• Anonym (fel av mig)

Kär i min terapeut!! :(

Hej alla fina människor där ute!

Jag vill ha råd och stöd i en situation som jag anser vara fruktansväårt jobbig...

Jag har blivit förälskad/kär i min terapeut. Inte på det klassiska sättet man kan läsa om utan på riktigt! Precis som man träffar på någon privat/på krogen eller så, så kan man bli upp över öronen förälskad... Svårt att förklara kanske men hoppas ni förstår!

Jag är verkligen kär, gillar att bara drunkna i dennes blick. Dennes personlighet är verkligen.fin!  Resonemangen och åsiktererna är klockrena.... Jag skulle vilja visa H'*n hur jag känner men förstår så klart att det inte går!! Förstår att oavsett OM h*n skulle känna något för mig så är det förbjudet! Men vad sa jag göra? Det är inte terapistörande på något sätt.. jag kan fortafarnde ta till mig det personen säger och respekterar personen högt så att sluta bara för en dum förälskelse är inte ok... jag behöver terapin men samtidigt är jag faktiskt uppriktigt förälskad i denna person!!! :)

Ska jag bara hålla det för mig själv och (eftersom jag kan) Konsentrera mig på just terapin?

Så svårt att inte fastna i ögonen, i blicken.... Och svårt att inte helt och ärligt bara älska denna personligheten!!!!!

Hjääälp..

Åsikter???

Vad skulle du ha gjort? Har du varit med om liknande? Är du kanske terapuet och har fått veta att din klient varit förälskad i dig, hur tog du det?? Avslutade ni terapin? Är du terapeut och blivit förälskad i den klient? Vill gärna se alla synvinklar av detta!

Tack till er som svarar!

• Svar på tråden Kär i min terapeut!! :(
  • Anonym (fel av mig)
    Anonym (kära du) skrev 2011-03-31 12:40:26 följande:
    Insett att det förmodligen inte är kär-kärlek utan inspiration, värme och hänförelse hon bidrar med. Dra nytta av det, inspireras, omsätta allt klokt som sägs i det egna livet. Behållt det för mig själv och gått vidare.
    Tack...=)
  • Marionettdocka

Jag har varit kär i min teraput. Det var störande för min utveckling eftersom jag ägnade mer tid att försöka vara honom till lags istället för att utveckla mig själv (har borderline och osjälvständig personlighetsstörning).

Jag berättade det inte för honom men för nästa terapeut så personen kunde hjälpa mig så jag inte blir för beroende och fokuserar på fel saker.

Hade jag varit du hade jag ringt terapeuten och sagt som det var.

Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • Anonym (kära du)
    Modesty Blaise skrev 2011-03-31 12:49:06 följande:
    Ingen annan i tråden har ombetts redovisa sin kompetens (eller eventuella kompetens). 

TS: hoppas att du får de svar och den dialog du hoppats på i tråden.  
    Ingen annan har heller uppmanat ts att eventuellt förstöra för sig själv inför folk heller.
  • Anonym (fel av mig)
    Anonym (jag också...) skrev 2011-03-31 12:44:05 följande:

Vet du... Jag har varit/är i precis samma situation som dig... Har gått länge i terapi (dock inte gruppterapi) och redan innan jag fick henne som terapeut så uppstod det pirrningar i kroppen bara att vara nära henne... Hon är kanske drygt 10 år äldre än mig också och vi är av samma kön.... Trodde jag var ensam om detta...

Jag som aldrig varit kär i någon kvinna utan haft ett stadigt förhållande med min nuvarande man i ganska många år. Har aldrig ens "tittat efter kvinnor på det sättet"... Jag blev helt skakad av denna upplevelse!!

Så blev hon min terapeut och känslorna blev starkare o starkare. Jag läste o läste om detta att det inte var ovanligt att man blev "Förälskad" i sn psykolog/läkare, men detta kändes ändå annorlunda.

I perioder har jag tänkt så mycket på henne mellan sessionerna att det var jobbigt faktiskt. Jag ville att hon skulle känna lika dant men förstod ju att hon inte gjorde det och att hon absolut inte fick göra det... Samtidigt skrämde det mig om hon nu skulle känna något...

Jag har valt att inget säga... Tror ändå att hon tolkat en del från min sida men hanterat det väldigt proffsigt. Hon har hjälpt mig enormt här i  livet och jag inser att det aldrig blir något mellan oss... Känslorna finns kvar men jag bevarar det som en mjuk hemlighet i mitt hjärta och kommer göra så föralltid. Jag älskar min make och våra barn...

Men jag vågar påstå att det inte påverkat just terapin, däremot har jag haft fullt förtroende för henne hela vägen och i perioder har det varit ett helvete, jag har gråtit och lääängtat efter henne, men förnuftet har segrat ändå, hon är en mycket duktig terapeuft...

Så du är inte ensam och det är inte säkert att mitt sätt att göra är rätt för dig... Men jag hoppas det blir till det bästa, lycka till!!!!

WOW! Hehe jag trodde med ett tag att jag var den ende i världen men där ser man!

Skulle vara intressant att hör om det fanns någon terapeut som varit i omvänd situation?? Hur löstes detta?
  • Anonym (jag också...)

När jag läser vidare så vill jag nog tillägga att det säkerligen kan ha betydelse varför man går i terapi... Jag har varit med om traumatiska händelser under barndomen och fick en djup depression. Inga andra diagnoser. Kanske sådant också spelar in...? Bara spekulerar....

• Marionettdocka

Tillägg: Jag går också i terapeutledd undervisning i grupp och aldrig i livet att jag skulle ta upp det där. Där ska man ta upp sådant som känns lagom för en själv att lämna ut.

• Anonym (fel av mig)
    Marionettdocka skrev 2011-03-31 12:50:35 följande:
    Jag har varit kär i min teraput. Det var störande för min utveckling eftersom jag ägnade mer tid att försöka vara honom till lags istället för att utveckla mig själv (har borderline och osjälvständig personlighetsstörning).

Jag berättade det inte för honom men för nästa terapeut så personen kunde hjälpa mig så jag inte blir för beroende och fokuserar på fel saker.

Hade jag varit du hade jag ringt terapeuten och sagt som det var.
    Nu har jag inte det du har.. och går inte heller i en -klient-terapeut tarapi

Men vist har det slagit mig att haffa bara henne och tala om hur jag känner men samitdigt hade man vågat det haha=??? Och mitt stör ju inte terapin heller!
  • Anonym (jag också...)
    Anonym (fel av mig) skrev 2011-03-31 12:52:38 följande:
    WOW! Hehe jag trodde med ett tag att jag var den ende i världen men där ser man!

Skulle vara intressant att hör om det fanns någon terapeut som varit i omvänd situation?? Hur löstes detta?
    Ja det skulle jag absoluuut också vilja veta!!! För inte kan det väl vara så att det ALDRIG har hänt...? Hur jäkla proffesionellt det än är när man arbetar så är det ändå möten mellan männsikor o människor blir förälsade Men har fortfarande inte hört/läst något från "omvända hållet".....
  • Anonym (fel av mig)
    Marionettdocka skrev 2011-03-31 12:53:37 följande:
    Tillägg: Jag går också i terapeutledd undervisning i grupp och aldrig i livet att jag skulle ta upp det där. Där ska man ta upp sådant som känns lagom för en själv att lämna ut.
    Ja men precis!! =)
  • Marionettdocka
    Modesty Blaise skrev 2011-03-31 11:53:24 följande:
    Du gör förstås som du vill och nu har du ju redan tagit upp det här. Jag är dock övertygad om att du skulle få en mycket större personlig vinst och förståelse för vad dina känslor står för om du placerar dem där de hör hemma, vilket jag tycker är i terapisituationen. Under en terapiprocess är det inte sällan så att klienten försöker "fly" från processen genom att förlägga den i något annat sammanhang där klienten är den som orkestrerar och dirigerar och gör sitt bästa för att få andra att tycka kring något specifikt problem. 

Dina innersta känslor är bland annat det här som du ger uttryck för här. Det bör du adresser i gruppen och syna ihop med terapeuterna.  
    Många terapier i grupp ser inte alls ut som hämtade ur scener från Gökboet. :) Man vände inte in och ut på sitt innersta för en hel grupp människor. Har TS en annan enskild terapeut kan TS kanske ta upp det med denna om det inte känns bra att ta upp det med den h*n är förälskad i.
Svar på tråden Kär i min terapeut!! :(