• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • 071001

mion, näe kanske inte, men hemskt ändå.

• Marcus01
    071001 skrev 2011-04-04 21:02:39 följande:
    Ah, det kollade jag inte ens, datumet alltså, Marcus01. Smart!
    Skrattande
  • Här och nu

Viktigt är att det finns muslimer som tycker det är ok eller t.o.m gärna vill äta gris.

• Sarah f
    Här och nu skrev 2011-04-05 08:39:38 följande:
    Viktigt är att det finns muslimer som tycker det är ok eller t.o.m gärna vill äta gris.
    Nej, det viktiga är att respektera dem som inte vill äta gris. Massor av judar äter gris, men om de inte vill det så ska andra inte lura i dem fläsk. Ska man lura i vegetarianer kött? Glutenallergiker vetebröd? Det är säkert jätteroligt. Eller?
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-05 08:44:39 följande:
    Nej, det viktiga är att respektera dem som inte vill äta gris. Massor av judar äter gris, men om de inte vill det så ska andra inte lura i dem fläsk. Ska man lura i vegetarianer kött? Glutenallergiker vetebröd? Det är säkert jätteroligt. Eller?

Ja, men att inte servera gris för att man vet att nån är muslim är också fel. Alla vill inte bli dragna över en kram. Men äter jag inte nåt informerar jag själv. Det är vanlig hyfs o att inte kräva nåt speciellt,utan ta det man får istället.
  • Aniko

Nej här och nu: det år vanligt hyfs att fråga alla gäster innan middagen om det är något som de inte kan/äta oavsett skäl. Jag har en känsla att du skriver såhär enbart för att det rör sig om muslimer. Om det var judar som äter kosher hade det säkert låtit heeelt annorlunda.

• Sarah f
    Här och nu skrev 2011-04-05 09:10:31 följande:
    Ja, men att inte servera gris för att man vet att nån är muslim är också fel. Alla vill inte bli dragna över en kram. Men äter jag inte nåt informerar jag själv. Det är vanlig hyfs o att inte kräva nåt speciellt,utan ta det man får istället.
    Det är tämligen ohyfsat att bjuda på något som är vedertaget att en viss trosinriktning inte äter, om man vill bjuda en ur denna grupp på mat. Skulle en grisätande muslim ta illa upp om du bjuder på kyckling, menar du?

Att så stockdumt propsa på att ha rätt att bete sig hur som helst är enbart ohövligt och obildat. Du kanske tycker det är ok att bli uppfattad så, det får stå för dig.

Hur var det med hjortköttet, förresten? Var det inte du som trodde hjort var ljust? Kanske har du själv blivit ilurad mat vid tillfälle.
  • Sarah f

Rättelse; det var INTE här och nu som talade om ljust hjortkött. Ber om ursäkt!

• Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-05 09:20:39 följande:
    Det är tämligen ohyfsat att bjuda på något som är vedertaget att en viss trosinriktning inte äter, om man vill bjuda en ur denna grupp på mat. Skulle en grisätande muslim ta illa upp om du bjuder på kyckling, menar du?Att så stockdumt propsa på att ha rätt att bete sig hur som helst är enbart ohövligt och obildat. Du kanske tycker det är ok att bli uppfattad så, det får stå för dig.Hur var det med hjortköttet, förresten? Var det inte du som trodde hjort var ljust? Kanske har du själv blivit ilurad mat vid tillfälle.

Har tyvärr varit med om både muslimer o vegetarianer som klagat över den mat de fått istället o då har den varit vällagad. Har varit med om muslimer som krävt nötkött.
  • Här och nu
    Här och nu skrev 2011-04-05 09:27:24 följande:
    Har tyvärr varit med om både muslimer o vegetarianer som klagat över den mat de fått istället o då har den varit vällagad. Har varit med om muslimer som krävt nötkött.

Vem är stockdum? Jag har aldrig sagt nåt om hjortkött. Jag äter det jag kan av vad som bjuds. Kräver aldrig annat.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?