• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • lokisse

varför bajsar du inte lite i maten det man inte vet dör man ju inte av...
    tycker att det är en fraga om ära som gästgivare man serverar inte nagot och hävdar att det är nagot annat.

Nej det tror jag inte!
  • Här och nu
    Umm Elias skrev 2011-04-05 10:26:17 följande:
    naturligtvis inte, vad har det med saken att göra?En muslim som är troende äter inte gris då det är förbjudet. Det finns fullt av ickepraktiserande och icketroende muslimer, de gör som de vill men de kan ej kalla sig troende. Islam fungerar inte så att jag kan plocka lite som man vill.

Det bestämmer inte du. Finns inge lag som säger så i Sverige o inte ens i de flesta länder med muslimsl majoritet. Jag har rätt att kalla mig Pippi Långstrump, muslim, indian eller fan o hans mormor.
  • Umm Elias
    Här och nu skrev 2011-04-05 10:27:12 följande:
    De flesta gör inte så o de flesta muslimer följer inte allt. Tolkning, tolkning. Och frihet, frihet, så länge inte lagen går emot.
    det finns ingen tolkning som säger att griskött är ok.
  • Umm Elias
    Balahir skrev 2011-04-05 10:33:54 följande:
    vad är ett metansjukhus? :S
    clever Kändes d bra?
  • Balahir
    Umm Elias skrev 2011-04-05 10:36:33 följande:
    clever Kändes d bra?
    frågan återstår, jag är intresserad av svaret.
  • Här och nu
    Balahir skrev 2011-04-05 10:33:54 följande:
    vad är ett metansjukhus? :S

Låter kul. Ett sånt vill jag ligga på. Fullt med härlig metangas!
  • Här och nu
    Balahir skrev 2011-04-05 10:27:27 följande:
    och en kristen människa utgår efter kristna värderingar och efter bibeln?

Alla religioner har regler, men de flesta följer inte allt. De enda som utesluter för att man inte följer allt lär va JV.
  • lokisse
    Här och nu skrev 2011-04-05 10:37:14 följande:
    Låter kul. Ett sånt vill jag ligga på. Fullt med härlig metangas!
    härlig?
    Nej det tror jag inte!
  • Här och nu
    Umm Elias skrev 2011-04-05 10:31:59 följande:
    det finns ingen tolkning som säger att griskött är ok.

Personlig sådan o det är lagligt i de flesta länder att leva som man vill, om man inte bryter mot rikets lag.
  • Umm Elias
    Här och nu skrev 2011-04-05 10:40:02 följande:
    Alla religioner har regler, men de flesta följer inte allt. De enda som utesluter för att man inte följer allt lär va JV.
    Du kommer aldrig finna en troende praktiserande muslim som bryter regeln om fläskkött.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?