• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • spattanjansson

Angående jobbet så hade jag nog inte fixat så länge om jag inte fick styra själv över min tid. Nu sitter jag mycket hemma vid köksbordet.
    Jag är mer imponerad över er som har barn, ni kan ju liksom inte ta ledigt från dom som jag kan göra från jobbet... Idag har jag varit 3 timmar på kontoret. Nu är jag hemma och vilar innan jag kör sista timmen. Ska bara uppdatera ett dokument så det kan jagnästan göra i sängen :)

• Frila2
    Sjejn skrev 2011-09-26 13:41:20 följande:
    Nu är jag tillbaka från TUL och saker och ting känns mycket mindre nervöst.Skrattande Tv1 hade växt på sig en massa och vägde nu 2106 g (-13%) och är alltså inte alls tillväxthämmad längre. Tv2 lite större nu med, 2269 g(-6%), men nu är de ju nästan jämnstora igen. Flödena jättefina nu med och nu blir jag inte kallad på nytt TUL förrän i v.37+, om jag inte fött innan dess. Men inget alls som skulle göra att de behöver ut i förtid med andra ord, full fart är det ju på dem hela tiden som vanligt också.

Livmoderhalsen som var 2,4 cm för en vecka sedan var 1,6-1,8 cm nu och det däremot känns lite småläskigt. Jag lever fortfarande i förnekelsestadiet och är mentalt väldigt icke-redo för förlossning men som ni andra så har jag svårt att sova mer än korta stunder i taget och rör mig som en späckhuggare på land så visst vill jag på något plan få slut på eländet/graviditeten snart...
    Härligt!! Vilka härliga besked och fina vikter! Jag börjar bli nervös, ska göra mitt TUL om 9 dagar och längtar och väntar. Skulle så gärna få höra vikter på över 2 kg.
    Kanske lika bra att börja ställa in sig på att det kan bli förlossning snart. Känner som du, också rätt icke-redo mentalt. Har inte ens börjat titta på BB-väska. Måste nog göra det nu. 

Spattanjansson: Håller med de andra, hur har du fixat att jobba? Jag klarar ju inte ens av att ta hand om dottern några timmar när maken jobbar kväll utan behöver få hjälp av mamma. Är helt slut efter att ha gått en stund på stan.

Tänk så många bebisar som kommit redan och fler på gång. Det är lika spännande varje gång man loggar in. Man vet ju aldrig om någon åkt in
  • snuttisen3
    Sjejn skrev 2011-09-26 13:41:20 följande:
    Nu är jag tillbaka från TUL och saker och ting känns mycket mindre nervöst.Skrattande Tv1 hade växt på sig en massa och vägde nu 2106 g (-13%) och är alltså inte alls tillväxthämmad längre. Tv2 lite större nu med, 2269 g(-6%), men nu är de ju nästan jämnstora igen. Flödena jättefina nu med och nu blir jag inte kallad på nytt TUL förrän i v.37+, om jag inte fött innan dess. Men inget alls som skulle göra att de behöver ut i förtid med andra ord, full fart är det ju på dem hela tiden som vanligt också.

Livmoderhalsen som var 2,4 cm för en vecka sedan var 1,6-1,8 cm nu och det däremot känns lite småläskigt. Jag lever fortfarande i förnekelsestadiet och är mentalt väldigt icke-redo för förlossning men som ni andra så har jag svårt att sova mer än korta stunder i taget och rör mig som en späckhuggare på land så visst vill jag på något plan få slut på eländet/graviditeten snart...

Vad roligt att Tv1 hade växt på sig.
    snuttisen1 v.32+6
  • sommar

Hej tjejer! Gulliga ni är som tagit er tid att svara. Härligt att det går så bra för så otroligt många. Blir helt varm när man hör att bebis efter bebis mår bra =) Jag kollade upp mitt blodtryck och det var perfekt vilket gör att min huvudvärk bara beror på vanlig hederlig migrän. Dock hade jag ingen huvudvärk just då jag var där för den hade precis släppt. Så dum man kände sig. Men men kändes bra efteråt. Nu är det nedräkning. Finns tydligen några fler som är trötta på det här. Ont i kroppen, svårt att sova, svårt att gå, halsbränna, hjärtklappning och sammandragningar as hell. Men vi försöker se det positiva här hemma. Så coolt att man kan bära två bebisar så länge. Vilka super mammor kan göra det! Då har man inte mer än rätt att gnälla och gråta ibland. Skål skål för oss för vi är så himla bra. Alla som bär mer än ett barn. Kram

• Lyckan12

Sjejn: va härligt att allt såg så braut jag är inte heller förberedd på knoddarna, men nu är det inte långt kvar blir sååå nervösnär jagtänker på det.

• mumama

Sjejn: va skönt att det såg bättre ut nu! nu får de hålla sig till kurvan!!

Ego:
    Idag var jag och klippte mig! KORT! Guuuud va skönt det var! Nu står jag bara i valet o kvalet om jag ska färga det.... finns ju delade meningar om d där.... har en så kort frisyr att den tar sig liksom ganska tråkig iom miott råttfärgade hår =)
    Sen ska vi åka o hämta vagnen!! ÄNTLIGEN!! ska bli SÅÅÅ roligt =))))

Har även börjat att lagra frysen med mat... idag ska  vi äta spageti o köttfärssås och ist för att göra på 1 kg färs gjorde jag det på 2 kg varav hälften då åker in i frysen. Och så kommer jag nog hålla på tills det inte får plats med =)

Har även en liten privat fråga, som inte behövs svara på!

Min MAN har helt tappat intresset för sex... dels för att han är rädd att skada mig o barnen och dels för att vi inte har haft överdriver aktivt sexliv sen i början av graviditeten. JAG ddäremot har lust igen, och tycker att detta suger!
     Finns det fler män som min eller har jag hittat ett unikum? 

• sofflan82

Här hemma har vi tagit ett stort steg idag och beslutat att barnen ska få börja flaskmatas istället för att amningsöva och sondmatas. Amningen funkar inte alls, det blir bara en enorm strid varje gång och de är förbannade när de ligger vid bröstet. Stressigt till tusen!

Inatt hade Ida slitit ur sin sond och jag kände bara att nä, nu får det räcka fram med flaskan. Och så fint hon åt! Sedan har hon bara matats med flaska och äter riktigt bra. Alex drog sin sond en stund innan hemsjukvården kom hit och vi hade inte fått till flaskmatningen på honom, men så visade barnsköterskan hur man kan hjälpa dem och sedan åt han hela sin måltid med flaska också. Så nu ska de flaskmatas och äta minst 400ml/ dygn men helst 450 ml.

Båda har gått upp fint i vikt och väger redan nu 10 dagar gamla 100gr mer än födelsevikten var på. Nu kännas allt bättre när de får mat utan sond och man slipper känna sig så uppbunden till hemmet. (inte för att vi egentligen vill åka någonstans med dem, men iaf...) Man slipper oroa sig för att de dragit sina sonder om man inte vaknat tillräckligt snabbt på natten när de varit ledsna. Men sen kan det ju bli så att vi får äta lite tätare på natten om de inte vaknar till riktigt ordentligt. Ida äter mycket mer snabbare ur flaskan än Alex än så länge. Men så har han ju egentligen aldrig ätit med munnen förens idag då han haft sond hela tiden. Ida fixade ju koppmatning redan första natten, men fick sond för att gynna amningsövningen. Nu har jag bestämt mig för att amningen får komma igång om det går framöver, för just nu är det en kamp med arga barn som inte vill ta bröstet och jag som mår riktigt dåligt över det. Så nu lugnar vi oss lite med amningen ett tag och får in flaskmatning, sedan pumpar jag några gånger om dagen och får ut hyfsat bra med mjölk.

¤♥¤ Man måste tänka positivt! ¤♥¤ Alex och Ida föddes 16/9 i v. 35+2 ¤♥¤
  • maha
    sofflan82 skrev 2011-09-26 15:23:21 följande:
    Här hemma har vi tagit ett stort steg idag och beslutat att barnen ska få börja flaskmatas istället för att amningsöva och sondmatas. Amningen funkar inte alls, det blir bara en enorm strid varje gång och de är förbannade när de ligger vid bröstet. Stressigt till tusen!

Inatt hade Ida slitit ur sin sond och jag kände bara att nä, nu får det räcka fram med flaskan. Och så fint hon åt! Sedan har hon bara matats med flaska och äter riktigt bra. Alex drog sin sond en stund innan hemsjukvården kom hit och vi hade inte fått till flaskmatningen på honom, men så visade barnsköterskan hur man kan hjälpa dem och sedan åt han hela sin måltid med flaska också. Så nu ska de flaskmatas och äta minst 400ml/ dygn men helst 450 ml.

Båda har gått upp fint i vikt och väger redan nu 10 dagar gamla 100gr mer än födelsevikten var på. Nu kännas allt bättre när de får mat utan sond och man slipper känna sig så uppbunden till hemmet. (inte för att vi egentligen vill åka någonstans med dem, men iaf...) Man slipper oroa sig för att de dragit sina sonder om man inte vaknat tillräckligt snabbt på natten när de varit ledsna. Men sen kan det ju bli så att vi får äta lite tätare på natten om de inte vaknar till riktigt ordentligt. Ida äter mycket mer snabbare ur flaskan än Alex än så länge. Men så har han ju egentligen aldrig ätit med munnen förens idag då han haft sond hela tiden. Ida fixade ju koppmatning redan första natten, men fick sond för att gynna amningsövningen. Nu har jag bestämt mig för att amningen får komma igång om det går framöver, för just nu är det en kamp med arga barn som inte vill ta bröstet och jag som mår riktigt dåligt över det. Så nu lugnar vi oss lite med amningen ett tag och får in flaskmatning, sedan pumpar jag några gånger om dagen och får ut hyfsat bra med mjölk.
    Låter som ett jättebra val! Skönt att det funkar så bra med flaska, jätteskönt! Arga barn är ingen hit! Tror att det är viktigt att göra det som känns rätt och inte allt för jobbigt, risken är att man lägger all kraft på ex amningen och blir helt slut och orkar inget annat! Måste ju få njuta lite, härligt med en nöjd och mätt bebis i famnen! Det är det som är det viktiga!

Sjejn: Skönt med vikterna!

silverbebis:  vi  har valt att köpa två lite mindre skötväskor, pga att sonen ska ha åkbräda och han får inte plats om vi har en enda stor väska. Vår tanke är att ha blöjor och extra kläder och dylikt i den ena, den som hänger på vagnen(det får plats har testat), och i den andra ex flaskor och annat. Åker inte sonen kan vi ha båda uppe annars har vi en under vagnen! 
  • Gandalf
    spattanjansson skrev 2011-09-26 14:21:06 följande:
    Angående jobbet så hade jag nog inte fixat så länge om jag inte fick styra själv över min tid. Nu sitter jag mycket hemma vid köksbordet.
    Jag är mer imponerad över er som har barn, ni kan ju liksom inte ta ledigt från dom som jag kan göra från jobbet... Idag har jag varit 3 timmar på kontoret. Nu är jag hemma och vilar innan jag kör sista timmen. Ska bara uppdatera ett dokument så det kan jagnästan göra i sängen :)
    Jag är också inne på sluttampen av jobb och känner mig superstressad över allt jag ska hinna med att göra. har gått ner i tid (jobbar 60%) vilket egentligen bara resulterar i att man ska hinna samma saker på färre timmar.....

Det är väl fan att man ska vara så duktig hela tiden :)

Usch, just nu längtar jag bara efter att få släppa allt som har med jobbet att göra och fokusera på det som ska komma. Jag kommer nog att jobba en liten bit in i oktober. Det är svårt att förbereda sig mentalt när allt bara rullar på som vanligt. Har ju lillkillen på tre år att ägna mig åt också...

Nu är jag 31+5 och det börjar ju bli lite tungt nu....
  • spattanjansson

Frila2: jag har väl kanske ett "enklare" jobb. Behöver mest min laptop. Sitter. Vid mitt skrivbord eller i möte...inget fysiskt tungt även ifall att sitta på en kontorsstol ihoppressad är oändligt jobbigt och smärtsamt på sitt sätt....

Sofflan82: tycker det låter som ni tagit ett förnuftigt beslut!!!

Mumama: här är det totalt sexstiltje och jar varit hela tiden....ganska ömsesidigt iallafall sen magen började växa...jag har ingen lust alls...hoppas den kommer tillbaks någongång!

Gandalf: ja man vill ju gärna prestera!! Jag jar jobbat 50% sen vecka 26 (är nu i 35) och det har nog gjort att jag orkat såhär länge...
    Men nu känner jag att jag är färdig!

Svar på tråden tvillingar i höst?