Cilas25 skrev 2011-03-13 08:35:26 följande:
    Jag har varit snäll i 7 år! Nånstans finns en gräns!
    Har hon varit likadan hela tiden?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Cilas25

Tack för svaren!

Jag försöker prata med min sambo och vi tycker likadant och vi har sagt vilka regler som gäller. dator av kl 22 när det är skola.. Det är typ den regel vi har och det är inte för mkt begärt tycker jag.. Men vi skulle ju behöva prata mer ordenltigt med varandra men då hugger hon direkt med fula ord. Min sambo är lite mesig ibland men kan också ryta till ordenligt när hans nerver tar slut.. Jag har försökt att inte lägga mig i, det blir ju lite mer känsligt när det inte är min dotter, men ibland tar tålamodet bara slut!.. men jag skulle ju göra samma sak med mina barn och ännu tidigare..

Och nej hon har inte alltid varit såhär.. Hon har alltid "gått upp i taket" för små saker.. men inte som nu då det liksom blir för grovt..

• Marnet
    puss skrev 2011-03-13 08:22:27 följande:
    iblan kan det hjälpa att vara snäll mot folk. provat det?
    Problemet idag med ungdomar e att ingenting någonsin får konsekvenser de e därför de ser ut som de gör o bara blir värre!! Man lär inte sina barn att dåligt beteende får konsekvenser för om de inte hjälper o va snäll måste man ju visa att man menar allvar!! Det e alldeles för många som varken har regler eller gränser o har dom de så händer ändå inget om man inte följer... Att visa någon respekt o få de tillbaka e väl jätte viktigt!! O om Ts har provat att va snäll o de inte hjälper ska hon bara låta de va då?? Eller har du nåt bättre förslag på hur man ska gå tillväga?? Va ännu mer snäll kanske o varför inte ge henne en dator till!?
  • En Reflektion

Ett sådant språk är absolut förbjudet. Svårt för dig om det inte är ditt barn. Ta ett rejält prat med pappan och ställ ultimatum.

Era mindre barn ska inte behöva ha ett sådant språk i hemmet. Använder din man sådana ord också. Hur ser ditt språk ut?

Låter som att ni behöver hjälp utifrån.

• Asta72

Tycker att du agerar helt rätt, barn behöver gränser och fasta ramar. Att lära sig vad som är rätt och fel och hur man visar respekt men också får respekt behöver man ha med sig ut i vuxenlivet. Sen när det viktigt att tillåtas att göra fel ibland därmed inte sagt att man inte skall behöva ta konsekvenserna av sitt handlande. Stå på dej, du verkar vara en klok och bra person i denna flickas liv.

• Cilas25

Tack!
    Jag ska stå på mig och vill absolut inte att mina barn ska behöva höra sånna ord till sin mamma!

och vi använder ABSOLUT inte sådant språk i vårat hem!! Det är som sagt vad förbujdet..

Känns skönt att fler än jag tycker som jag

tack igen

• Knasråtta

Tonåringar är svåra!
    Det tips jag kan ge är att sitta ner och prata. Att köra "det här är MITT hem"-attytyden gör ju inte henne särskilt delaktig.

Prata med varandra. Vad vill hon, vad vill ni? Kompromissa, kom fram till gemensamma regler som ALLA känner sig ok med.

Tonåringar är vilda och hormonerna svallar. Jag tror att det är viktigt att inte vingklippa sin tonåring. Själva känner de stt de är stora och kan bestämma själv. Med ansvar kommer framgång, tror jag....

• La Lola
    Knasråtta skrev 2011-03-13 09:27:44 följande:
    Tonåringar är svåra!
    Det tips jag kan ge är att sitta ner och prata. Att köra "det här är MITT hem"-attytyden gör ju inte henne särskilt delaktig.

Prata med varandra. Vad vill hon, vad vill ni? Kompromissa, kom fram till gemensamma regler som ALLA känner sig ok med.

Tonåringar är vilda och hormonerna svallar. Jag tror att det är viktigt att inte vingklippa sin tonåring. Själva känner de stt de är stora och kan bestämma själv. Med ansvar kommer framgång, tror jag....
    Bra skrivet tycker jag.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Loriyana

Oj jösses, nej det är verkligen inte ok! Bra att du tagit datorn från henne. Jag tycker att hon borde förtjäna att få datorn tillbaka. Klipp ut 7 stycken "datorkuponger". För varje dag som hon lyckas låta bli att använda sådant gräsligt språk så får hon en kupong. När hon tjänat ihop alla kupongerna så får hon datorn tillbaka.

Svar på tråden inte ok!