• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Lenora

Även om vi inte tar ställning i den religiösa frågan så är det oerhört dåligt av värdarna. Om jag har gäster som verkligen blir äcklade av skaldjur, inte sjutton serverar jag hummer hur gott och normalt jag själv än tycker att det är. Att ens komma på tanken att försöka lura i dina gäster att det är något annat är verkligen smaklöst.

• Mad as snow
    EFI skrev 2011-04-02 18:58:29 följande:
    Bland vänner, bekanta och folk man möter i olika sammanhang. För tjugo år sedan upplever jag att mer eller mindre alla svenskar åt griskött utan omsvep. Idag hör jag fler och fler som tycker att det är äckligt. Jag har alltså inte någon vetenskaplig studie att grunda det hela på, men det anser jag inte behövs heller.
    Produktionen av griskött har gått ned, medan konsumtionen har gått upp. Det har gjort att vi har ett underskott på griskött i Sverige och är inte självförsörjande, vilket gör att vi importerar griskött. Så du upplever fel. 

http://www.sjv.se/amnesomraden/handel/politikochframtid/eusjordbrukspolitik/griskott.4.67e843d911ff9f551db80008884.html
  • Lisa75

Nä, det är inte okej. Det är respektlöst. Om du talar om för dem att de gärna får komma, men att det bara serveras fläskkkött, så kommer de förmodligen inte att "ställa krav" på att du ska göra om menyn utan helt enkelt komma mätta ELLER inte dyka upp alls.

Varför ljög du för din kollega från början, och sa att det inte skulle serveras fläskkött? Det hade väl varit enklare om du sagt som det var, att ni inte tänkt på att de inte äter det? Då kanske de hade erbjudit sig att ta med ett alternativ?

Jag och min man är vegetarianer av etiska skäl. Jag har aldrig krävt att någon ska bjuda hem oss på middag, eller att de ska laga specialmat. Men om någon lurat oss att äta kött hade jag tyckt att det var gräsligt oförskämt. Då hade jag föredragit att inte bli bjuden alls. 

• firrig
    nine05 skrev 2011-04-02 18:59:37 följande:
    firrig skrev 2011-04-02 18:47:40 följande:
    Lägg ner. Diskussionen handlar väl ändå inte om huruvida griskött är orent per se, utan huruvida man har rätt att veta ved man äter eller inte. Jag är allergisk mot en himla massa födoämnen och jag informerar om detta när jag blir bortbjuden. Om det ändå skulle serveras något jag inte tål kräver jag naturligtvis ingenting extra utan äter det som är möjligt. Jag har också tagit med mig egen mat om detta bestämts i förväg. 

Det jag absolut kräver är att få ärliga svar när jag frågar om maträttens innehåll! Om en värd ljuger för att behålla någon inbillad trevlig stämning hade jag hellre velat stanna hemma.
    tänkte bara förklara för en del okunniga varför griskött anses orent av vissa religioner, själv ser jag mig som ateist. men har valt att respektera att andra har tro och vad det innebär
    Var inte riktat mot dig nine05, blev bara upprörd av de som rättfärdigar TS beteende genom att säga att DE minsann inte tycker att gris är orent. Jag tycker inte heller att griskött är orent men jag har respekt för att andra ser det så och skulle aldrig bjuda på något mina gäster inte kan/vill äta av religiiösa eller andra skäl.
  • firrig
    Lenora skrev 2011-04-02 19:01:06 följande:
    Även om vi inte tar ställning i den religiösa frågan så är det oerhört dåligt av värdarna. Om jag har gäster som verkligen blir äcklade av skaldjur, inte sjutton serverar jag hummer hur gott och normalt jag själv än tycker att det är. Att ens komma på tanken att försöka lura i dina gäster att det är något annat är verkligen smaklöst.
    håller med!
  • nine05
    firrig skrev 2011-04-02 19:05:19 följande:
    Var inte riktat mot dig nine05, blev bara upprörd av de som rättfärdigar TS beteende genom att säga att DE minsann inte tycker att gris är orent. Jag tycker inte heller att griskött är orent men jag har respekt för att andra ser det så och skulle aldrig bjuda på något mina gäster inte kan/vill äta av religiiösa eller andra skäl.
    kram
  • Tomtefar
    woopie skrev 2011-04-02 18:36:37 följande:
    men det är INTE helt plötsligt!!!
    Jag är inte troende men jag fick lära mig i skolan att det finns religoner som inte äter fläsk för att GUD har sagt att grisen är oren...

Följande punkter förklarar olika aspekter av det förbudet.

1. Griskött förbjudet i Koranen

Koranen förbjuder intagande av griskött på inte mindre än 4 ställen. Det är förbjudet i 2:173, 5:3, 6:145 och 16:115.

’’FÖRBJUDET för er är kött av självdöda djur och blod och svinkött och sådant (kött) som har slaktats i annat namn än Guds’’. Koranen 5:3

Så ovanstående verser är tillräckliga för att tillfredsställa en muslim att gris är förbjudet att äta.

2. Griskött förbjudet i Bibeln

Den kristne lär troligtvis övertygas av den religiösa Skrift han följer. Bibeln förbjuder konsumtion av gris i 3:e Moseboken,

’’...svinet, ty det har visserligen helt kluvna klövar men idisslar inte, det skall vara orent för er. Av deras kött får ni inte äta, och deras döda kroppar får ni inte vidröra. De skall vara orena för er.’’ Bibeln 3:e Mosebok 11:7-8

Gris är också förbjudet i Bibeln i 5:e Mosebok,

’’...samt svinet, ty det har visserligen helt kluvna klövar men idisslar inte, det skall vara orent för er. Av deras kött får ni inte äta, och deras döda kroppar får ni inte vidröra.’’ Bibeln 5:e Mosebok 14:8

Ett liknande förbud finns i Bibeln i Jesaja 65:2-5.

3. Konsumtion av gris orsakar flera sjukdomar

Icke muslimer och ateister kommer endast att bli övertygade genom sunt förnuft, logik och vetenskap. Ätande av gris kan orsaka inte mindre än sjutton olika typer av sjukdomar. En person kan ha varierande parasiterande maskar, som ringmask, inälvsparasit m.fl. En av de mest farliga är Taenia Solium, som brukar kallas binnikemask. Den bor i tarmen och är väldigt lång. Dess ägg går in i blodsystemet och kan nå nästan alla organ i kroppen. Om den kommer in i hjärnan kan det medföra minnesbrist. Om den kommer in i hjärtat kan den orsaka hjärtattack, om den kommer in i ögat kan den orsaka blindhet, om den kommer in i levern kan den orsaka leverskador. Den kan skada nästan alla organ i kroppen.

En annan farlig parasit är Trichura Tichurasis. En vanlig missuppfattning om griskött är att om det kokas ordentligt dör dessa ägg. I forskningsförsök som gjorts i USA, framkom att av 24 personer som led av Trichura Tichurasis, hade 22 kokat köttet mycket noga. Det påvisar att ägget som finns i gris inte dör under normal koknings temperatur.

Av nöt kan man få galnakosjukan. Av kyckling kan man få salmonella. Av fisk kan du bli kvicksilverförgiftad? Du kan sätta ett besprutat äpple i halsen och dö av det. Vad är din poäng? Förstår inte riktigt varför en gris skulle vara ett orent djur i förhållande till andra livsmedel.

GUD? Finns han? seriously? Vilken Gud är den rätta? Någon religionsuppfattning har i alla fall fel. Betyder det att alla de som tror på någon annan i så fall hamnar i helvetet? Det blir väldigt många människor i så fall som kommer hamna där i så fall. Religion är ett påfund skapat av mänskligheten för att trösta sig med den bittra sanningen att det skulle finnas något efter detta jordelivet. Fattar fortfarande inte vad detta har med modern livsmedelshantering i Sverige att göra. Upplys mig gärna.
  • EFI
    Mad as snow skrev 2011-04-02 19:01:51 följande:
    Produktionen av griskött har gått ned, medan konsumtionen har gått upp. Det har gjort att vi har ett underskott på griskött i Sverige och är inte självförsörjande, vilket gör att vi importerar griskött. Så du upplever fel. 

www.sjv.se/amnesomraden/handel/politikochfram...
    Vad är du för en fjant egentligen? Tror du på fullaste allvar att du kan avgöra eller ens sätta dig till doms över hur jag uppfattar olika saker? Nu får du verkligen skärpa dig. Jag lägger inga värden i om det förhåller sig på det ena eller andra sättet, för det skiter jag högaktningsfullt i. Däremot kan jag konstatera att jag möter fler och fler etniska svenskar som säger att de inte längre äter griskött, för att de liksom jag tycker att det är äckligt.
    Apple user since 1987
  • Mad as snow
    EFI skrev 2011-04-02 19:13:19 följande:
    Vad är du för en fjant egentligen? Tror du på fullaste allvar att du kan avgöra eller ens sätta dig till doms över hur jag uppfattar olika saker? Nu får du verkligen skärpa dig. Jag lägger inga värden i om det förhåller sig på det ena eller andra sättet, för det skiter jag högaktningsfullt i. Däremot kan jag konstatera att jag möter fler och fler etniska svenskar som säger att de inte längre äter griskött, för att de liksom jag tycker att det är äckligt.
    Fenomenet "diskussion" är uppenbarligen inte din starka sida. Men det är okej, du får fungera som underhållning tills maten är klar här. 

Att du "upplever" att fler och fler svenskar ratar griskött är inte samma sak som att fler och fler svenskar ratar griskött. Men se det som en bonus att du har lärt dig något nytt.

• Phlippan87

det är oerhört respektlöst att servera fläskkött till någon som man vet inte äter fläsk, oavsett anledning, och ännu mer respektlöst att försöka ljuga bort det

♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?