• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Jäjd
    emoni23 skrev 2011-04-02 20:08:19 följande:
    Jag måste inflika med en sak, jag själv som 100 % Svensk levde med en muslim i något år förut och då blev det inte att vi åt fläsk efter det har jag själv svårt att äta det (jag har egentligen aldrig gillat det alls), nu mår jag illa av lukten, smaken, allt,  och JA man märker skillnaden och dom kommer må riktigt dåligt....
    För att du efter ett års uppehåll från griskött sedan tyckte det smakade skit anser du att folk som aldrig smakat detta kött skulle må riktigt dåligt om de rent hypotetiskt skulle bli ilurade en bit?
    anledningen är att dom tycker att gris är smutsigt djur som äter sin egen avföring och har ett matsmältningsystem på 4 timmar och ja det är mer gifter i griskött än nötkött, that´s it.... men vi är bra på att tillaga det så det inte blir farligt så att säga.
    Tycker nästan du borde sluta med den här typen av inlägg.
  • Mellanmjölkens land

Äter man inte en typ av kött så känner man definitivt skillnaden på smak. Brukar man äta båda typerna så reagerar man inte lika mycket.

Jag åt inte nötkött på ganska många år och när jag började igen kände jag av smakskillnaden mot fläskkött rejält. Det gällde även om det var blandfärs istället för nötfärs i en annars välkryddad köttfärssås. Nu efter ett antal år så märker jag inte skillnaden på samma sätt.

• emoni23
    Jäjd skrev 2011-04-02 20:13:11 följande:
    För att du efter ett års uppehåll från griskött sedan tyckte det smakade skit anser du att folk som aldrig smakat detta kött skulle må riktigt dåligt om de rent hypotetiskt skulle bli ilurade en bit?
    anledningen är att dom tycker att gris är smutsigt djur som äter sin egen avföring och har ett matsmältningsystem på 4 timmar och ja det är mer gifter i griskött än nötkött, that´s it.... men vi är bra på att tillaga det så det inte blir farligt så att säga.
    Det är ju sant! Kolla upp det själv då!
    Och det är så många muslimer tänker....
    jag skulle inte vilja äta något som äter sin egen bajs....

du verkar alltid kommentera mina inlägg speciellt om islam....... roligt en stalker.... 
  • emoni23
    Jäjd skrev 2011-04-02 20:13:11 följande:
    Dessutom menade jag inte att det smakade skit efter ett år, innan åt jag det ibland, inte för jag gillade det utan för det serverades skulle aldrig köpa det själv eller så, men nu äter jag det aldrig för det blir en äcklig eftersmak i munnen på det och magen blir konstig efteråt (PÅ MIG kanske inte på alla)

Jag märker direkt om något är fläskkött..... det kommer de också att göra. 
  • Jäjd
    emoni23 skrev 2011-04-02 20:27:43 följande:
    Det är ju sant! Kolla upp det själv då!
    Och det är så många muslimer tänker....
    jag skulle inte vilja äta något som äter sin egen bajs....

du verkar alltid kommentera mina inlägg speciellt om islam....... roligt en stalker.... 
    Vad är sant? Jag har studerat islam i över 4 år, umgås dagligen med muslimer men har aldrig tagit del av någon liknande tolkning. Tycker därmed att du borde vara lite mer återhållsam när du smetar ut information om islam.

Ja själva definitionen av en stalker är ju att kommentera två inlägg på FL.se.
  • Jäjd
    emoni23 skrev 2011-04-02 20:29:14 följande:
    Dessutom menade jag inte att det smakade skit efter ett år, innan åt jag det ibland, inte för jag gillade det utan för det serverades skulle aldrig köpa det själv eller så, men nu äter jag det aldrig för det blir en äcklig eftersmak i munnen på det och magen blir konstig efteråt (PÅ MIG kanske inte på alla)

Jag märker direkt om något är fläskkött..... det kommer de också att göra. 
    Där ser man.

Ja vore dessa människor verkliga skulle de säkert märka att de inte tuggar på nöt eller lamm tex. Det är dock inte lika självklart att de skulle tycka det "smakar skit".
  • Ess

Bjuder man hem någon som är muslim eller kanske vegeterian, då får man bjuda på något som dom kan äta. Det är helt fel att stå och ljuga någon rakt upp i ansiktet.

• emoni23

Vem bryr sig om de tycker att de smakar bra de äter inte griskött och har klargjort det och det är oförskämt att bjuda på det så enkelt är det....

Jag menar inte att alla muslimer har samma åsikt som mig när det gäller griskött men det är ett sätt att se på det.....av kanske 1000....

ang att någon skrev att det måste vara en imam som ska slakta ligger ingen sanning i heller... det är flera saker i en halal slakt som är viktigt

* djuret måste vara ensam i rummet, man får inte döda djur brevid varandra.
    * djuret får inte vara hungrig eller törstig när man slaktar det.
    * djuret får inte se kniven innan man slaktar det
    * det måste vara mot mecka och man ska säga några böneord.

det gäller bara kött, och det är inte alls alla muslimer som bara äter halal kött, dom flesta äter allt utom gris, eftersom han inte tog upp halal kött är det nog inte något ni behöver tänka på.

• Jäjd
    emoni23 skrev 2011-04-02 20:37:42 följande:
    Vem bryr sig om de tycker att de smakar bra de äter inte griskött och har klargjort det och det är oförskämt att bjuda på det så enkelt är det....

Jag menar inte att alla muslimer har samma åsikt som mig när det gäller griskött men det är ett sätt att se på det.....av kanske 1000....

ang att någon skrev att det måste vara en imam som ska slakta ligger ingen sanning i heller... det är flera saker i en halal slakt som är viktigt

* djuret måste vara ensam i rummet, man får inte döda djur brevid varandra.
    * djuret får inte vara hungrig eller törstig när man slaktar det.
    * djuret får inte se kniven innan man slaktar det
    * det måste vara mot mecka och man ska säga några böneord.

det gäller bara kött, och det är inte alls alla muslimer som bara äter halal kött, dom flesta äter allt utom gris, eftersom han inte tog upp halal kött är det nog inte något ni behöver tänka på.

Att en imam måste slakta är inte viktigt alls, eftersom det är ett påstående som inte har någon grund i religionen.
    Djuret behöver inte vara ensamt i något rum då det inte krävs något särskilt rum för en slakt.
    Vissa åsikter menar att slakten ska ske i quibbla riktningen och att bön ska ske i samband, men det är som med allt annat en tolkningsfråga och även en fråga om prioriteringar.

De flesta muslimer äter allt utom gris?
  • sissi76

Hoppas att TS blir bjuden till middag av kineser o får katter eller hundar i tallriken...
    skulle vilja se hur han reagerar.

Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?