sofflan82 skrev 2011-09-26 15:23:21 följande:
Här hemma har vi tagit ett stort steg idag och beslutat att barnen ska få börja flaskmatas istället för att amningsöva och sondmatas. Amningen funkar inte alls, det blir bara en enorm strid varje gång och de är förbannade när de ligger vid bröstet. Stressigt till tusen!
Inatt hade Ida slitit ur sin sond och jag kände bara att nä, nu får det räcka fram med flaskan. Och så fint hon åt! Sedan har hon bara matats med flaska och äter riktigt bra. Alex drog sin sond en stund innan hemsjukvården kom hit och vi hade inte fått till flaskmatningen på honom, men så visade barnsköterskan hur man kan hjälpa dem och sedan åt han hela sin måltid med flaska också. Så nu ska de flaskmatas och äta minst 400ml/ dygn men helst 450 ml.
Båda har gått upp fint i vikt och väger redan nu 10 dagar gamla 100gr mer än födelsevikten var på. Nu kännas allt bättre när de får mat utan sond och man slipper känna sig så uppbunden till hemmet. (inte för att vi egentligen vill åka någonstans med dem, men iaf...) Man slipper oroa sig för att de dragit sina sonder om man inte vaknat tillräckligt snabbt på natten när de varit ledsna. Men sen kan det ju bli så att vi får äta lite tätare på natten om de inte vaknar till riktigt ordentligt. Ida äter mycket mer snabbare ur flaskan än Alex än så länge. Men så har han ju egentligen aldrig ätit med munnen förens idag då han haft sond hela tiden. Ida fixade ju koppmatning redan första natten, men fick sond för att gynna amningsövningen. Nu har jag bestämt mig för att amningen får komma igång om det går framöver, för just nu är det en kamp med arga barn som inte vill ta bröstet och jag som mår riktigt dåligt över det. Så nu lugnar vi oss lite med amningen ett tag och får in flaskmatning, sedan pumpar jag några gånger om dagen och får ut hyfsat bra med mjölk.
Låter som ett jättebra val! Skönt att det funkar så bra med flaska, jätteskönt! Arga barn är ingen hit! Tror att det är viktigt att göra det som känns rätt och inte allt för jobbigt, risken är att man lägger all kraft på ex amningen och blir helt slut och orkar inget annat! Måste ju få njuta lite, härligt med en nöjd och mätt bebis i famnen! Det är det som är det viktiga!
Sjejn: Skönt med vikterna!
silverbebis: vi har valt att köpa två lite mindre skötväskor, pga att sonen ska ha åkbräda och han får inte plats om vi har en enda stor väska. Vår tanke är att ha blöjor och extra kläder och dylikt i den ena, den som hänger på vagnen(det får plats har testat), och i den andra ex flaskor och annat. Åker inte sonen kan vi ha båda uppe annars har vi en under vagnen!