• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Ladycocos
    Frila2 skrev 2011-09-27 08:11:21 följande:
    Tänk att det är så olika! Här får man gå till 40+0, då får man komma in på undersökning, har inget hänt avvaktar man några dagar, kommit in igen för undersökning och börjar igångsättning med gel vilket gör att man förbereder igångsättningen i sådär 3 dagar innan man får värkstimulerande dropp. Man kan rent krasst gå till 41+0 i Göteborg. Helt jäkla sjukt!
    Jag tycker också att det är otroligt märkligt att det i så mycket skiljer sig i rutinerna kring gravida mellan olika landsting. Här i tråden har vi ju tydligt märkt skillnaderna mellan hur ofta vi träffar BM, läkare, UL och TUL..

Visst är det självklart att man får olika behandling beroende på tex tidigare erfarenheter och ex komplikationer, men ändå....

Har nu varit på TUL, är idag 34+6 och Tv1 väger ca 2500 gr (-0,4%) och Tv2 väger ca 2300 gr (-11%)
    Mår bättre än vad jag gjort på länge! De där konstanta sd som hindrade mig fysiskt har släppt, och jag känner mig piggare än på länge.. NU är jag redo!!
  • mumama

finns det något sätt att få bort svullnader i ben o händer? jag vaknade i morse av pirrande i fötterna och de är stora som jag vet inte vad.... knölen på sidan av foten börjar försvinna,,,, är det nyttigt? kan man få nåt vätskedrivande? sväller ju för varenda jävla dag! *wobbel*

Frila : jag funderar på att antingen blondera mig, eller bli svarthårig. Ev. färga det åt det gråa hållet =)

Igår var vi och hämtade vagnen, och fick en skötväska på köpet =) skitnöjd är jag! men stooooor är den! hämtade även två paket från apoteksgruppen så nu har vi säkert 6 nappar ( fick med två med vagnen) 
    ska hiva upp lite bilder på vagn o säng om en liten stund... ska bara få ner illamåendet lite

jag hoppas att vårt badkar , som för tillfället står i v-rummet, kommer att installeras under dagen! BEHÖVER verkligen lite badande!  

• maha
    Ladycocos skrev 2011-09-27 09:34:41 följande:
    Jag tycker också att det är otroligt märkligt att det i så mycket skiljer sig i rutinerna kring gravida mellan olika landsting. Här i tråden har vi ju tydligt märkt skillnaderna mellan hur ofta vi träffar BM, läkare, UL och TUL..

Visst är det självklart att man får olika behandling beroende på tex tidigare erfarenheter och ex komplikationer, men ändå....

Har nu varit på TUL, är idag 34+6 och Tv1 väger ca 2500 gr (-0,4%) och Tv2 väger ca 2300 gr (-11%)
    Mår bättre än vad jag gjort på länge! De där konstanta sd som hindrade mig fysiskt har släppt, och jag känner mig piggare än på länge.. NU är jag redo!!
    Ja det skiljer sig enormt verkar det som! I Lund där jag går fick jag höra att, antagligen inte längre än v 38 men mår bebisarna bra och jag ok så får jag gå längre, typ tills bebisarna börjar må dåligt!

Så skönt för dig att ha ett slut datum! Det vill jag också ha, tror att jag hade mått så mycket bättre då, framförallt nu när allt är så tungt och jobbigt!
  • spattanjansson
    mumama skrev 2011-09-27 10:03:13 följande:
    finns det något sätt att få bort svullnader i ben o händer? jag vaknade i morse av pirrande i fötterna och de är stora som jag vet inte vad.... knölen på sidan av foten börjar försvinna,,,, är det nyttigt? kan man få nåt vätskedrivande? sväller ju för varenda jävla dag! *wobbel*

Frila : jag funderar på att antingen blondera mig, eller bli svarthårig. Ev. färga det åt det gråa hållet =)

Igår var vi och hämtade vagnen, och fick en skötväska på köpet =) skitnöjd är jag! men stooooor är den! hämtade även två paket från apoteksgruppen så nu har vi säkert 6 nappar ( fick med två med vagnen) 
    ska hiva upp lite bilder på vagn o säng om en liten stund... ska bara få ner illamåendet lite

jag hoppas att vårt badkar , som för tillfället står i v-rummet, kommer att installeras under dagen! BEHÖVER verkligen lite badande!  
    får jag fråga vad det var för en skötväska....har oxå som dom flesta funderat på skip hops för tvillingar men är öppen för andra alternativ :)

Va härligt båda bebisarna är ju stora nu :) Jag har mitt VUL om en vecka då jag är i 36. Börjar bli liiiite svagt nervös. Nu har jag börjat inbilla mig att eftersom mina sista tiden har varit väldigt rörliga och aktiva så kanske dom inte har växt så mycket eftersom dom har plats att snurra rundor som tusan ännu....ALDRIG är man lixsom riktigt nöjd :)
    silverbebis skrev 2011-09-27 08:47:33 följande:
    Godmorgon

maha: ja mina funderingar över skötväskor löste sig igår eftersom vi blev med barnvagn och den ingick; halva priset på den barnvagnen jag tänkt- använd 5 månader, rätt färg med mjukliftar och skötväska...

mumama: Liten peppning när vi köpte barnvagn igår så fick vi titta på 2 fina tvillingar så söta och charmiga och vilka leenden...nu minns jag vad jag strävar efter...de där fantastiska leendena av de små...så smälter man som smör...

Ladycocos: inte långt kvar till bebisar , härligt
    Vad var det för en skötväska??
  • Mem3

Jag ska gå till min läkare på tordag och då hoppas jag att jag får veta om det blir snitt eller vaginalt sist låg båda i magen i tvärläge, men det kan ju ha ändrats... Sen är det bm och tul veckan efter hoppas innerlikt på att ettan har växt så den är på 2300 gram ia f ( den låg på 2078 sist) tvåan mätte de ju till 2927 men jag vet inte iofs så har den inte rört så mycket på sig mer än trycka upp huvud och rumpa och ben och så... hoppas iaf på att båda har växt bra... men det e ju nästa vecka ta denna veckan först haha

• mumama
    spattanjansson skrev 2011-09-27 10:52:39 följande:
    får jag fråga vad det var för en skötväska....har oxå som dom flesta funderat på skip hops för tvillingar men är öppen för andra alternativ :)
    vi har ju som en enkelvagn så våran skötväska är som en vanlig... dick vet jag inte om jag är så nöjd med den... funderar på att bytan in den till adaptrar för bilstolarna istället o ta en vanlig väska alt. en rygga för barnändamålet....
  • Ladycocos
    Mem3 skrev 2011-09-27 11:05:34 följande:
    Jag ska gå till min läkare på tordag och då hoppas jag att jag får veta om det blir snitt eller vaginalt sist låg båda i magen i tvärläge, men det kan ju ha ändrats... Sen är det bm och tul veckan efter hoppas innerlikt på att ettan har växt så den är på 2300 gram ia f ( den låg på 2078 sist) tvåan mätte de ju till 2927 men jag vet inte iofs så har den inte rört så mycket på sig mer än trycka upp huvud och rumpa och ben och så... hoppas iaf på att båda har växt bra... men det e ju nästa vecka ta denna veckan först haha
    Inte ge upp hoppet! Min 2a vände sig ju så sent som i söndagskväll... du och jag har ju bara ett par dagar mellan oss, så mirakel kan inträffa.. 
    spattanjansson skrev 2011-09-27 10:52:39 följande:

Va härligt båda bebisarna är ju stora nu :) Jag har mitt VUL om en vecka då jag är i 36. Börjar bli liiiite svagt nervös. Nu har jag börjat inbilla mig att eftersom mina sista tiden har varit väldigt rörliga och aktiva så kanske dom inte har växt så mycket eftersom dom har plats att snurra rundor som tusan ännu....ALDRIG är man lixsom riktigt nöjd :)
    Mmm, känns underbart att de är "klara" snart. Jämför med att jag har flera väninnor vars fullgångna enlingar vägt omkring 3 kg, så 2,5 känns toppen!!
  • Busan10

Köper alla skötväskor som är skötväskor? (fattar ni vad jag menar) Jag har tänkt att köpa en stor handväska/weekendbag och ha som skötväska. Är det en dum idé? gillar inte någon skötväska i designen och tycker dom är väldigt dyra! men en vanlig väska har ju inget kyl/värme fack och inte plastad insida, måste man ha det?

Idag (27+1) gjorde vi flödesmätning och alla hade bra flöde =)
    Fick även vikter som var
    980g
    1063g
    1062g
    Vet inte hur mycket + eller - men läkaren sa att de var bra vikter för den här tiden =) känns bra att dom ligger runt kilot!

Vi blev också med barnvagn igår silverbebis!
    Har ju funderat på en UJ tvillingvagn som start (kanske ca 6mån) och igår så skrev jag med en annan trilling mamma i trakten så fick köpa hennes för 500kr =) Sittdelen var nog inte i så gott skick enligt henne men det är ju liggdelen jag är ute efter, och vet ni vad? DEN ÄR LIMEGRÖN! som jag ville =D yes yes yes! nöjd? Ooohja!

• silverbebis

Maha: din info om ståbräda och därför inte stor skötväska var intressant har inte tänkt på det...
    Spattanjansson: det är en teutonia med tillhörande väska.

• Lady Grace
    Busan10 skrev 2011-09-27 11:50:28 följande:
    Köper alla skötväskor som är skötväskor? (fattar ni vad jag menar) Jag har tänkt att köpa en stor handväska/weekendbag och ha som skötväska. Är det en dum idé? gillar inte någon skötväska i designen och tycker dom är väldigt dyra! men en vanlig väska har ju inget kyl/värme fack och inte plastad insida, måste man ha det?

Idag (27+1) gjorde vi flödesmätning och alla hade bra flöde =)
    Fick även vikter som var
    980g
    1063g
    1062g
    Vet inte hur mycket + eller - men läkaren sa att de var bra vikter för den här tiden =) känns bra att dom ligger runt kilot!

Vi blev också med barnvagn igår silverbebis!
    Har ju funderat på en UJ tvillingvagn som start (kanske ca 6mån) och igår så skrev jag med en annan trilling mamma i trakten så fick köpa hennes för 500kr =) Sittdelen var nog inte i så gott skick enligt henne men det är ju liggdelen jag är ute efter, och vet ni vad? DEN ÄR LIMEGRÖN! som jag ville =D yes yes yes! nöjd? Ooohja!
     Jag köpte en vanlig "axel" väska från stadium som jag ska använda, 99 kr.
Svar på tråden tvillingar i höst?