• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Kelsson1

MissCat:

Gloxi: Du ser, jag hade inte kunnat göra ÄP på CFC
    Vi var "rädda" för att laga egen mat till Jenni när hon var liten (skulle inte vara det längre om vi fick en till) så det blev nästan uteslutande burkmat.
    Vissa kör med "stavar" av mat från början så barnet får äta själv med händerna och tycker att det fungerar bra. Har inte testat det på Jenni innan hon blev större o började äta själv o tugga sin mat bättre. 

• Knytet

Tack tjejer . Nån macka o värmekudde har jag aldrig fått, däremot en rejäl dos morfin som gjort att jag inte kunnat stå på benen utan att kräkas förrän avdelningen har stängt, haha. Jag har förståt att det inte blir nåt morfin på CFC, men enligt de flesta som gjort ÄP där o i SE föredrar dom CFC pga att dom är så skickliga o plockar mkt snabbare än man generelt gör i sverige. Ja vi får väl se, hmmm.

Gloxi, tycker oxå det e svårt med barnmat. Tycker konsistensen blir seg när jag stavmixar. Ludvig äter annars allt o smakar på nästan all vår mat. Han e riktigt matglad o det roliga är att trots att han inte gillar vissa saker öppnar han munnen o tar emot i alla fall, hehe.

• Sunseed

Sådär. Nu är jag vid dator. 
    JO. Mosboken har kollegor till min sambo haft jättemycket glädje av och använt massor. Så, jag litar på att dom, som föräldrar, tycker att det är såpass bra att de rekommenderar det vidare. Vi ska köpa den och testa framöver.

Vi fick med oss ett häfte från föräldragruppen också som innehöll tips på mat från olika åldrar, inklusive recept. Den heter "Barnmat - råd och recept".
    Den känns lite lagom att börja med. Länk:
    http://www.bokfynd.nu/9172058714.html 

• MissCat

Jag gjorde mat till Ludwig igår på, sötpotatis, palsternacka, morötter och sen kokadebjag lite köttfärs med minimalt med salt i och använde spadet när jag sedan mixa med staven. Det blev himla gott och det tyckte Ludwig med

Jag gjorde så det blev 7 portioner så jag frös in. Burkmaten är ju lite söt tycker jag så sötpotatis är perfekt att blanda med.

• Gloxi

Kel, jag kör med stavmixern och har i osaltat smör och ersättning. Det är så de säger här att man skall göra. Olja går bra med. Testade plockmat idag för hon börjar bli bättre på att tugga och jag vill skippa havregrynsgröten (för tråkigt med gröt 2 ggr om dagen). Det var inte mycket som hamnade i munnen, men det är bara att köra på.

Knytet, ta 2 paracetamol en timme innan ÄP för de bedövar bara i underlivet. Be sedan om det efteråt också, så snart du börjar få ont. Jag har klarat mig på det. Efter första gången på CFC hade jag rätt ont, men jag hade 9 ägg också. De andra 2 gångerna hade jag kunnat jobba efteråt. Iom att de inte drogar en, så kan man åka hem 20 min efteråt. Skönt! Lycka till.
    Creme fraîche funkar inte att mixa. Man får ta rena ingredienser och ha i olja och ersättning istället. Pasta vet jag dock inte hur man får aptitlig.

Sun, tackar för tips.

Miss C, tack. Skall testa med palsternacka och att koka köttet istället för att steka.

• Sunseed
    Gloxi skrev 2013-08-23 20:11:45 följande:
    Kel, jag kör med stavmixern och har i osaltat smör och ersättning. Det är så de säger här att man skall göra. Olja går bra med. Testade plockmat idag för hon börjar bli bättre på att tugga och jag vill skippa havregrynsgröten (för tråkigt med gröt 2 ggr om dagen). Det var inte mycket som hamnade i munnen, men det är bara att köra på.
    Här säger dom ungefär samma. Men att man blandar med rapsolja istället, som innehåller Omega 3 (smör saknar omega 3). Man varnar för att järnhalten blir för låg när man lagar i ordning själv, men även här löser man det genom att blanda i ersättning i maten. Vi hade frågan uppe förra veckan på föräldragruppen. Alltså frågan hur man gör om man vill göra t ex gröt/välling själv. Och det går alldeles utmärkt om man blandar ut det med ersättning för järnhaltens skull samt har i en dutt med rapsolja. 

Jag ser fram emot att göra saker själv då jag tycker om det. Framför allt för att man kan smaksätta själv med en massa goa bär och frukter som man har plockat själv. Däremot säger man även här att de färdiga alternativen är helt okej, men eftersom vi ändå gillar att laga mat från grunden så tycker vi mest att det blir kul att göra lite till Pluppen också. 
  • Sunseed
    MissCat skrev 2013-08-23 18:10:23 följande:
    Jag gjorde mat till Ludwig igår på, sötpotatis, palsternacka, morötter och sen kokadebjag lite köttfärs med minimalt med salt i och använde spadet när jag sedan mixa med staven. Det blev himla gott och det tyckte Ludwig med

Jag gjorde så det blev 7 portioner så jag frös in. Burkmaten är ju lite söt tycker jag så sötpotatis är perfekt att blanda med.
    Jag har läst lite i häftet vi fick med, och just precis som du skriver beskriver dom också. Att man använder spadet för att göra moset mindre hårt, och att man även kan blanda i ersättning/bröstmjölk. Och så pytsar man i efter behov för att få den konsistens man tycker är bra för barnet. 
  • 7879

Härligt att höra av er efter sommaren! MissAt! Kanske ska försöka gå in en träff vi med i höst? Isabelle har precis knäckt koden med att krypa och är superglad, varit frustrerad sedan fem månaders ålder då hon försökt stått på alla fyra och liksom hoppat fram. Kelsson! Härligt att läsa om Jenni, visst går det fort! Knytet, spännande med syskon försök, håller tummarna! 1h innan äp tog jag 1, 5 g. Alv, funkade bra, tål inte morfin. Gloxy, jag gör nästan all mat själv och det mesta av det vi äter. Barn bryr sig inte så mycket över färgen! Jag har inget salt i maten och mixar det i matberedare och tillsätter olja och ibland ersättning, eller bara vatten. Isabelle älskar alla möjliga smaker, renaste rätten var fisk med saffran. Plockmat ger jag också vid sidan om, som några potatis, morotsbitar, fiskallt, leverpastej, kyckling...

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011