• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-05 09:26:58 följande:
    Rättelse; det var INTE här och nu som talade om ljust hjortkött. Ber om ursäkt!

Tack för det!
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-05 09:20:39 följande:
    Det är tämligen ohyfsat att bjuda på något som är vedertaget att en viss trosinriktning inte äter, om man vill bjuda en ur denna grupp på mat. Skulle en grisätande muslim ta illa upp om du bjuder på kyckling, menar du?Att så stockdumt propsa på att ha rätt att bete sig hur som helst är enbart ohövligt och obildat. Du kanske tycker det är ok att bli uppfattad så, det får stå för dig.Hur var det med hjortköttet, förresten? Var det inte du som trodde hjort var ljust? Kanske har du själv blivit ilurad mat vid tillfälle.

Har inte sagt att jag skulle luras, men då är det veg som gäller.
  • Pussakaninen

Min kusins mamma var på någon muslimsk fest, dom skulle ta med sig någon maträtt var och hon gjorde sin goda pastasallad, med bacon i, hehehe. Alla hade ätit som idioter & älskat det, hon hade dock inte tänkt på att de inte åt bacon innan, hon kom på det efteråt.

Ung & Gravid -Bebis i Augusti www.mylovingbaby.blogg.se
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-04-05 09:29:43 följande:
    Vem är stockdum? Jag har aldrig sagt nåt om hjortkött. Jag äter det jag kan av vad som bjuds. Kräver aldrig annat.
    Det handlar om hur man beter sig när man ska bjuda själv, inte sant? Att man själv äter allt betyder inte att alla andra vill/kan/får/tänker göra det.
    Om jag bjuder, implicerar det att jag vill ge någonting till en annan människa, men antagligen inte oro, kval, ångest eller magont. Såklart respekterar man andras livsåskådning och traditioner så gott man kan.
  • Sarah f

Det är ju inte varifall muslimen KRÄVER halal som är frågan, det är om du som värd vill vara en bra värd som bryr sig om sina gäster.

• Umm Elias
    Pussakaninen skrev 2011-04-05 09:35:23 följande:
    Min kusins mamma var på någon muslimsk fest, dom skulle ta med sig någon maträtt var och hon gjorde sin goda pastasallad, med bacon i, hehehe. Alla hade ätit som idioter & älskat det, hon hade dock inte tänkt på att de inte åt bacon innan, hon kom på det efteråt.

Hur obildad får man vara om man inte vet att muslimer inte äter fläsk? Känns som om folk i dagens samhälle borde ha kunskap om varandra. Dessutom tror jag inte ett dugg på din lilla historia då  man både känner smak och lukt långa vägar av fläsk. Många kan tom känna sånt på andras andedräkt, det luktar lika illa som om ngn ätit vitlök typ.
  • Sarah f
    På vilket sätt är det roligt? Man kan lura i folk snor i hamburgare, är det också roligt?
  • Sarah f
    Äter idioter på något särskilt sätt? Hur vet du det?
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-04-05 09:39:18 följande:
    Eller är man idiot som älskar din mammas mat?

Va?
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?