• Anonym (fel av mig)

Kär i min terapeut!! :(

Hej alla fina människor där ute!

Jag vill ha råd och stöd i en situation som jag anser vara fruktansväårt jobbig...

Jag har blivit förälskad/kär i min terapeut. Inte på det klassiska sättet man kan läsa om utan på riktigt! Precis som man träffar på någon privat/på krogen eller så, så kan man bli upp över öronen förälskad... Svårt att förklara kanske men hoppas ni förstår!

Jag är verkligen kär, gillar att bara drunkna i dennes blick. Dennes personlighet är verkligen.fin!  Resonemangen och åsiktererna är klockrena.... Jag skulle vilja visa H'*n hur jag känner men förstår så klart att det inte går!! Förstår att oavsett OM h*n skulle känna något för mig så är det förbjudet! Men vad sa jag göra? Det är inte terapistörande på något sätt.. jag kan fortafarnde ta till mig det personen säger och respekterar personen högt så att sluta bara för en dum förälskelse är inte ok... jag behöver terapin men samtidigt är jag faktiskt uppriktigt förälskad i denna person!!! :)

Ska jag bara hålla det för mig själv och (eftersom jag kan) Konsentrera mig på just terapin?

Så svårt att inte fastna i ögonen, i blicken.... Och svårt att inte helt och ärligt bara älska denna personligheten!!!!!

Hjääälp..

Åsikter???

Vad skulle du ha gjort? Har du varit med om liknande? Är du kanske terapuet och har fått veta att din klient varit förälskad i dig, hur tog du det?? Avslutade ni terapin? Är du terapeut och blivit förälskad i den klient? Vill gärna se alla synvinklar av detta!

Tack till er som svarar!

• Svar på tråden Kär i min terapeut!! :(
  • Anonym (fel av mig)
    Anonym (psykolog II) skrev 2011-04-03 18:44:41 följande:
    Hej TS,

Jag har läst hela tråden och tycker inte att du är knäpp eller att det är något märkligt det du beskriver. Jag är psykolog och det har hänt mig mer än en gång (men inte många) att en klient uttryckt intresse av den typen du beskriver. Dock aldrig så att det orsakat stora problem mellan oss eller jag har behövt att avvisa någon på ett obekvämt sätt.

Jag tror dig när du säger att du blivit förälskad i den här personen före terapisituationen (som ju inte låter som någon typisk terapi, i alla fall inte någon psykodynamisk sådan om jag får gissa - alltså vore en deklaration av dina känslor inför gruppen minst sagt malplacerat och jag förstår att du fnissar över förslaget) och att du mycket väl kan ha känslor som inte är en klassisk "överföring" som man brukar kalla känslor av det här slaget mellan klient och terapeut. Sen det här som du verkar extra nyfiken på, om en terapeut hypotetiskt skulle kunna känna något extra för en klient. Ja visst kan en terapeut hamna i den situationen. Vi är alla människor och det vore otänkbart att en terapeut skulle kunna stänga av sina känslor helt så fort man befinner sig i en terapisituation. Dock känner inte jag till någon terapeut som verkligen agerat på sina känslor i förhållande till sin klient. Jag antar att detta säkert hänt någon gång i historien men min bild av det hela är att det är ovanligt. Terapeuten har nämligen så oerhört mycket mer att förlora på den sortens relation än klienten. Exempelvis skulle ett sånt förfarande vara likställigt med tjänstefel om det uppdagades, och det även om relationen inleds efter det att terapirelationen är avslutad! På det resonemanget kan självfallet följa att det visst förekommer men att man då är högst diskret och att det därför inte kommer till kännedom för omkringvarande.

Jag kan absolut känna olika för olika klienter, men det jag känner för en person i jobbet påverkar förhoppningsvis inte min förmåga att hjälpa klienten. Det är i alla fall min absoluta ambition att inte låta mig påverkas på det sättet och jag tror inte det hänt heller. Jag har inte blivit kär i någon klient och tror att det finns någon slags barriär där som gör att det är rätt så osannolikt att det ska hända. Säker kan man inte vara och för enkelhets skull hoppas jag att det inte kommer att hända heller.  Skulle det mot förmodan göra det skulle jag inte vara öppen mot klienten med detta utan göra vad jag kan för att avsluta terapirelationen då jag antar att det vore troligt att jag skulle göra ett sämre jobb än annars, om jag fortsatte ha denna person som klient.

Det här ser förstås väldigt PC ut, det här resonemanget, men faktum är att jag är väldigt fäst vid min legitimation...det är min trygghet och min yrkesidentitet och jag är rätt så säker på att "olämpliga" känslor skulle skaka mig i grunden så min strategi vore att hålla mig undan relationer med klienter som är det minsta personligt eller privat färgade.

Du verkar mest vara ute efter att reflektera över dina känslor, och även klar över vad du vill och inte vill. Jag hoppas det inte blir jobbigare än nu och att du på sätt och vis kan njuta av att känna som du gör, och gå vidare när tiden är rätt för det.

Allt gott! 
    Tack för ett rakt och bra svar!

Måste fråga dig som proffs... tycker du att jag borde avbryta terapin (som inte är någon klassisk psykodynamisk ) eller kan jag med gott samvete hålla mina känslor för mig själv och fortsätta som vanligt i gruppen?

Det jag ville med denna tråd var att få ventilera, och höra andras åsikter om det hela.. men när alla dömmer ut en (att detta är klassiskt mellan terapeut och klient osv ) känner man sig inte så "bra"

Jag vet ju själv var, när och hur detta har gått till (därför förklarar jag det också och vissa tolkar kanske detta som ett försvar från min sida, vilket det inte är!

Hade jag kunnat välja en annan grupp hade jag gjort detta, Hade jag vetat att HON skulle vara en av dem som håller i gruppen hade jag nog övervägt att inte börja... Men nu var det hon, nu hade jag redan känslorna för henne! Hade känts mer konstigt att avbryta detta efter första gången eftersom jag ändå inte vill "något" med henne om ni fårstår vad jag menar...
  • Anonym (fel av mig)
    Anonym skrev 2011-04-03 18:22:26 följande:
    Det är jättevanligt att patienter blir kära i sina läkare/terapeuter/handledare.
    Din terapeut har pluggat jättelänge och kämpat för att göra en karriär. Tror du verkligen att han/hon skulle offra sitt goda rykte som terapeut (som personen kämpat för i så många år) bara för att få ligga? Det lär väl personen inte ha några problem att få till det annars ändå?
    Jo jag vet att det är vanligt.. och t o m Jättevanligt!! Min terapeut har inte alls pluggat jätte länge om vi nu ska vara petiga är hon en helt vanlig ssk (precis som jag!) som har gått några veckors utbildning..(hon har ett vanligt jobb och jobbar med detta 2 dagar i vekcan.... Jag vill absolut inte att hon skulle offra någonting för någon!! Jag VILL INTE ha något med henne.. men känslor kan det komma ändå! Ligga? snälla... jag är inte ute efter att ligga.. och absolut inte med henne!! Det om nåt skulle absolut kännas fel.. Då jag vet att vi båda lever med förhållanden!! Men som sagt känslor är känslor och ibland kan man inte rå för hur man känner för vissa människor...

Detta är ett vanligt förekommande problem.. men dock får jag väl säga igen att jag hade dessa känslor för henne lååångt innan denna terapi började.... Hade jag vetat at hon skulle vara med och hålla i denna hade jag övervägt att inte börja den alls :( det finns inga andra sånna här grupper så jag kan inte byta heller!
  • Anonym (fel av mig)
    Anonym (Tips) skrev 2011-04-03 21:24:45 följande:
    Mycket intressant svar, psykolog II! Då jag själv har patientkontakt i mitt yrke vill jag gärna ställa en fråga:

Har du några bra "knep" för att undvika att de känslor som klienten väcker i dig påverkar behandlingen på ett negativt sätt? Och kan du använda dessa känslor på ett konstruktivt sätt?

Roligt om du vill svara eftersom du verkar klok! (Och ursäkta TS om det blev lite off topic)
    Det är lugnt!! =)
  • Anonym (fel av mig)
    Anonym skrev 2011-04-03 21:51:39 följande:
    Jag förstår inte den här tråden. TS ber uttryckligen om hjälp, får en massa svar, gillar inte svaren och bara fortsätter älta?

TS, du borde inte ha anmält dig till terapi där du redan innan var förälskad i terapeuten. Där har du svaret. Nu bör du avsluta terapin och söka ny terapi på annat håll. 
    Jag bad om hjälp med andras synpunkter eller erfarenheter... Något fel i det?

Nä hade jag bara vetat att hon höll i denna terapi hade jag nog valt att inte medverka... dock var det ju inte jag själv som anmälde mig till detta då det var en läkare och jag viste faktiskt inte att hon skulle vara där!! Att sluta där bara för att hon var där ansåg jag faktsikt vara en smula drastiskt då det inte finns någon möjlighet att gå i nån anann grupp... det är inte bara att söka nån annanstans... det är minst 1-2 års väntetid det har jag redan kollat upp då jag såg att det var hon.... Hade den möjlighetet funnits, tror du då inte att jag hade försökt byta?

Döm inte andra innan du vet...

Men tack för dina synpunkter!!
  • Anonym (jag också...)
    Anonym (fel av mig) skrev 2011-04-11 10:23:58 följande:
    Jo jag vet att det är vanligt.. och t o m Jättevanligt!! Min terapeut har inte alls pluggat jätte länge om vi nu ska vara petiga är hon en helt vanlig ssk (precis som jag!) som har gått några veckors utbildning..(hon har ett vanligt jobb och jobbar med detta 2 dagar i vekcan.... Jag vill absolut inte att hon skulle offra någonting för någon!! Jag VILL INTE ha något med henne.. men känslor kan det komma ändå! Ligga? snälla... jag är inte ute efter att ligga.. och absolut inte med henne!! Det om nåt skulle absolut kännas fel.. Då jag vet att vi båda lever med förhållanden!! Men som sagt känslor är känslor och ibland kan man inte rå för hur man känner för vissa människor...

Detta är ett vanligt förekommande problem.. men dock får jag väl säga igen att jag hade dessa känslor för henne lååångt innan denna terapi började.... Hade jag vetat at hon skulle vara med och hålla i denna hade jag övervägt att inte börja den alls :( det finns inga andra sånna här grupper så jag kan inte byta heller!
    Våra situationer liknar faktiskt varandra väldigt mycket Är också ssk Dock så gå jag i psykodynamisk terapi där jag tror det är ännu vanligare att man blir "förälskad" i sin psykolog (min terapeuft är psykolog med påbyggnadsutbilding. MEN trots det så fanns känslor och darriga ben där innan jag blev hennes patient... Vi träffades inom vården, ´nästan som kollegor första gångerna....

Glad att ett par psykologer har gett bra svar här i alla fall Önskar dig TS all lycka till med dina känslor och hoppas de leder till något bra i slutänden hur det nu än blir.....
  • Anonym (Hera)

Jag blev kär i min psykolog och det var besvarat på något sätt tror jag. Tyvärr var psykologen tvungen att flytta rätt långt bort och jag trodde vår kontakt upphört. Men efter några veckor hörde psykologen av sig privat (!!) frågade hur jag mådde, och sa att det skulle vara trevligt att träffas och frågade om jag ville komma och hälsa på (!!). Det gjorde jag så klart, fast det var runt 30 mil att åka och det hela kändes lite mysko då psykologen hade en särborelation då psykologen bara sulle bo borta under ett år.

Nåja, den redan skulle jag inte ha gjort. Det blev otroligt fel. Vi hann inte mer än käka middag så hånglade vi och efter det var vår "relation" förstörd för alltid, för fråga mig inte varför, men psykologen slet sig loss efter hånglet, flämtade "jag är ingen robot" och blev sedan blev sur på mig för det inträffade. Resterande helg blev absurd. Jag skulle bo hos psykologen (!) och ägnade helgen åt diverse förförelsetrix som misslyckades och det blev allt mer spänt mellan oss. Sedan åkte jag tack och lov hem, ringde psykologen för att reda ut alla jobbiga känslor pga. hånglet, men det var omöjligt, för psykologen skyllde allt på mig. Jag var världens största skit med en massa omöjliga problem och tro nu inte att jag försökte våldta personen, det var helt ömsesidigt hångel, men jag fick bara höra hur stora problem jag hade och hur dumt det var att hångla (hallå, det var ömsesidigt!) och det slutade med att psykologen kastade på luren och sedan dess har jag inte hört av personen i fråga.

Det enda det hela ledde till var att jag tappade all respekt för psykologer (jag vet att man inte ska dra alla över en kam).

Vet inte om du blir klokare av mitt inlägg, men detta är i alla fall min kär-i-min-psylolog-erfarenhet. Inte så romantisk alltså

• Anonym (jag också...)
    Anonym (Hera) skrev 2011-04-15 23:16:19 följande:
    Jag blev kär i min psykolog och det var besvarat på något sätt tror jag. Tyvärr var psykologen tvungen att flytta rätt långt bort och jag trodde vår kontakt upphört. Men efter några veckor hörde psykologen av sig privat (!!) frågade hur jag mådde, och sa att det skulle vara trevligt att träffas och frågade om jag ville komma och hälsa på (!!). Det gjorde jag så klart, fast det var runt 30 mil att åka och det hela kändes lite mysko då psykologen hade en särborelation då psykologen bara sulle bo borta under ett år.

Nåja, den redan skulle jag inte ha gjort. Det blev otroligt fel. Vi hann inte mer än käka middag så hånglade vi och efter det var vår "relation" förstörd för alltid, för fråga mig inte varför, men psykologen slet sig loss efter hånglet, flämtade "jag är ingen robot" och blev sedan blev sur på mig för det inträffade. Resterande helg blev absurd. Jag skulle bo hos psykologen (!) och ägnade helgen åt diverse förförelsetrix som misslyckades och det blev allt mer spänt mellan oss. Sedan åkte jag tack och lov hem, ringde psykologen för att reda ut alla jobbiga känslor pga. hånglet, men det var omöjligt, för psykologen skyllde allt på mig. Jag var världens största skit med en massa omöjliga problem och tro nu inte att jag försökte våldta personen, det var helt ömsesidigt hångel, men jag fick bara höra hur stora problem jag hade och hur dumt det var att hångla (hallå, det var ömsesidigt!) och det slutade med att psykologen kastade på luren och sedan dess har jag inte hört av personen i fråga.

Det enda det hela ledde till var att jag tappade all respekt för psykologer (jag vet att man inte ska dra alla över en kam).

Vet inte om du blir klokare av mitt inlägg, men detta är i alla fall min kär-i-min-psylolog-erfarenhet. Inte så romantisk alltså
    Så liknande HAR alltså hänt Trist at det slutade så tråkigt som det gjorde förstås... Men tack för att du delar med dig av din erfarenhet/upplevelse!!!
  • Indianica
    Anonym (fel av mig) skrev 2011-03-31 13:43:11 följande:
    Jo.. då ska jag försöka förklara detta en gång till....

Vad jag ville med tråden var att hör om det fanns andra i eller som varir i samma situation?! Eller omvänt o s v

Sen har jag redan förklarat att jag blev kär/förälskad i henne redan lååångt innan hon ens var min terapeut! I Det läget då jag upptäckte mina känslor för henne fanns ingen auktoritets ställning mellan oss

Vi har inte ett typiskt klient-terapeut förhållande... Vi ses utöver detta... Det jag deltar i kan kallas gruppterapi och innebär att jag inte har något val (det finns ingen annan grupp) än att hon ska vara min terapeut

Det ÄR alltså inte så att jag blivit kär i henne NU utan har varit det länge och då jag blev detta var hon INTE min terapeut så därför förstår jag inte heller att alla ska tjata om att detta är det klassiska mellan och att det är så vi människor fungerar när vi går i terapi.. jag skulle nog aldrig kunna bli förälskad i någon P G A att jag går i en terapi...

Jag träffade denna människa i helt anra sammanhang och blev kär... (precis som vem som helst kan "råka" göra )och har då fortfarande känslor för henne!

Ska också förtydliga att jag INTE tror att hon skulle ha känslor för mig, vill inte heller att hon ska ha det utan bara helt enkelt bara ventilera vad och hur jag känner och höra nadras åsikter/erferenheter mm

Problemet ligger ju hos mig.. hur vida jag ska förhålla mig till detta... ska jag säga det till henne och avsluta terapin? Jag tror inte det är nödvändigt då detta inte kommer ivägen för min terapi då jag raspekterar henne som min terapeut... Och nej jag VILL INTE ha ett förhållande med henne =)
    Det är väl aldrig bra att gå i terapi hos någon man känner sedan innan?
  • Anonym (jag också...)
    Indianica skrev 2011-04-15 23:22:08 följande:
    Den frågan har jag också ställt mig flera gånger ärligt talat... Jag träffade ju min psykolog i arbetet första gångerna som "ytliga" kollegor. Vi hade inte så mycket med varandra att göra men hade ju gemensamma patienter... Hon mindes inte mig men jag mindes henne... mycket väl.... Nåväl hon har hjälpt mig extremt mycket här i livet och jag är glad över att det blev just hon. Hon har och är väldigt proffsig.
  • Anonym (fel av mig)
    Indianica skrev 2011-04-15 23:22:08 följande:
    Nä det är det inte... Jag viste ju inte innan att hon skulle hålla i denna...  Jag kände vemod, ville avsluta men samtidigt vet jag tat hon är en fantastik terapeut/behandlare och inser väl att jag behöver det! Men som sagt hade jag kunnat hade jag säklart bytat ;)
  • CalleoHobbe

Förnuftiga argument om moral o etik är svåra att gå med på när man tänker på kärlek  Jag kan kanske fundera o tänka att det absolut finns något förnuftigt i de här reglerna, men samtidigt finns det något inom mig som liksom inte vill acceptera det och som säger att man ska kunna få göra vad som helst för kärleken!

• Anonym (fel av mig)
    CalleoHobbe skrev 2011-05-13 12:49:27 följande:
    Förnuftiga argument om moral o etik är svåra att gå med på när man tänker på kärlek  Jag kan kanske fundera o tänka att det absolut finns något förnuftigt i de här reglerna, men samtidigt finns det något inom mig som liksom inte vill acceptera det och som säger att man ska kunna få göra vad som helst för kärleken!
    En del av mig håller såklart med dig om detta... Men en annan vill gärna vara en "moraltant" som säger att detta är fel... Jag vet ju att det är såå jävla fel av mig men jag kan ju inte rå för mina känslor!! eller..?
  • Anonym (En till... :-))

Jag som trodde jag var ensam om det här, så är ni två stycken bara här! 

Vet inte vad jag ska göra. Är i en liknande situation. Har haft ett par samtal med en terapeut, och märkte ganska snart att jag fick känslor för henne (fast jag brukar bli kär i män, men vid ett par tillfällen har jag känt liknande för andra kvinnor som liknar henne till sättet).

Vet inte hur jag ska tolka det jag känner. Är förvirrad över hur jag kan känna så här. Har läst om överföring, men jag vet inte om det bara är det, känslorna är så enormt starka, och det är nästan outhärdligt att inte träffa henne nu för att det är sommar och för att vi i princip nog har avslutat kontakten. Och i motsats till er så är jag rädd att jag faktiskt vill att nåt ska hända, en del av mig vill det helt klart. Jag är typ störtkär. Men hon är gift och har familj, är lite äldre än mig, vet inte om det är så pass mycket som 10 år, men kanske, och är väl knappast intresserad av mig. Och så är hon ju kvinna. Det är inte det att hon ser bra ut, det är hennes personlighet jag dras till. 

Det känns som att jag kan lita på henne så totalt. Har aldrig kunnat lita på nån man på det sättet. Är rädd för närhet. Har aldrig vågat ha ett förhållande med en man. Men är inte rädd för henne. Bara rädd att hon ska se vad jag känner och avvisa mig. Längtade i flera månader efter en kram, hon tog bara i hand, formellt. Utom sista gången. Efter det har jag längtat ännu mer...    

Hon är superbra som terapeut, har aldrig mött nån som är bättre, som ser saker klarare, det är till verklig hjälp, och jag skulle vilja fortsätta ha henne som terapeut, men fattar ju utifrån det ni skriver att det nog inte vore så bra. Och hon vill skicka mig till nån annan som har mer tid, för hon kommer att vara väldigt upptagen nu. Jag vet inte hur jag ska klara av att inte se henne mer. Tänker på henne jätteofta. Varje dag. Det är väldigt plågsamt. Och jag vet inte vad jag ska göra för att bli av med känslorna eller om det ens går. 

Har gått hos en manlig terapeut också, gammal gubbe snarast. men i början fick jag känslor för honom också, men sen vändes det plötsligt så att jag inte stod ut med honom och blev jättearg på honom varje gång vi sågs. Det hjälper inte alls att gå till honom, mår bara sämre av det. Där ser jag att det handlar om överföring. Men med henne...? Jag mår jättebra när vi har setts, får liksom en kick av det, som håller i sig...

Förvirrad... Är jag egentligen inte intresserad av män som jag alltid har trott? Hur vet man det? Eller vad är det här?  

Nån som har nåt svar...? 

• kimgordon

Vet jag hur detta är? Jadå! Och jag känner jag blir så förbannad !! Jag blir förbannad över andra professionellas svar till dig. Vaddå- skulle det vara terapeuten som förlorar på det pga sin leg? Vad är det för svar? Det är ju förödande för patienten! Inleder terapeuten en relation med patienten har terapeuten inte bara förstört allt förtroende som byggts upp dom emellan , patienten faller också samman på alla nivåer . Emotionellt. Psykiskt. Allt. Det är inte för Intet det är olagligt och leget rycker. Det är att gå utanför terapiramen och det i sin tur är inte bara oprofessionellt . Det är respektlöst till patienten. Det är att svika patienten. Det går att jämföra med incest. Eftersom att terapeuten har en roll av den vettiga (skulle det väl vara!?) föräldern . Och än hur mycket överföring/ förälskelse patienten känner för terapeuten är Det terapeutens förbannade ansvar att se till att ramen hålls. Ramen inkluderar mycket , allt från betalning till tiden inom sessionen . Osv . Men om vi skiter i allt det, vill jag säga att jag känner mig förbannad över terapeuter som säger: "vi är ju bara människor vi också. Självklart kan en terapeut få känslor för en patient . Mig har det Dock aldrig hänt..."

Jag undrar vad tror terapeuten att den är för någonting egentligen? Någon som är perfekt ? Har svaren på alla frågor? Oumbärlig ? Ja, jag har starka känslor för min terapeut . Han har bekymrat sig över min uteblivna ilska. Men det behöver han inte längre!

Alla mina år! Det känns bortkastat! Alla känslor ! Och nu ska vi avsluta! Och ja ! Jag blev till slut beroende. Det känns för jävligt ! Jag känner mig rasande! Och vill bara säga Dra åt helvete !!!!

Svar på tråden Kär i min terapeut!! :(