Anonym (Psykologen) skrev 2011-03-31 13:31:51 följande:
Men om det inte stör eller är ett problem, vad vill du då med denna tråden? Det verkade först som ett problem, men nu när människor ifrågasätter, så bedyrar du att din terapi inte blir påverkad. Vad är då problemet?
Du är gift och älskar din man, varför skulle du då vädra din förälskelse för din terapeut?
ALLA tror att de inte klaffar in "som den vanliga romansen" kring sin terapeut/läkare/psykolog, alla tror att deras kärlek är något utöver. Det är de personerna som saknar insikten i att det mycket väl handlar om att terapeuten (eller vad det nu må vara) möter de behov man har just då, det stöd man behöver och så vidare.
Visst kan man uppleva en förälskelse, men den är inte mer eller mindre speciell än alla andra som gått igenom samma sak.
Terapeuter eller psykologer (vi) är väl medvetna om denna mänskliga process, att klienter blir (tror sig bli) förälskade och är då oxå mer proffesionella än att de själva skulle inbilla sig att denne känner liknande tillbaka. De har en roll att hjälpa, man tänker inte ens på att man skulle kunna bli förälskad i sin egen klient.
Ungefär lika banalt som om man skulle bli kär i sin patient nere på gynavdelningen.
Man finns där, i sitt jobb, för att hjälpa en person i någon form av kris eller liknande, man letar inte efter egenskaper som gör att man eventuellt skulle fastna för denne rent emetionellt, romantiskt..
Det skulle vara rent inkompetent och det skulle göra en rent olämplig i denna rollen vi har! Rent förkastligt!
Mycket av det du skriver har jag insett under årens gång

Och jag är väl medveten om att ni som psykologer/terapeufter finns där för att hjälpa och inte leta egenskaper hos klienten/patienten som gör att ni blir förälskade.
Jag vet att man som patient lätt "får dessa känslor" just för att någon lyssnar, ser en, tar en på alvar och engagerar sig för just "mig" under själva sessionen... Faktum är ju att som pat vet man in stort sett inget om sin terapeuft/psykolog rent privat...
Visst man kan stöta på varandra ute på stan eller så och "råka" se om denne har en partner/barn mm mm. Men annars pratas det ju inget om psykologen...
Under min tid i terapi undrade jag massor om min psykolog rent privat, men jag vet att det inte var henne samtalen skulle handla om och ställde aldrig några frågor... Vet att hon ändå hade varit så proffsig och vänt på det och jag hade antagligen inte fått något svar ändå

Så rent krasst kan man ju undra om man är kär i psykologen eller personen bakom "yrkesrollen"...
Har förstått att det ingår i processen för många att få känslor av olika slag.... Psykologen är väl medveten om detta och kan hantera det bra.
Men märkligt är ändå att jag träffade denna person i en helt annan situation första gången... Visste inte från början att hon ens var psykolog... Jag jobbar på ett sjukhus (ssk) och hon var där ett par gånger, vi bytte några ord och mina ben darrade...
En tid senare skulle jag då få terapi, och in kommer denna människa... Hon mindes inte mig men jag mindes henne.... Detta har vi dock pratat om senare, inte om mina darrande ben förstås

Men som sagt hon har ändå läst av mig det är jag säker på och hanterat detta mycket bra. Idag finns hon där men ändå inte
Så vad tror du som psykolog...? Blev jag kär på riktigt eller på det normala "pat/psykologsättet"