• Anonym (nojig)

Cykelhjälm

Vad är eran åsikt om att använda cykelhjälm, vet man borde använda för huvudet finns ju ej att få i reserv men känner mej töntig använda cykelhjälm då jag cyklar med kompisar.
    Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Cykelhjälm
  • Anonym
    Dr Mupp skrev 2011-04-18 19:08:12 följande:
    Så det helt ok för dig om barnen den dagen de fyller 15 skippar hjälmen?

Ja faktiskt.Om det handlar om den typen av vägar som de cyklar på idag så.
    Om inte så kan jag försöka tvinga dem i 3 år till, men sen är min talan slut.
    Många tar ju av sig hjälmarna så fort de kommit utanför föräldrarnas synhåll och det gäller INTE bara barn till ickehjälmcyklister.
  • Anonym

Har alltid hjälm när jag cyklar och har aldrig tänkt på att jag skulle vara löjlig pga det. Har använt hjälm så länge att det är som att ha säkerhetsbälte i bil. Nått automatiskt och det känns konstigt utan.

Sambon använder inte hjälm men har lovat att börja nu när vi fått barn

• Raskask

Den som tycker sig se fånig ut i cykelhjälm kanske är intresserad av den osynliga cykelhjälmen?
    www.hovding.se/sv/background/

Priset är en smula avskräckande för mig, men jag har inte ens en frisyr att ta hänsyn till och att folk fnissar åt mitt utseende är inget jag bryr mig om, van som jag är vid det .

• Anonym (Sus)

Japp jag har alltid hjälm, känns självklart, jag har så mkt att leva för! Skulle bli tokig om sonen inte använde sin. Det handlar inte om att man inte behöver ha hjälm för "här är så fina vägar". Har du otur och faller illa så kan du dö eller få men för livet. En arbetskamrat till mig ramlade med sin cykel, slog huvudet i en kant och avled. Så tragiskt.

• sextiotalist

Olika, när jag cyklar till jobbet och inne i stan, alltid hjälm (det har hänt att jag glömt), när jag cyklar till stranden eller till affären, ingen hjälm.
    Det senare beror på att jag mer går än cyklar och har mer cykeln som bärhjälp (lassar solstolar, handdukar etc om det är stranden, matkassar och sådant när det affären).
    Jag har två i bekanskapskretsen vars liv räddats pga hjälm.
    De flesta använder hjälm på jobbet.
    Min sambo vägrar ha hjälm, men är noga att jag har det, han säger att min hjärna är smartare och viktigare än hans, vilket jag inte alls håller med om.
    Vår tonåring använder fortfarande hjälm och det skall vi göra allt för att han skall fortsätta.

• t0va

Japp jag har hjälm, jag hade det inte när jag blev påkörd av en mopedist för ca 15år sedan, var påväg till skolan och kom till en gångtunnel och han kom som en dåre från vänster och körde rakt in i mig. Jag flög tydligen en bit och polisen som kom sen till platsen sa att jag hade haft en jävla tur. Cykeln blev kvaddad och sned och jag fick lite skador också. Då hade jag inte hjälm villket var korkat så jag tänker inte utmana ödet. 

Sonen har fått egen hjälm nu och ska vi ut och cykla så har sambon också hjälm, är onödigt att utmana ödet för en sån sak. Fånig kanske folk kan tycka att man ser ut men det är smart.

http://www.coolstuff.se/Wiggystyle pimpa hjälmen ;)  

• Kimona

Jag blir faktiskt arg på många som låter sina barn cykla utan hjälm. Här på gården finns inte ETT ENDA barn med hjälm och de yngsta är fortfarande jättesmå med stödhjul. Mellan 5 och 10 år är de flesta

• rednose

Jag hade känt mig jävligt dum utan hjälm i dessa tider.

• t0va
    Kimona skrev 2011-04-18 22:40:47 följande:
    Jag blir faktiskt arg på många som låter sina barn cykla utan hjälm. Här på gården finns inte ETT ENDA barn med hjälm och de yngsta är fortfarande jättesmå med stödhjul. Mellan 5 och 10 år är de flesta
    Är ungefär samma här, det är ett undantag att någon har hjälm. Både på cykel och inlines... tänkte idag när jag var med sonen i parken att jag önskar att jag hade ett lager hjälmar att dela ut till dessa barn. Många på stödhjul kring 4-5 och småttisar på inlines som inte kan stanna... läskigt. 
  • Stårscha
    Anonym skrev 2011-04-18 19:05:31 följande:
    Lätt som en plätt!
    1. Det är lag på att man ska ha hjälm om man är barn.
    2. Det finns många saker man inte får göra när man är barn men som man själv får välja när man är vuxen, dricka alkohol, röka, köra bil, svära, använda cykelhjälm osv, osv.

Mina barn har inga problem alls med det och har aldrig frågat mig varför jag inte har hjälm (det kan iofs bero på att de sett mig cykla kanske 2 ggr )
    Samma här, bortsett från att mina barn har sett mig cykla oftare. Och jag kommer inte att tvinga dem att ha på sig hjälm när de fyllt 15. Men förmodligen kommer de att fortsätta använda hjälm ändå, av gammal vana.

Ni som är så upprörda över ickeanvändandet av hjälm - blir ni lika upprörda av gamla fiskegubbar som inte använder flytväst när de ska ut med ekan och meta också?
    En urspårad tråd är en intressant tråd.
Svar på tråden Cykelhjälm