• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • 7879

Välling kan lilkställas med gröt, ger man gröt behöver barnet inte äta välling. Jag har läst rek. att de inte bör äta mer än tre Gröt/vällingmål per dag då de innehåller gluten. Tyvärr så började min tjej rata ersättningen efter att jag provat att ge välling som ¨kvällsmål för att se om hon skulle sova längre på natten. Nu äter hon ingen ersättning alls   Prövar då och då men hon spottar bara ut det... Så det blir tre gröt/vällingmål för hennes del, men tycker att hon dricker väldigt lite, blöjorna är oftast inte alls tunga...

• 7879
    Kelsson1 skrev 2013-07-09 20:17:40 följande:
    Gloxi: Vi varierade nog rätt mycket när Jenni var mindre, ibland kunde det bli samma sort flera paket på raken o hon hade inget emot det. Vi alternerade istället med olika frukt pureer som hon fick tillsammans med gröten. Nu när hon är äldre finns inte lika mycket att välja mellan (hon gillar inte så många sorter) men då äter hon istället vanlig havregrynsgröt på morgonen och sin egen gröt på kvällen.

Jag föredrar också samma gröt varje morgon så tror inte barnen har något emot det heller. Låter ju bra att hon tycker om havregrynsgröt!
  • 7879
    Gloxi skrev 2013-07-09 17:19:55 följande:
    Najje, det är på 1177 jag bl a har läst om kostrekommendationer för spädbarn. Vid 7 månader kunde man ge välling istället för gröt/ersättning 1 ggn per dag. Men, om det står 8 månader (jag vet inte eftersom ersättning funkar fint här) på vällingförpackningen, så bör man ju följa det.

I Sverige är rek. på välling från 6 månader. Gröt kan man ge från 4 månader. Egen gröt kan man ge ibland men tänka på att de innehåller mindre järn än barngrötarna så att man kanske kan ge det på annat sätt. Är ju bra att vänja dem vid olika smaker. Så skönt att det funkar bra med ersättning för er del! Tycker fem mål som du skrev tidigare låter mycket, fem mål totalt kan jag få in med mat och då jag ger tillagad mat två gånger, då blir det bara 3 gånger kvar, men iof. vill vissa barn kanske dricka ersättning efter maten... Båda mina har vägrat och dricker väldigt lite, vilket är lite oroande.
  • Gloxi

7879, här är det ok att ge egen gröt om barnet dricker minst 400 ml ersättning per dygn. Då får det i sig tillräckligt med järn. Jag brukar erbjuda en flaska c:a en timme efter gröt/mat för att säkra mig att hon är mätt. Det är inte alltid hon vill ha något, men så vet jag att hon är mätt. Iom att hon sällan äter på natten, så blir det c:a 5 måltider per dygn (jag räknar inte in flaskorna hon får efter fast föda för det är bara utfyllnad). Din flicka äter väl oftare om hon äter 2 ggr på natten också? Vill hon inte dricka vatten till maten? Min gör det till fast föda. Så länge hon verkar må bra, är det säkert ingen fara att hon inte dricker så mycket. Mat innehåller ju också vätska.

• Kelsson1

Gloxi: Du ser vad olika rekomendationerna är i olika länder här gillar de inte alls tanken på egen gröt för barn under ett år därför har Jenni fått bara babygröt fram till för någon månad sedan.

7879: När Jenni var 6 månader så började hon äta vanlig mat o då fick hon ersättning bara när hon skulle sova så blev kring 3 flaskor om dagen o det var hon nöjd med. Har fortsatt att ge henne ersättning på kvällen innan hon somnar även om hon är redan 19 månader för hon dricker inte mjölk annars o vill att hon får i sig kalcium. 

• Gloxi

Kel, gröten är inte tillagad som vanligt utan spetsad, som jag skrev innan. Jag blev förvånad över den svenska rekommendationen då industriprodukter alltid innehåller konstgjorda ämnen. Ta bara barn maten på burk. Ekologisk eller inte så håller den i över 1 år oöppnad... Krävs ingen Einstein för att räkna ut att de har tillsatt något skumt.

• Kelsson1

Gloxi: Tror inte heller att de skulle rekommendera i danmark något som är farligt för barnen, bara för oss att acceptera att det finns bra o dåliga saker med båda varianterna kan jag tänka mig

• Sunseed

Tack för olika vinklingar. Jag säger varken bu eller bä för man hinner ändra sig tusen ggr beroende på sin individ, men i dagsläget är jag mer sugen på att ge gröt och i så fall berika med det som behövs, t ex järn.

• Gloxi

Kel, jag blandar i ersättning, så den gröten jag gör är berikad med järn. Det kanske verkar så, men jag är inte någon fanatiker som lagar allt själv. Bebisen får även burkmat.

Sunseed, man ger ju det man själv tycker är bäst eller smidigast. Här brukar den första fasta födan vara lite gröt. I början är den lös, mer som välling i konsistensen. Om du vill kan jag inboxa dig recept från danska "Sundhedsstyrelsens" folder med rekommendationer på mat till bebisar och små barn.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011