• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Familjen Valjus
    Dreams Never Ends skrev 2011-04-02 15:43:02 följande:
    Jag är 100% svensk och bor i sverige och äter INTE fläsk.

Jag tycker grisen är ett smutsigt djur OCH är det fetaste och mest onyttiga köttet av alla kött! Det finns många icke muslimer som inte äter fläsk av olika anledningar. Respektera det! Dessutom står det i koranen att man inte ska äta gris och man bör även respektera andras religioner trots att DU tycker att relgion bara är trams så måste man respektera att andra inte tycker det!

Jag skulle bli flyförbannad på dne som lurat i mig fläsk! Det är precis som att äta larver för mig! Så äckligt!

Tycker inte att det är så jävla svårt att bara byta ut fläskköttet i grytan mot nötkött herregud.
    Hej jag håller på och skriver en bok och skulle vilja använda ditt temperament på en av mina karaktärer
    din överdrift och humör här roade många som satt hemma hos mig och läste vad du skrivit
    hahaha
  • Dreams Never Ends
    Familjen Valjus skrev 2011-04-02 16:05:32 följande:
    Hej jag håller på och skriver en bok och skulle vilja använda ditt temperament på en av mina karaktärer
    din överdrift och humör här roade många som satt hemma hos mig och läste vad du skrivit
    hahaha
    Vad är det som var roligt med detta?
  • Tomtefar
    Dreams Never Ends skrev 2011-04-02 15:43:02 följande:
    Jag är 100% svensk och bor i sverige och äter INTE fläsk.

Jag tycker grisen är ett smutsigt djur OCH är det fetaste och mest onyttiga köttet av alla kött! Det finns många icke muslimer som inte äter fläsk av olika anledningar. Respektera det! Dessutom står det i koranen att man inte ska äta gris och man bör även respektera andras religioner trots att DU tycker att relgion bara är trams så måste man respektera att andra inte tycker det!

Jag skulle bli flyförbannad på dne som lurat i mig fläsk! Det är precis som att äta larver för mig! Så äckligt!

Tycker inte att det är så jävla svårt att bara byta ut fläskköttet i grytan mot nötkött herregud.
    Vad är det för fel på larver nu då? I thailand äter man insekter. Det är en del av deras kultur. www.aftonbladet.se/matvin/article1884574.ab

Hemskt vad det finns människor som är bortskämda. Tänk på alla de människor som svälter i världen. Tycker TS var snäll som bjöd han på mat och betalade för det. Sedan är det en del av svensk kultur att äta griskött som jag anser vi absolut ska dela med av oss till andra kulturer.Glad
  • Dreams Never Ends
    Tomtefar skrev 2011-04-02 16:25:23 följande:
    Vad är det för fel på larver nu då? I thailand äter man insekter. Det är en del av deras kultur. www.aftonbladet.se/matvin/article1884574.ab

Hemskt vad det finns människor som är bortskämda. Tänk på alla de människor som svälter i världen. Tycker TS var snäll som bjöd han på mat och betalade för det. Sedan är det en del av svensk kultur att äta griskött som jag anser vi absolut ska dela med av oss till andra kulturer.Glad
    Ja det är då enda gången jag skulle äta griskött, om jag var svältande!
  • Dreams Never Ends

Och när jag har bjudningar är jag då MÅN om att gästerna ska få det perfekt! Före min egen egoism...

• Lenora

Du skulle inte vinna "halv åtta hos mig" med den attityden.

Antar att det var ett aprilskämt, annars är det hög tid att jobba på dina hostingskills. 

• Themis

Men vilket kul aprilskämt, verkligen respektfullt.

I positiv anda önskar jag dig att din skalp aldrig måtte sakna glidmedel, ty det måste verkligen göra ont att ha huvet där solen inte skiner.

Tok gör som galen ber.
  • Enensammamma
    Tomtefar skrev 2011-04-02 13:28:44 följande:
    Själv har jag ingen aning vad slags djur dom serverar på diverse suspekta kebabställen runt om i världen, det får bli en överraskning helt enkelt. Är helt övertygad att jag någon gång ätit något annat form av djur än det som serverades. Det man inte vet tar man inte skada av. Är man känslig får man ta med egen mat i så fall.
    Så om dina nära vänner är vegetarianer lurar du dom att äta kött genom aTT INGET SÄGA? Eller säger att dom får ta med eget också?
  • Tomtefar
    Enensammamma skrev 2011-04-02 17:15:55 följande:
    Så om dina nära vänner är vegetarianer lurar du dom att äta kött genom aTT INGET SÄGA? Eller säger att dom får ta med eget också?
    Finns inget soja substitut som kan ersätta riktigt kött och protein. Det tillhör abnormaliteten att inte äta kött då vi människor är av naturen karnivorer. Den vegetarian som inte kan se skillnaden på en morot och fläskkotlett behöver en synundersökning i så fall. Hade jag serverat fläskfilé hade jag som värd tagit illa upp om någon vegetarian hade vid matbordet påpekat att man inte ska äta av det. Självfallet får de i så fall ta med egen mat om jag inte serverar någon sallad som tillbehör. Och förväntar mig att bli tackad att jag bjuder på mat.

• Mjaaw

Jag hoppas att det där var ett aprilskämt vetja.. annars kan du ta dig själv i baken.  Jag skulle lika gärna bjudit dig på skit och bara sprayat över det med någon perfym och fixa till det lite och säga nää det där är inte bajs :) exakt så låter det för mig just nu.

Men men.. hoppas på ett aprilskämt där vetja..

Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?