• Anonym (nojig)

Cykelhjälm

Vad är eran åsikt om att använda cykelhjälm, vet man borde använda för huvudet finns ju ej att få i reserv men känner mej töntig använda cykelhjälm då jag cyklar med kompisar.
    Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Cykelhjälm
  • Tola

Jag har hjälm, just nu en rätt ful. Stor och ser ut som ett ägg. Ska köpa en snyggare.
    har ingen lust att cykla med barnen och spräcka skallen medans dom ser på 

• Dr Mupp
    mammma skrev 2011-04-18 17:38:38 följande:
    ok, jo jag vet att man borde alltid ha hjälmen och försöker börja med de. Så du har 3 hjälmar att tacka?
    Japp en cykelhjälm och två ridhjälmar. Finns inte en chans i världen att jag skulle cykla, rida, osv utan hjälm.
  • mammma
    Dr Mupp skrev 2011-04-18 18:32:36 följande:
    Japp en cykelhjälm och två ridhjälmar. Finns inte en chans i världen att jag skulle cykla, rida, osv utan hjälm.
    får man fråga vad som hänt? hur har de gått med hjälmen? bytt den? har den gått sönder?
  • Anonym

Självklart har jag hjälm när jag cyklar. Liten undran bara; ni som har barn och sätter på dom hjälm vad säger ni när barnet frågar varför inte mamma och pappa har hjälm, vad har ni för argument??

• Tola
    Anonym skrev 2011-04-18 18:39:50 följande:
    Självklart har jag hjälm när jag cyklar. Liten undran bara; ni som har barn och sätter på dom hjälm vad säger ni när barnet frågar varför inte mamma och pappa har hjälm, vad har ni för argument??
    bra fråga
  • Dr Mupp
    mammma skrev 2011-04-18 18:33:54 följande:
    får man fråga vad som hänt? hur har de gått med hjälmen? bytt den? har den gått sönder?
    Föll med cykeln, gled på rullgrus och slog huvudet i en vägg.
    Gick omkull med en häst. Fick hjärnskakning
    Föll av en häst.

I alla tre fallen har hjälmarna blivit skadade och självklart utbytta.

Våra barns hjälmar byter vi ofta eftersom de faller, släpper dem på marken/golvet och på olika sätt är vårslösa med dem.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-04-18 18:39:50 följande:
    Lätt som en plätt!
    1. Det är lag på att man ska ha hjälm om man är barn.
    2. Det finns många saker man inte får göra när man är barn men som man själv får välja när man är vuxen, dricka alkohol, röka, köra bil, svära, använda cykelhjälm osv, osv.

Mina barn har inga problem alls med det och har aldrig frågat mig varför jag inte har hjälm (det kan iofs bero på att de sett mig cykla kanske 2 ggr )
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2011-04-18 19:05:31 följande:
    Lätt som en plätt!
    1. Det är lag på att man ska ha hjälm om man är barn.
    2. Det finns många saker man inte får göra när man är barn men som man själv får välja när man är vuxen, dricka alkohol, röka, köra bil, svära, använda cykelhjälm osv, osv.

Mina barn har inga problem alls med det och har aldrig frågat mig varför jag inte har hjälm (det kan iofs bero på att de sett mig cykla kanske 2 ggr )
    Så det helt ok för dig om barnen den dagen de fyller 15 skippar hjälmen?
  • Paddi16

Ja så klart jag har hjälm. Har aldrig ramlat när jag cyklat men bara för att jag anser att jag är relativt stadig på cykeln kan jag inte lita blint på mina medtrafikanter... Man vet aldrig vem man möter på vägarna...

Svar på tråden Cykelhjälm