• isblomma

Pimp my husvagn 2

Hej!

Vi har en äldre husvagn som vi köpte i november och som står på vinterförvaring än så länge. I flera månader har jag planerat vad som ska köpas till den och hur den ska fixas till för att passa oss. Finns det fler som vill skriva om sina husvagnsprojekt? Tyckte det kunde vara kul att få inspiration av andra likasinnade. 

Jag börjar: Vi har en Sävsjö 535 från 1991. Klädseln går i beigemönstrat så den blir kvar, ska bara tvätta upp den. Jag ska sy nya gardiner och sätta upp sån där "fuskmosaik" ovanför diskbänken. De saker jag börjat köpa till vagnen ska gå i huvudsak svart och rött. Sätter in nån bild på hur den ser ut nu.

• Svar på tråden Pimp my husvagn 2
  • isblomma

Gomorgonsol: Ska försöka knäppa lite bilder inne på min Sävsjö. Den är ju färdigpimpad för det här året iaf.

• keno

Har också en Sävsjö 552 -90 (det är samma som 562 förutom att det inte är boggie).
    Vi trivs jättebra med vår, tycker det är så mysigt med vinkelköket!

I dag har jag köpt en markis till den på Tradera som vi kan ha när vi inte vill släpa med tältet.

I övrigt har jag inte pimpat så mycket förutom nya lampskärmar. Dynorna skulle jag gärna klä om, men allt får ta sin tid...

Jo det är klart, jag har ju köpt mig ett par foppatofflor, så jag själv är pimpad!

Jag tycker absolut inte den är murrig på utsidan, jag tycker den är snygg. Är lite inne på att måla om den beige randen då den blivit väldigt blekt på vår.
    Tidigare ägare har lackat om gasolkofferten och då lackades även alla fönsterluckor vita, har inte bestämt mig om jag gillar det...

Har aldrig haft husvagn förut, men jag tycker det är jättemysigt!

• Emmizen80

Före: (fd ägaren hade börjat klä om dynorna men var inte klar)

Efter: (färgade dynorna på vinst eller förlust Tungan ute och det blev ju ganska bra)

• alberta77
    Emmizen80 skrev 2011-07-16 10:04:55 följande:
    Före: (fd ägaren hade börjat klä om dynorna men var inte klar)

Efter: (färgade dynorna på vinst eller förlust Tungan ute och det blev ju ganska bra)

Blev verkligen jättesnyggt! Vad använde du för färg? Absolut värt att testa!
    Mina hjärtan födda 04,05,08 och 11
  • Emmizen80
    alberta77 skrev 2011-07-16 12:05:23 följande:
    Blev verkligen jättesnyggt! Vad använde du för färg? Absolut värt att testa!
    Jag köpte vanlig textilfärg, djupsvart. På paketen står 40 grade, men tvätta i en lägre temperatur om det är möjligt. Jag har två tvättmaskiner, en gammal och en ny. Körde hälften av överdragen i varje maskin på 40 grader. Hälften av överdragen krympte mer än de andra, altså håller den gamla (eller nya) tvättmaskinen antaglien inte rätt temp Skrikandes. Alla överdragen krympte, men hälften var det inga direkta problem med att få på, men andra hälften var det svårare, men det gick mede en står dos tålamod, ilska, envishet och mycket att dra i dem. Tättade överdagen alltsom allt 2 gr st. En gång i varsin maskin och sedan knölade jag in dem alla isamma (har en stor maskin). Använde sammanlagt tre pkt färg och textilsalt ca 100 kr (på ullared Skrattande) resultatet blev över förväntan. Trots att överdrgen krympte. En fördel med att de krympte var dock att dynorna blev lite taightare, med andra ord käänns något mindre nedsuttna Skrattande. Det jag inte fick till helt var hörnen på ryggkuddarna de blev lite "rundare" än original. Men vad gör det Det blev ju så mkt bättre!!!!
  • softsofie

en före o en efter bild, dock ser bilderna lite tokiga ut, allt såg så stort  o tjockt ut :P
    kylen ska ja antingen lägga tapet på eller måla vit, återstår att se. vi var tungen att köpa en "ny" kyl, våran läkte gasol :(

• Nihlén
    softsofie skrev 2011-07-23 12:30:29 följande:

en före o en efter bild, dock ser bilderna lite tokiga ut, allt såg så stort  o tjockt ut :P
    kylen ska ja antingen lägga tapet på eller måla vit, återstår att se. vi var tungen att köpa en "ny" kyl, våran läkte gasol :(

Vilken skillnad! Dekorplast på kylen är att rekommendera! Jag beställde dekorplast så att vår kyl skulle se ut som rostfri. :)
  • Marelb

Softsofie: Jösses så snyggt!!! Vi som inte ens äger en vagn lär ju kunna köpa en ful en... om de går att göra så snygga!! Hur har du gjort? Vad har det kostat? Lite nyfiken ifall vi ska köpa vagn... Så kul att se era bilder så jag tittar in ibland.

Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • softsofie

Tack :) Är faktiskt himla nöjd, har gjort allt själv, ja förrutom elen då det har sambon fixat. Jag har målat väggar och alla skåp, luckorna har jag tapitserat. Alla handtag,lampor,fläkten har jag spraymålat vitt. Toa dörren målade jag vit. Vad de kostade? ca 149 kr :) Men då hade jag färg, penslar, vävlim, maskeringstejp hemma. Tapeten köpte jag på rea, ord pris på tapeten var 449 kr per rulle, jag betalde 49 kr :) En rulle räckte. Ska även tapitsera insidan på luckorna med en annan tapet så jag kan vända när jag blir less på de randiga.

• Marelb
    softsofie skrev 2011-08-05 12:11:35 följande:
    Tack :) Är faktiskt himla nöjd, har gjort allt själv, ja förrutom elen då det har sambon fixat. Jag har målat väggar och alla skåp, luckorna har jag tapitserat. Alla handtag,lampor,fläkten har jag spraymålat vitt. Toa dörren målade jag vit. Vad de kostade? ca 149 kr :) Men då hade jag färg, penslar, vävlim, maskeringstejp hemma. Tapeten köpte jag på rea, ord pris på tapeten var 449 kr per rulle, jag betalde 49 kr :) En rulle räckte. Ska även tapitsera insidan på luckorna med en annan tapet så jag kan vända när jag blir less på de randiga.
    Så smart! Tack för tipset!
    Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • LadyK

Hej, är ny i tråden och även rätt ny husvagnsägare till en Abbey 540 från -88.
    Jätteroligt att se era bilder och få ta del av alla era tips.

Jag har en fråga om förtält och hur de ska skötas. Efter att ha rivit förtältet i ösregn sist vi var ute har jag nu börjat skura rent alla delar innan de får torka. Men, ska man impregnera, och hur gör man i så fall på bästa/enklaste/billigaste sätt?
    Någon som vet?

• Linda 468

Vill gärna liva upp tråden!
    Ingen som pysslat i sommar?

• jassikan

Äntligen hittade jag tillbaka till den här tråden, tyvärr inte sökbar (varken på ordet husvagn eller pimp).

Är det någon som provat sätta upp fönsterfilm på husvagnens fönster? Blev det bra?
    Känns lite smått klurigt då fönstren är välvda, å andra sidan kan man kanske köra remsor för att både kunna se ut men ändå få insynsskydd.

• ace01

hejsan. har en sävsjö 552 från 90. mycket nöjd med den , räcker oftast att byta till andra gardiner ,bytte själv till svarta till det röda mattor, har även jag beiga soffor, passade i allafall fint ihop lol. ska nu till att bygga om lilla sovrummet till fast bäddblir en träram under bädden mä fint träslag som går ihop mä övrigt trä, lycka till, lol-.

• niiina

Vad roligt med så många Sävsjö på ett och samma ställe Vi köpte vår Sävsjö från 89 i våras som vi pysslat lite med och campat i första sommaren Underbart! 

Våra projekt:
    Målade väggarna  
    Sydde nya gardiner o kuddfodral
    Kaklade över  diskbänk i köksdelen
    Lade heltäckningsmatta
    Tapetserade över handfat på toan
    Ny strömbrytare och lampa
    etc

Ska se om jag hittar bilder           

• Sävsjöcruiser

Kul tråd! Vi köpte vår husvagn i höstas, en Sävsjö (!) 612 -89:a , det är familjens första husvagn men jag bodde mycket i husvagn tidigare i mitt arbete så husvagnsvana finns! Jag har lämnat in dynorna på omklädning, beställt kakelplattor till köksdelen och just fått hem all innerbelysning, det ska bli väldigt kul att se hur jag får ihop det! Färgtemat är guld/brunt/grönt.. Ska se om jag kan lyckas bidra med lite bilder oxå, så roligt att se hur andra gjort och få några tips!

Svar på tråden Pimp my husvagn 2