• Cilas25

inte ok!

Min sambos 13 åring har sådana attitydsproblem.. Säger åt henne att lägge ner attityden i mitt hem och hon svarar med : håll käften din jävla bitch! och jävla hora! Jag tar då hennes dator (hennes käraste ägodel), och hon blir oxtokig och jag får höra de ena efter det andra b.la att jag är en äcklig fitta m.m jag svarar med att hon får tillbaka datorn när hon har bett om ursäkt för sitt beteende..

Har två små barn som måste höra detta.. och det är inte ok!

Vad tycker ni? har ni varit med om något liknande?
    (Jag har fortfarande datorn och viker mig inte en tum)

Krrraaaam C

• Svar på tråden inte ok!
  • LykkeLee
    La Lola skrev 2011-03-13 07:30:47 följande:
    Jag skulle oxå bli skitarg om nån tog min dator....o jag är 37 år.....
    Jaaaa!! Jag ksulle inte lyssna på ngon ett enda dugg för att dom tog min dator.. jag skall ebara bli skitförbannad på den människan och typ aldrig mer lyssna.

TS - Tjejen är ledsen och mår dåligt för nåt. Det tycker jag låter alldeles uppenbart!
    Lyssna inte på dom ord hon säger (fitta, kärring osv) utan försök lyssna BAKOM dom orden istället.. Vad är det hon säger när hon gör så här? Hon verkar ju må skitdåligt.. Jag skulle testa att låta henne hållas ett tag och försöka hitta på ngt roligt istället, bara hon och jag.. typ gå på bio, ta en tjejdag på stan där vi går och shoppar el nåt sånt.. se till att ha lite kul, skapa kärlek och en fin relation mellan er.. då skulle hon nog lättare gå att prata med också sedan..

Lycka till :)
  • frupoulsen

Nu får jag väll många emot mej , men , jag tycker inte att du ska dallta med henne , visst hon mår säkert dåligt men det är ingen ursäkt att betee sej som ett svin mot andra oavsett ålder eller anledning.
    Du skriver ju att du har pratat och försökt förmedla vad du tycker om hennes beteende utan att skrika och gapa åt henne och det går inte in , eller hon vill inte lyssna.
    Du tog hennes dator , det skulle jag också ha gjort utan att tveka.
    Angå att en ursäkt inte betyder nåt om den är framtvingad är ju sann , men att man får betee sej hur man vill utan konsekvenser är ännu värre.
    Det är ju självklart att man ska ha förståelse för någon som uppenbarligen inte mår bra , men man ska ALDRIG ha så mycket förståelse att man själv eller andra (dina mindre barn) blir lidande av det.
    Säg ifrån och gör det NU.
    Även om hon inte menar att kalla det hora , fitta och allt du skrev så gör hon det , och det är fel oavsett om hon menar det eller inte.
    Varför är vi så noga med att lära barn fel och rätt när vi ändå tvekar över om vi gör rätt när vi "straffar dom" för dom gjort ett uppenbart fel?
    Lycka till och hoppas det ordnar sej och att hon blir att må bättre lika som du och resten av er familj

• LykkeLee
    puss skrev 2011-03-13 08:22:27 följande:
    iblan kan det hjälpa att vara snäll mot folk. provat det?
    Precis.. Det var ett himla tjat om att sätta ner foten och säga ifrån på skarpen!! Jag har egna tonåringar och har haft att göra med många tonåringar med problem också av varierande grad. När jag suttit i samtal med dom så får jag oft höra att "Alla bara vill att jag ska lyssna på dom, men det är fan ingen som lyssnar på mig"..

Klart man ska ha regler, men först av allt, som är viktigare än regler, så måste man ha en varm, tillitsfull och trygg relation. Den skapar man oftast när barnen är små. Men ibland blir det knepigt att komma in utifrån och ta över "kommandot". Jag tycker du ska lägga mer krut på att ni ska ha kul tillsammans så kommer nog mycket av det andra automatiskt. Har du provat att bekräfta hennes känslor? Säga typ "Jag ser att du blir skitarg när jag tar din dator, men jag blir så himla ledsen när du säger sådär till mig.. Hur ska vi göra?" Går det att prata så med henne? Jag har bara läst TS och några få inlägg
  • LykkeLee
    Loriyana skrev 2011-03-13 09:56:00 följande:
    Oj jösses, nej det är verkligen inte ok! Bra att du tagit datorn från henne. Jag tycker att hon borde förtjäna att få datorn tillbaka. Klipp ut 7 stycken "datorkuponger". För varje dag som hon lyckas låta bli att använda sådant gräsligt språk så får hon en kupong. När hon tjänat ihop alla kupongerna så får hon datorn tillbaka.
    Ska hon vara utan datorn en vecka? Tycker det där inte låter som ett vinnande koncept..
    TS -Nej, jag tror som någon tidigare skrev.. få med henne på tåget, få henne att känna att ni lyssnar på henne också. Självklart ska ni inte behöva acceptera att bli kallade fula ord, det skulle inte jag heller göra, då skulle jag sagt att "Jag vill inte att du kallar mig sånt för jag skulle aldrig kalla dig för något sånt heller" och som sagt tänk också på hur du säger saker.. det behöver inte vara "Jävla bitch" som sårar en tonåring mest.. det kan vara t.ex. att du säger "Mitt hem" och får henne att känna sig utanför och vilsen...

Jag förstår att ni har det svårt.. Tonåringar ÄR svåra att tas med ibland.. och jag är övertygad om att dom tycker detsamma om oss...
  • Villimey
    Knasråtta skrev 2011-03-13 09:27:44 följande:
    Tonåringar är svåra!
    Det tips jag kan ge är att sitta ner och prata. Att köra "det här är MITT hem"-attytyden gör ju inte henne särskilt delaktig.

Prata med varandra. Vad vill hon, vad vill ni? Kompromissa, kom fram till gemensamma regler som ALLA känner sig ok med.

Tonåringar är vilda och hormonerna svallar. Jag tror att det är viktigt att inte vingklippa sin tonåring. Själva känner de stt de är stora och kan bestämma själv. Med ansvar kommer framgång, tror jag....
    Bra skrivet!

Att låsa sig fast vid straff är inte rätt väg att gå för att få harmoniska barn och unga vuxna.
  • LykkeLee
    frupoulsen skrev 2011-03-13 10:35:27 följande:
    Nu får jag väll många emot mej , men , jag tycker inte att du ska dallta med henne , visst hon mår säkert dåligt men det är ingen ursäkt att betee sej som ett svin mot andra oavsett ålder eller anledning.
    Du skriver ju att du har pratat och försökt förmedla vad du tycker om hennes beteende utan att skrika och gapa åt henne och det går inte in , eller hon vill inte lyssna.
    Angå att en ursäkt inte betyder nåt om den är framtvingad är ju sann , men att man får betee sej hur man vill utan konsekvenser är ännu värre.
    Det är ju självklart att man ska ha förståelse för någon som uppenbarligen inte mår bra , men man ska ALDRIG ha så mycket förståelse att man själv eller andra (dina mindre barn) blir lidande av det.
    Även om hon inte menar att kalla det hora , fitta och allt du skrev så gör hon det , och det är fel oavsett om hon menar det eller inte.
    Varför är vi så noga med att lära barn fel och rätt när vi ändå tvekar över om vi gör rätt när vi "straffar dom" för dom gjort ett uppenbart fel?
    Lycka till och hoppas det ordnar sej och att hon blir att må bättre lika som du och resten av er familj
    Jag tror tvärtom du får många med dig.. Jag tycker snarare det är tvärtom, att många straffar utan att tänka speciellt mycket på vad dom kommer att få ut av det. Straff kanske hjälper för stunden, men för att man komma till stånd med riktig förändring så krävs respekt och förståelse. Det krävs en ömsesidig respekt!

Självklart ska du som sagt säga ifrån när hon kallar dig fula ord, men försök också se bakom!! Vad är det som får henne att säga så??
  • Cloudy
    Knasråtta skrev 2011-03-13 09:27:44 följande:
    Tonåringar är svåra!
    Det tips jag kan ge är att sitta ner och prata. Att köra "det här är MITT hem"-attytyden gör ju inte henne särskilt delaktig.

Prata med varandra. Vad vill hon, vad vill ni? Kompromissa, kom fram till gemensamma regler som ALLA känner sig ok med.

Tonåringar är vilda och hormonerna svallar. Jag tror att det är viktigt att inte vingklippa sin tonåring. Själva känner de stt de är stora och kan bestämma själv. Med ansvar kommer framgång, tror jag....
    Vettigaste svaret i tråden!

Många andra som ger "råd" i tråden verkar dock helt ha glömt hur det själv kändes att vara tonåring och väljer istället att köra på Hitlerstilen.
  • Villimey

Hur mycket egentid har pappan och flickan haft dem senaste åren? När dem 2 är borta ifrån huset och småsyskonen? När han bara inte är där rent fysiskt utan även koncentrerar sig på att umgås med sin dotter och göra något hon tycker är kul?

• woopie
    anettejohansson skrev 2011-03-13 08:52:07 följande:
    Problemet idag med ungdomar e att ingenting någonsin får konsekvenser de e därför de ser ut som de gör o bara blir värre!! Man lär inte sina barn att dåligt beteende får konsekvenser för om de inte hjälper o va snäll måste man ju visa att man menar allvar!! Det e alldeles för många som varken har regler eller gränser o har dom de så händer ändå inget om man inte följer... Att visa någon respekt o få de tillbaka e väl jätte viktigt!! O om Ts har provat att va snäll o de inte hjälper ska hon bara låta de va då?? Eller har du nåt bättre förslag på hur man ska gå tillväga?? Va ännu mer snäll kanske o varför inte ge henne en dator till!?
    Asta72 skrev 2011-03-13 09:22:05 följande:
    Tycker att du agerar helt rätt, barn behöver gränser och fasta ramar. Att lära sig vad som är rätt och fel och hur man visar respekt men också får respekt behöver man ha med sig ut i vuxenlivet. Sen när det viktigt att tillåtas att göra fel ibland därmed inte sagt att man inte skall behöva ta konsekvenserna av sitt handlande. Stå på dej, du verkar vara en klok och bra person i denna flickas liv.
    frupoulsen skrev 2011-03-13 10:35:27 följande:
    KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
Svar på tråden inte ok!